راهکارهای گسترش همکاری علمی ایران و ایتالیا بررسی شد

راهکارهای گسترش همکاری علمی ایران و ایتالیا بررسی شد

به گزارش ایرنا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جلسه دیدار ‘وحید احمدی’ معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با ‘دبورا سراکیانی’ استاندار استان فریولی ونیزجولیای ایتالیا و هیات همراه در محل این وزارتخانه انجام شد.
احمدی در این جلسه ضمن معرفی ظرفیت های علمی کشور، بر گسترش همکاری های علمی دانشگاهی در زمینه های علوم انسانی و اجتماعی، موزه و آثار باستانی، علوم طبیعی، مهندسی و فناوری اطلاعات و هنر بین دو کشور تأکید کرد.
وی افزود: همکاری های علمی و فناوری با مراکز آموزش عالی ایتالیا برای ما دارای اهمیت زیادی است و به همین خاطر در سفری که دو سال پیش به ایتالیا داشتم از بسیاری مراکز پژوهشی و تحقیقاتی این کشور بازدید کردم.
احمدی تصریح کرد: با توجه به انعقاد تفاهم نامه های علمی مشترک با کشور ایتالیا، اکنون زمان تحقق بخشیدن به مفاد این تفاهم نامه ها از قبیل برگزاری نشست های مشترک اساتید و محققان دو کشور، حمایت از اعضای هیات علمی برای انجام فرصت مطالعاتی و فوق دکتری، تبادل استاد و دانشجو، انجام تحقیقات و فعالیت های علمی مشترک به ویژه در زمینه پارک های علم و فناوری و شرکت های مستقر در پارک ها است.
در ادامه استاندار استان فریولی ونیزجولیای ایتالیا با بیان اینکه زمینه خوبی برای همکاری های ثمربخش بین مراکز تحقیقاتی دو کشور فراهم است اظهار داشت: بیشترین تمرکز مراکز تحقیقاتی ایتالیا در استان فریولی ونیزجولیا وجود دارد و این مراکز هم در سطح ملی و هم بین المللی از اعتبار مطلوبی برخوردارند و با کمک وزارت علوم و تحقیقات ایتالیا توانستیم هماهنگی خوبی بین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ایجاد کنیم.
دبورا سراکیانی به شبکه تحقیقاتی و دانشگاهی ایجاد شده در استان فریولی اشاره کرد و گفت: دو دانشگاه تریسته و اودینه که از دانشگاه های خوب ایتالیا به شمار می آیند در این استان فعالیت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مراکز مهم ما مرکز تحقیقاتی تابش الکترون است که درعین حال، یکی از مراکز مهم اروپا در این زمینه علمی محسوب می شود و دیگر مرکز این استان؛ ‘مرکز فیزیک نظری عبدالسلام’ نیز از اعتبار بین المللی برخوردار است.
سراکیانی تصریح کرد: این مراکز تنها بخشی از مراکز تحقیقاتی فعال در استان فریولی ونیزجولیای است و یکی از اهداف مورد نظر وزارت علوم و تحقیقات ایتالیا این است که تکنولوژی های نو را وارد صنعت کند و ما از طریق موسسات تحقیقاتی این تکنولوژی ها را به شرکت ها انتقال می دهیم.
وی گفت: این مراکز تحقیقاتی این امکان را برای ما فراهم آورده اند که در زمینه نوآوری و فناوری های نو برای شرکت ها در سطح کشور ایتالیا رتبه نخست و در سطح اروپا نیز جایگاه 27 را کسب کنیم.
سراکیانی بیان داشت: استان فریولی ونیزجولیا در حال امضای قرارداد ملی با وزارت علوم و تحقیقات ایتالیاست تا از طریق این قرارداد، برقراری هماهنگی بین مراکز تحقیقاتی این استان صورت گیرد و بر مبنای این قرارداد و براساس قانون وزارت امور خارجه به ما این اختیار عمل را می دهد که به صورت مستقیم و بدون دخالت وزارت امور خارجه قراردادها را به طور مستقیم با مراکز تحقیقاتی کشورهای دیگر از جمله کرواسی، اسلوونی و صربستان منعقد کنیم.
وی افزود: به دلیل تمرکز بالای مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی در استان فریولی ونیزجولیا بسیاری از دانشجویان و اساتید ایرانی هم در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های این استان بخصوص در شهر تریسته تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده اند و هم اکنون تعداد زیادی از ایرانی ها در آنجا مشغول تحصیل و تحقیق هستند.

منبع مطلب : ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *