به گزارش خبرگزاری صداو سیما ،معاون آموزشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز گفت راه اندازی این دوره در نشست شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی با حضوردکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.

دکتر مهدی محبی فانی افزود:این دوره برای نخستین بار درکشور با پیگیری دانشگاه شیراز راه اندازی و مراحل تصویب آن در دانشگاه شیراز و وزارت علوم طی ۲ سال گذشته انجام شد.

او گفت: دوره تخصصی “بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دامپزشکی” همانند سایر دوره های رزیدنسی علوم بالینی دامپزشکی یک دوره بالینی بیمار محور (مشابه دوره‌های رزیدنسی دانشگاه علوم پزشکی) است که با هدف تربیت مدرس و محقق برای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و اجرایی تخصصی مانند پژوهشکده رویان و سلول‌های بنیادی و تربیت متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه برای بیمارستان‌های دامپزشکی برگزار می شود.

وی گفت: کالج بیهوشی دامپزشکی سال ۱۹۷۵ در آمریکای شمالی و سال ۱۹۹۵ در اروپا تاسیس شد و در حال حاضر ۲۴ دانشگاه در آمریکا، ۲۲ دانشگاه در اروپا ، ۲ دانشگاه در استرالیا و یک دانشگاه در فلسطین اشغالی، دوره رزیدنسی بیهوشی دامپزشکی را ارائه می‌کنند.

وی گفت: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکزی همچون دانشکده‌های دامپزشکی به عنوان عضو هیات علمی ، سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست حیات وحش، پارک های حفاظت شده وباغ وحش مشغول به کار شوند.

وی افزود : دربخش‌های تحقیقاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مانند جراحی ، فارماکولوژی و فیزیولوژی ، پژوهشکده رویان ، پژوهشکده سلول‌های بنیادی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی بخش خصوصی هم برای دانش آموختگان این رشته زمینه ی اشتغال فراهم است.

دکتر مهدی محبی فانی افزود :تثبیت وضعیت دام بیمار و آماده‌سازی قبل از عمل، بیهوش کردن دام بیمار و مراقبت ازآن حین بیهوشی، ریکاوری و به هوش آوردن دام بیمار، تجویز داروهای ضددرد و مراقبت‌های بعد از بیهوشی، مراقبت‌های ویژه و تثبیت وضعیت دامهای بیماران اورژانسی و بدحال و ارائه بیهوشی در حیات وحش؛ از وظایف متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دامپزشکی است.