ادغام دانشگاه فنی و حرفه ای با علمی کاربردی،از مباحثی است که هرچند مختومه به نظر می آید، اما اظهارات اخیر معاون آموزشی وزیر علوم درمورد موضوع مذکور، این مساله را به ذهن متبلور می کند که ادغام این دو دانشگاه، جزو برنامه های وزارت علوم است.
دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی

تاریخچه مساله ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرنگار سرویس دانشگاهی ایسنا، بحث ادغام دو دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای که گفته می‌شود رسالتی شبیه به یکدیگر دارند،از زمانی قوت گرفت که فرجی دانا،وزیر علوم وقت، در تیرماه سال ۹۳، مسعود شفیعی را با حفظ سمت سرپرستی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی منصوب کرد.

این اقدام در کنار متن حکم انتصاب سرپرست دانشگاه علمی کاربردی که توسط فرجی دانا صادر شده بود و در آن از شفیعی خواسته شده بود به منظور ساماندهی، هم افزایی و انسجام بخشی فعالیت‌های دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای اقداماتی از قبیل تحول در ساختار کلان آموزش های مهارتی و شغل محور به منظور دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و رفع موانع و مشکلات موجود در ساختارهای عرضه کننده آموزش‌های مذکور،ترویج فرهنگ و مهارت‌های کسب و کار دانش بنیان و کارآفرینی و ارتقای توانایی‌های علمی و فناوری و مهارتی دانشجویان با تاکید بر نیازهای جامعه و مستعد سازی جهت پذیرش مسئولیت‌های شغلی،افزایش فرصت‌های کیفی در حوزه آموزش‌های علمی – کاربردی و فنی و حرفه‌ای با مشارکت دستگاه‌های مرتبط و توسعه ظرفیت‌های اشتغال و… را انجام دهد، عکس العمل‌های زیادی را در جامعه دانشگاهی به همراه داشت.

خبر ادغام این دو دانشگاه یک بار توسط شفیعی تکذیب و یک بار تایید شد! شفیعی ابتدا با رد شایعه ادغام این دو دانشگاه، در تماس خبرنگار ایسنا گفته بود این مساله که من با حفظ سمت مسئولیت دانشگاه علمی کاربردی را برعهده گرفته‌ام به معنی ادغام این دو دانشگاه نیست،اما چندی بعد، در بیست و دومین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در شهریورماه سال ۹۳، ضمن تاکید بر لزوم بازنگری بر آموزش‌های دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و موسسات علمی و کاربردی، تاکید کرده بود که باید صلاحیت حرفه‌ای در کشور ایجاد شود و موسسات علمی و کاربردی و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را که در آینده‌ای نه چندان دور با یکدیگر ادغام می‌شوند، با حفظ ساختارها و سیاست‌ها پیش ببریم و مجموعه‌ای شبیه دانشگاه MIT ایجاد کنیم.

مخالفت صریح سرپرست وزارت علوم با مساله ادغام

در نهایت،خبر ادغام دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی که در زمان کوتاهی سروصدای زیادی در جامعه دانشگاهی به پا کرده بود، پس از استیضاح فرجی دانا و سپردن هدایت سکان وزارت علوم به نجفی به عنوان سرپرست که وی نیز مخالفت صریح خود را با ادغام دو دانشگاه مذکور اعلام کرده بود، کم کم به دست فراموشی سپرده شد. سرپرست وزارت علوم در مراسم بیست‌ و دومین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در این مورد گفته بود وقتی مسئولیت سرپرستی وزارت علوم را پذیرفتم دکتر فرجی دانا از وجود طرحی تحت عنوان ادغام دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد. اما من به این نتیجه رسیدم که این ادغام درست نیست و اگر قرار بود در وزارت علوم ماندگار شوم اقداماتی برای عدم ادغام این دانشگاه‌ها انجام میدادم.

آخرین اظهار نظرهای وزارت علوم در مورد ادغام دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی

موضوع ادغام دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی، با انتصاب دکتر فرهادی به عنوان وزیر علوم ،همچنان یک موضوع مختومه به نظر می آمد،تا اینکه معاون آموزشی وزیر علوم در حاشیه مراسم نخستین کنگره آموزش عالی که در فروردین ۹۵ برگزار شد،مجددا به این موضوع اشاره کرد.

شریعتی نیاسر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ساماندهی آموزش‌های مهارتی و ایجاد نظام یکپارچه یکی از بندهای طرح آمایش آموزش عالی است، اظهار داشت: ساماندهی آموزش‌های مهارتی لزوما به معنی تجمیع نیست؛ اما تجمیع هم یکی از گزینه‌ها است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت علوم برنا‌مه‌ای برای تجمیع دانشگاه‌های فنی وحرفه‌ای و علمی کاربردی در دست اقدام دارد، اظهار کرد: ساماندهی آموزش‌های مهارتی و ایجاد نظام یکپارچه یکی از بندهای طرح آمایش آموزش عالی است. این مساله که نظام یکپارچه چگونه انجام شود، هنوز در حال بررسی است و زمان می‌برد؛ اما هنگامی که نظام یکپارچه مد نظر باشد، مراکزی که آموز‌ش‌های مهارتی دارند، باید با یکدیگر همکاری داشته و هم‌راستا باشند.

معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه ساماندهی آموزش‌های مهارتی لزوما به معنی تجمیع نیست،اظهار کرد: تجمیع هم یکی از گزینه‌ها است. این مساله نیاز به بررسی دارد و در حال حاضر هیچ چیزی در این مورد قطعی نیست. در واقع یکی از تکالیف وزارت علوم این است که راهکاری برای آن پیدا کند زیرا بین مراکز دانشگاهی که در نظام آموزش مهارتی ورود پیدا کرده‌اند، نباید همپوشانی وجود داشته باشد و عدم همپوشانی به معنی هم راستا کردن آن‌ها در جهت اهداف نظام در حوزه آموزش‌های مهارتی است.

آیا دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی موافق ادغام هستند؟

این در حالی است که محمد اخباری، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در یک نشست خبری که در خردادماه سال ۹۵ برگزار شد، با اشاره به مباحثی مبنی بر احتمال ادغام دو دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای گفت: امسال سال آموزش‌های مهارتی بوده و تاکید برنامه ششم بر افزایش سهم آموزش‌های مهارتی است بنابراین طرح مساله ادغام دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی وحرفه‌ای بیراهه رفتن است.

همچنین مسعود شفیعی،رییس دانشگاه فنی و حرفه ای بی اطلاع بودن خود را از این موضوع اعلام کرد و به ایسنا گفت: بهتر است این خبر از طریق هر منبعی که اعلام شده است پیگیری شود.

با وجود مخالفت و بی اطلاعی روسای دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی،شریعتی بار دیگر،در هفته اخیر، در نشستی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه کاشان ایجاد نظام یکپارچه طرح سنجش آموزش کشور و ایجاد نظام‌های آموزش مهارتی را از برنامه‌های طرح آمایش وزارت علوم دانست و گفت: موسسات مهارتی فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی اگر به صورت نظام یکپارچه اداره شوند بهتر می‌توانند اهداف خود را دنبال کنند.

به نظر می رسد مساله ادغام فنی و حرفه ای که مخالفان و موافقان زیادی دارد،بار دیگر و در سکوت توسط وزارت علوم پیگیری می شود،هرچند نمی توان از اظهار نظرهای روسای این دو دانشگاه،نکته ای مبنی بر رضایت درمورد ادغام برداشت کرد.