معرفی دانشگاه استنفورد شرايط و ضوابط رشته هاي بورسيه دکتری 95

کنکوری ارشد دکترا: طی سال‌های گذشته فرصت مطالعاتی دانشجویان دکترا با روند نزولی مواجه بود، اما در دولت جدید، تصمیماتی برای افزایش این دوره‌های کوتاه مدت در خارج از کشور گرفته شد که از جمله آن، کاهش اعتبارات دانشجویان بورسیه و افزایش تعداد فرصت مطالعاتی دکترا بود.

رئیس سازمان امور دانشجویان درباره افزایش سهمیه فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان دکتری داخل در سال‌جاری به خبرنگار ما توضیحاتی داده است. مجتبی صدیقی با اشاره به افزایش سهمیه فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان دکترای داخل در سال‌جاری می‌گوید: با توجه به کاهش حکم بورس خارج، دوره‌های فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت دانشجویان دکترای داخل افزایش یافت.
وی اضافه می‌کند: در سال۹۴ نسبت به سال۹۳ حدود ۶۳درصد فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت دانشجویان دکتری افزایش داشت. در سال۹۳، ۸۰۰ دانشجوی دکتری از فرصت مطالعاتی استفاده کردند و در سال۹۴ یک هزار و ۳۴۸ نفر که از این تعداد یک هزار و ۱۱۰ نفر به خارج از ایران اعزام شدند و ۲۳۸ نفر هم در دانشگاه‌های بزرگ ایران، فرصت‌های مطالعاتی خود را گذراندند.  او اظهار امیدواری می‌کند: با روندی که داریم یعنی کاهش اعزام دایم دانشجو به خارج از کشور و تخصیص اعتبارات آن به فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان دکترای داخل کشور، امیدوارم بتوانیم امسال هم سهمیه فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری را افزایش دهیم.

تجهیز دانشگاه‌ها، اولویت وزارت علوم
صدیقی با بیان اینکه افزایش فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری، مورد استقبال جدی دانشجویان این مقطع و استادان قرار گرفته است، دلایل آن را این‌گونه توضیح می‌دهد: دانشجویان هم بخشی از پژوهش را می‌توانند در خارج از کشور انجام دهند و هم اگر کمبود تجهیزاتی وجود داشته باشد در دانشگاه‌های بزرگ دنیا و دانشگاه‌های بزرگ داخل، آن را جبران کنند.
او تصمیم برای افزایش فرصت مطالعاتی را موجب تقویت اعتماد به نفس دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشورمان دانسته و می‌گوید: بسیاری از پروژه‌هایی که دانشجویان ما در داخل می‌گذرانند، به عنوان پروژه‌های مهم روز دنیا مورد تحقیق است، بنابراین با اعتماد به نفس این دوره را می‌گذرانند. خوشبختانه قریب به اتفاق دانشجویان دکتری، بعد از گذراندن فرصت مطالعاتی به کشور برگشتند.
او با اشاره به کمبود تجهیزات در دانشگاه‌های داخل و تمایل دانشجویان به گذراندن فرصت‌های مطالعاتی در دانشگاه‌های خارج از کشور خاطرنشان می‌کند: بحث تجهیزات دانشگاه‌ها برای انجام پروژه‌های تحصیلات تکمیلی بحث جدی و مهمی ‌است که در دو سال گذشته، معاونت پژوهشی وزارت علوم تلاش جدی برای تقویت تجهیزات دانشگاه‌ها داشته است.
به گفته صدیقی، این موضوع طی سال‌های متمادی از اولویت‌های وزارتخانه بوده که با تزریق اعتبارات ریالی و ارزی بتواند این مشکل را برای دانشگاه‌ها کمتر کند.

نمی‌توان معطل شد
رئیس سازمان امور دانشجویان کشور می‌گوید: توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها به شکل کیفی، نیازمند تجهیزات مناسب آزمایشگاهی و کارگاهی است. قول‌های مثبت و مساعدی در دولت داده شده که جدای از بودجه‌های جاری و عادی دانشگاه‌ها، کمکی هم به حوزه تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها بشود تا با اعتبارات متمرکز بتوانیم این مشکل را مرتفع کنیم.
صدیقی با بیان اینکه معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری هم در بحث راه‌اندازی آزمایشگاه‌های متمرکز همکاری و همراهی لازم را با وزارت علوم آغاز کرده است، خبر می‌دهد: قرار است آزمایشگاه‌های ملی و مرجع برای انجام پروژه‌های دوره دکتری در دانشگاه‌های بزرگ راه اندازی شود. وی یک علت استقبال بیش از حد از دوره‌های کوتاه‌مدت فرصت مطالعاتی در خارج از کشور را کمبودهای تجیهزاتی در داخل کشور دانسته و اضافه می‌کند: به هر حال نمی‌شود خیلی معطل شد که دانشگاه‌های ما حتماً تجهیز بشوند و بعد پروژه‌های دکتری گسترش پیدا کند. ما فکر کردیم که هم از این امکان استفاده کنیم و هم توسعه آزمایشگاه‌ها را در برنامه خودمان قرار دهیم که دانشجویان نسل بعد دوره‌های دکتری، از این امکانات برای انجام پروژه‌هایشان استفاده کنند.

حرف‌هایی برای گفتن داریم
بین‌المللی سازی آموزش‌عالی از سیاست‌های اصلی این دولت است که بخشی از آن جذب دانشجویان خارجی در داخل کشور است و بخشی هم ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها در حوزه تبادل استاد، انجام پروژه‌های مشترک و دوره‌های مشترک دکتری. صدیقی می‌گوید: بعد از برجام هم همکاری دانشگاه‌های خارجی با دانشگاه‌های ما خیلی بیشتر شده است، هیأت‌های متعددی طی این چند ماه به ایران آمده‌اند و زمینه‌های همکاری‌ها را فراهم کرده‌اند که امیدواریم با شتاب جدی‌تری ارتباطات بین‌المللی بیشتر شود، چون اعتقاد داریم که در عرصه آموزش‌عالی، حرف‌هایی برای گفتن داریم و باید از پیشرفت‌های دنیا بطور متقابل استفاده کنیم.

ضرورت جلب کمک‌های مردمی
او در پاسخ به اینکه خیّران دانشگاهی بجز خوابگاه سازی چقدر به مقوله تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاهی ورود پیدا کرده‌اند، می‌گوید: قطعاً قرار نیست که در این باره فقط به اعتبارات دولتی اکتفا شود. همکاری‌های صنعتی برای برآورد نیازهای علمی ‌و تحقیقاتی و کمک مردم و خیّرین برای تجهیز دانشگاه‌ها، در کنار ساختمان‌سازی و خوابگاه‌سازی، بسیار مهم است.
صدیقی با اشاره به فعالیت بنیاد آموزش‌عالی برای جلب کمک‌های خیرین خاطرنشان می‌کند: آن‌ها این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند که در کنار ساخت خوابگاه، تجهیز آزمایشگاه‌ها نیز اهمیت دارد. همچنین صنایع بزرگ کشور و دستگاه‌های اجرایی که نیاز به پروژه‌های تحقیقاتی مناسب دارند، آمادگی خودشان را اعلام کردند که تجهیزات لازم را در دانشگاه‌ها مستقر کنند تا ضمن اجرایی شدن پروژه خودشان، از آن آزمایشگاه برای پروژه‌های دانشجویان دکتری و سایر صنایع هم بتوان استفاده کرد.

منبع: قدس آنلاین