نگاه سازمان ها به دانشگاه باید تغییر کند

به گزارش کنکوری ارشد دکترا بع نقل از گروه فرهنگی ایرنا، محمود نیلی احمدآبادی روز چهارشنبه در نخستین نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه تهران که در زمره یک ‌درصد دانشمندان پراستناد جهان قرار دارند، با بیان اینکه دانشگاه تهران نهادی برای جامعه است، افزود: این دانشگاه یک نهاد برای خودش نیست، بلکه در جامعه نقش مؤثری دارد و با این هم‌فکری‌ها می‌توان به یک سیاست راهبردی دست یافت و رابطه دوسویه بین جامعه و دانشگاه ایجاد کرد.
وی با تاکید بر اینکه اگر در سیاست‌های استراتژیک هم‌فکر باشیم، به رشد می‌رسیم، گفت: یکی از اهداف ما رسیدن به تفاهم جمعی است.
نیلی با تأکید بر اینکه توسعه علم همچنان باید در دستور کار دانشگاه باشد، افزود: بر اساس تجربه جهانی تمام کشورهای توسعه‌یافته مرهون توسعه دانشگاه‌ها هستند که در بیشتر امور مشارکت دارند.
وی ادامه داد: دلیل بسیاری از توسعه نیافتگی‌ها در کشور ناشی از عدم حضور دانشگاه‌ها در تبیین سیاست‌ها است، یعنی، برای رسیدن به توسعه باید از توان علمی دانشگاه‌ها، کمک گرفت و دانشگاه‌ها باید در پروژه‌های کلان نقش اساسی ایفا کنند.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دانشگاه ها نباید وابستگی مالی زیادی به دولت داشته باشند، تصریح کرد: اگر دانشگاه در پروژه‌های اقتصادی کشور نقش داشته باشد، هم شاهد اثربخشی علمی خواهیم بود و هم جذب ثروت خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر همین بودجه‌ای را که در اختیار داریم با انضباط مالی مدیریت شود، می‌توان کارهای بزرگی متناسب با شرایط دانشگاه انجام داد و دانشگاه را در مسیر پیشرفت قرار داد.
همچنین در این جلسه، محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران به ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه پرداخت و اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این جلسات و همفکری استادان، بتوان راه‌های گسترش ارتباطات بین‌المللی را در دانشگاه ارتقا داد.
همچنین در این نشست علی‌اکبر موسوی موحدی رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک و دانشمند برتر پیشنهاد کرد که برای رشد و ارتقای حوزه علوم انسانی، نگاه بین‌رشته‌ای در این حوزه وارد شود.
وی افزود: محتوای رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌هایی مانند تهران و شیراز از کیفیت مطلوبی برخوردار است و باید شیوه‌های تدریس و نحوه استفاده از این رشته‌ها مورد بررسی قرار گیرد.
موسوی موحد تأکید کرد: دانشگاه تهران جایگاه والایی در بین ۳۸ کشور اسلامی، آسیایی و خاورمیانه دارد و باید نماینده‌ای از دانشگاه تهران از میان این استادان برتر انتخاب تا ارتباط‌ های چند جانبه برای بهره‌مندی بیشتر برقرار شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران در این نشست برخی دیگر از دانشمندان برتر راهکارهایی برای ارتقای جایگاه علمی و بین‌المللی دانشگاه تهران ارائه کردند. در پایان نیز از ۲۵ استاد برتر بین‌المللی دانشگاه قدردانی شد.
فراهنگ ** 9187 ** 1071

 

 

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir


تماس بی واسطه با مسئولین

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *