نبود زمین مناسب عامل تاخیر 9 ساله در ساخت پارک علم وفناوری کهگیلویه وبویراحمد

محمودرضا رحیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این امر موجب شد که تلاش ها و پیگیری های متولیان امر و مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد و رئیسان دانشگاه یاسوج برای ایجاد و راه اندازی پارک علم و فناوری در استان تاکنون به نتیجه نرسد.
وی بیان کرد: پارک علم و فناوری مجموعه هدفمندی است که منظور از ایجاد و راه اندازی آن تبدیل دستاوردهای علمی و پژوهشی نخبگان و محققان به ثروت و تجاری سازی خواهد بود.
رحیمی اظهار کرد: در هر پارک علم و فناوری باید زیرساخت ها، تمهیدات و پشتیبانی های لازم وجود داشته باشد تا بتوان به چنین اهداف مهمی دست یافت.
وی عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد آخرین استان کشور به شمار می رود که قرار است پارک علم و فناوری در آن ایجاد و راه اندازی شود.
رحیمی ابراز داشت: در طول 9 سال گذشته نشست های متعددی برای رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه ایجاد و راه اندازی پارک علم و فناوری در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است.
رئیس دانشگاه یاسوج افزود: در این مدت چند قطعه زمین در یاسوج و یا اطراف آن برای ایجاد و راه اندازی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد تعیین شد که معرفی و اطلاع رسانی در مورد آنها از سوی رسانه های استان موجب افزایش یکباره و ناگهانی قیمت و یا ایجاد معارض اجتماعی شده است.
رحیمی گفت: چند ماه قبل قطعه زمینی به مساحت حدود پنج هکتار در کنار پل سوم بشار یاسوج برای ایجاد و راه اندازی پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد تعیین شد اما به دلیل وجود معارض دولتی مورد استفاده قرار نگرفت.
وی بیان کرد: بر اساس شاخص ها و استانداردها حداقل زمین مورد نیاز برای ایجاد و راه اندازی پارک علم و فناوری در یاسوج پنج هکتار است و چنانچه قطعه زمینی با وسعت بیشتر از این نیز وجود داشته باشد مطلوبتر خواهد بود.
رحیمی اظهار کرد: هزینه خرید و تملک زمین مورد نیاز برای ایجاد و راه اندازی پارک علم و فناوری در یاسوج به وسعت، مکان و قیمت آن بستگی دارد و به همین دلیل نمی توان آن را به راحتی برآورد کرد.
وی با اشاره به اینکه ایجاد و راه اندازی پارک علم و فناوری چند مرحله دارد، عنوان کرد: مرحله نخست تعیین مکان و واگذاری ساختمان به حوزه ستادی است.
رحیمی ابراز داشت: در مرحله دوم پارک علم و فناوری به طور رسمی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی می شود.
رئیس دانشگاه یاسوج افزود: در این مرحله ردیف بودجه ملی برای پارک علم و فناوری تعیین می شود و پس از آن نیز اعتبار مورد نیاز برای خرید تجهیزات و احداث ساختمان ها و بخش های جدید تامین خواهد شد.
رحیمی گفت: هر پارک علم و فناوری دو بخش و قسمت اساسی دارد که اولین بخش آن مراکز رشد و واحدهای فناور است.
وی بیان کرد: در مراکز رشد و واحدهای فناور ایده های ارائه شده از سوی نخبگان علمی و محققان از نظر اقتصادی، بازاریابی و امکان سنجی های مختلف تحلیل و پرورش داده می شوند تا محصول قابل عرضه به بازار بدست آید.
رحیمی اظهار کرد: پس از این مرحله ایده های پرورش یافته در مراکز رشد و واحدهای فناور به مرحله تولید اقتصادی رسیده و قابل عرضه در بازار هستند.
وی عنوان کرد: در مراکز رشد و واحدهای فناور خدمات آزمایشگاهی، عمومی، مشاوره ای و اقتصادی به نخبگان علمی و محققان دارای ایده ارائه خواهد شد.
رحیمی ابراز داشت: در پارک های علم و فناوری اقداماتی شامل پشتیبانی لازم و تامین فضای اداری مورد نیاز انجام می شود تا ایده ها به مرحله رشد و بالندگی برسند و در صورت نیاز به عرضه شدن به بازار، کارخانه ها و یا واحدهای تولیدی تجاری سازی شده و به ثروت تبدیل شوند.
وی افزود: افراد مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و واحدهای فناور عضو هیات علمی دانشگاه ها نبوده بلکه افرادی خارج از مجموعه دانشگاه و شامل اعضا و مسئولان شرکت های دانش بنیان باشند.
وی تصریح کرد: در آخرین نشست شورای پارک علم و فن آوری مقرر شد که ساختمان دانشگاه پیام نور به پارک علم و فن آوری اختصاص یابد و ساختمان دیگری از سوی دانشگاه یاسوج به دانشگاه پیام نور واگذار شود.
7535/6162/ 6075

 

 

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir


تماس بی واسطه با مسئولین

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *