نگاه بدبینانه نسبت به دانشگاه و دانشجو ناصواب است

سیدضیاء هاشمی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: وزارت علوم طی سال تحصیلی گذشته فعالیت های فرهنگی مناسب و مطلوبی داشته است.
وی گفت: طی سال گذشته در دانشگاه های دولتی بیش از یکصد هزار فعالیت فرهنگی شامل نشست های فرهنگی، جلسات آزاداندیشی، فعالیت های انجمن های علمی، نشریات دانشجویی و غیره ثبت شده است.
هاشمی با اشاره به محدود بودن بودجه های فرهنگی وزارت علوم گفت: این میزان بوددجه های اختصاص یافته به وزارتخانه نسبت به بودجه های سایر دستگاه های فرهنگی اندک است.
معاون وزیر علوم افزود: بر اساس آمار دستگاه های فرهنگی کشور در مجموع حدود چهار هزار میلیارد تومان بودجه دریافت می کنند که سهم وزارت علوم از این میزان 15 میلیارد تومان است که رقم اندکی به شمار می رود.
وی ادامه داد: اکنون در وزارت علوم نزدیک 15 هزار مجموعه دانشجویی فعال شامل انجمن های علمی، نشریات دانشجویی، تشکل ها، کانون های فرهنگی و هنری و غیره وجود دارد.
هاشمی یادآور شد: وزارت علوم دولت یازدهم نگاهی مشارکت جویانه دارد و معتقدیم بهترین روش فعالیت های فرهنگی زمینه سازی برای مشارکت دانشجویان و اساتید در فعالیت های فرهنگی است.
وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم با افزایش همدلی بودجه بیشتری داشته باشیم، بطور حتم شاهد افزایش کمی و کیفی فعالیت های فرهنگی خواهیم بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: بر اساس آمار در دولت یازدهم در بخش کانون های فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشگاه ها رشد 50 درصدی داشته ایم.
وی افزود: همچنین در دولت یازدهم در حوزه انجمن های علمی بین 30 تا 70 درصد و در بخش نشریات دانشجویی بیش از 40 درصد رشد داشته ایم.
هاشمی گفت: اهتمام جدی به توسعه کمی و کیفی انجمن های علمی در سه سال گذشته و برگزاری جشنواره های ملی با عناوین «حرکت»، «نشریات دانشجویی»، «رویش» و غیره از جمله سایر اقدامات وزارت علوم طی دولت یازدهم است.
وی افزود: برنامه نهضت رضوی یکی دیگر از مهمترین فعالیت فرهنگی در دانشگاه ها طی دولت یازدهم به شمار می رود.
معاون وزیر علوم، تشکیل اتاق فکر در دانشگاه ها برای افزایش زمینه مشارکت اساتید در فعالیت های فرهنگی و اجتماهی را از جمله دیگر اقدامات ابتکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی دولت یازدهم دانست.

** اقدامات فرهنگی وزارت علوم بیش از 1.5 برابر توسعه یافته است.
وی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم اقدامات فرهنگی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از 1.5 برابر توسعه پیدا کرده است.

** اصلاح آیین‌ نامه برگزاری اردوهای دانشجویی
هاشمی از اصلاح آیین‌ نامه برگزاری اردوهای دانشجویی خبر داد و گفت: آیین‌ نامه برگزاری اردوهای دانشجویی با همکاری دانشگاه‌ها، وزارت علوم، وزارت بهداشت، جهاد دانشگاهی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، بسیج دانشجویی و تمامی دستگاه‌های ذیربط در حال بررسی است و پس از جمع‌بندی ابلاغ خواهد شد.
معاون فرهنگی وزیر علوم خاطرنشان کرد: وزارت علوم نیز در مورد این آیین‌نامه پیشنهادات خود را مطرح کرده‌اند.
هاشمی بر لزوم ارائه گزارش عملکرد توسط دستگاه‌های فرهنگی کشور تاکید کرد و افزود: دادستان تهران اعلام کرد که 26 دستگاه فرهنگی که بودجه فرهنگی دریافت می‌کنند نحوه مصرف بودجه خود را توضیح دهند؛ معاونت فرهنگی وزارت علوم به عنوان نخستین دستگاه آمادگی دارد که نحوه استفاده از بودجه خود را توضیح دهد.
معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه میزان حمایت از تشکل‌های انقلابی در دولت یازدهم بیش از 2.5 برابر شده است، افزود در حوزه آزاداندیشی تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته بگونه ای که در سال گذشته میزان برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه رشد 20 درصدی داشته اما مطالبه ما بیش از این میزان است.
هاشمی با اشاره به تدوین منشور حقوقی دانشجویی توسط معاونت فرهنگی وزارت علوم گفت: این منشور هم در سایت معاونت فرهنگی وزارت علوم قرار دارد و هم به صورت کتابچه قابل دسترسی است.
وی گفت: هدف معاونت فرهنگی وزارت علوم آشنایی جامعه دانشگاهی با حقوق قانونی و بهره‌گیری از ادبیات قانونی در دانشگاه‌ها بود.
معاون وزیر علوم افزود: معاونت فرهنگی وزارت علوم برای بازنشر و توسعه این منشور تلاش می‌کند و در آغاز هر سال تحصیلی این منشور را مجدداً منتشر می‌کند. البته باید گفت جامعه دانشگاهی هم از این منشور استقبال کرده و دانشجویان به استناد این منشور ما را مورد نقد قرار می‌دهند.

** با اردوهایی حاشیه دار برخورد می شود
هاشمی در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر انتشار برخی اخبار ناصواب در مورد برگزاری اردوهای مختلط در دانشگاه‌ها اظهار کرد: از نقد استقبال می‌کنیم اما همواره توصیه می‌کنیم که افراد از سیاه‌نمایی بپرهیزد.
معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: نشر اخبار کذب از لحاظ شرعی حرام بوده و بطور حتم به ضرر جامعه است، در حالیکه توجه به اشکالات و نقد آنها و انعکاس دادن آنها به مسؤلان ضرورت دارد.
هاشمی افزود: چنانچه اردو یا سفر علمی حاشیه داشته باشد وزارت علوم حتما با آن برخورد می‌کند، اما باید گفت تا کنون هیچ مجوزی برای برگزاری اردوهای مختلط صادر نشده است.
وی با اشاره به آیین نامه ‌های موجود در مورد برگزاری اردوهای دانشجویی تصریح کرد: در آیین ‌نامه‌ها ذکر شده که سفرهای فرهنگی و علمی دانشجویی نباید مختلط باشند.
معاون وزیر علوم ادامه داد: شخصاً این موضوع را چندین مرتبه به دانشگاه‌ها بخشنامه کردم و تاکنون هیچ گزارشی نرسیده که نشان از برگزاری اردوی مختلط یا کنسرت در دانشگاه‌ها باشد.
هاشمی خاطرنشان کرد: اگر جمعی از دانشجویان بصورت مستقل اقدام به برگزاری اردو مختلط می‌کنند، از حیطه اختیار وزارت علوم خارج است اما همواره به دانشجویان توصیه می‌کنیم هنجارها و ضوابط را رعایت کنند.
وی یادآور شد: بطور مثال اخیرا در یکی از شهرستان های کشور به خاطر جشن تعدادی از جوانان که گویا همراه با رفتارهای نامتعارفی بوده، برخوردی صورت گرفت که ظاهرا قانونی هم بود اما اینکه این را به اسم دانشگاه و جشن فارغ التحصیلی بیان کنند، روش های نادرستی است.
هاشمی تصریح کرد: بخش مهمی از جمعیت جوان کشور دانشجو هستند اما دلیلی ندارد وقتی گروهی از جوانان در یک محفلی غیرقانونی جمع می شوند به اسم دانشگاه و جشن فارغ التحصلی تمام شود.
وی افزود: بر اساس اطلاعت کسب شده تعداد زیادی از افراد آن محفل اصلا دانشجو نبودند و بقیه نیز از دانشگاه های مختلف کوچکی هستند که در اطراف شهرها وجود دارند.
معاون وزیر علوم با اشاره به کارشکنی برخی رسانه ها گفت: بخش زیادی از وقت و انرژی مدیران فرهنگی و مسئولان وزارت علوم دولت یازدهم صرف مسائلی فرعی می شود که مانع پرداختن به مسائل اصلی می شود.
هاشمی یادآور شد: البته موضع وزارت علوم دولت یازدهم در این مورد تقابل با آنان نیست و تلاش داریم وقت و انرژی های خود را صرف اینگونه رفتارها نکنیم.

** سفرهای علمی آیین نامه مخصوص دارد
معاون فرهنگی وزیر علوم در مورد سفرهای علمی اظهار کرد: اینگونه سفرها آیین‌نامه مخصوص به خود را دارد و برگزاری آنها با تایید گروه آموزشی صورت می ‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: باید به این امر توجه کنیم که با آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، افسردگی، انزوا، بی‌ رغبتی به تشکیل خانواده و غیره مواجه هستیم و باید زمینه را برای مشارکت روزافزون دانشجویان در فعالیت‌ های فرهنگی فراهم کنیم.
هاشمی تاکید کرد: بر همین اساس سعی کرده‌ایم میزان فعالیت‌های فرهنگی فقط در دانشگاه‌های استان تهران نباشد و این فعالیت‌ها بصورت یکسان و برابر در تمامی استان‌ها صورت گیرد.
وی با اشاره به اخباری مبنی بر برگزاری افطاری‌ های مختلط در دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: حفظ حریم‌ها و رعایت مقررات همواره یک اصل مهم و اساسی بوده است، اگر حریم‌ها حفظ شود چه اشکالی دارد که در مراسم افطاری خانم‌ها و آقایان کنار یکدیگر بنشینند، البته اختلاط را تایید نمی‌کنیم.
هاشمی در مورد برگزاری یک اردوی علمی در دانشگاه تهران که حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت، یادآور شد: حاشیه‌های این اردوی علمی سریعا توسط مدیریت دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفت. این سفر علمی با حضور استاد برگزار شد اما بی‌دقتی‌هایی را به همراه داشت که مورد پیگیری قرار گرفت.
وی با اشاره به فرمایش های رهبر معظم انقلاب در مورد مباحث فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: مقام معظم رهبری فرمودند در افق 20 ساله آینده، نیاز به یک جامعه منسجم، ثروتمند، مبتنی بر ارزش‌های ایرانی و اسلامی داریم. تاکیدات ایشان همواره مورد توجه ما قرار دارد و مبنای ما قانون و سیاست نظام است.
معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: راه رشد فرهنگی در گرو توسعه فرهنگی و نه ایجاد شکاف‌های مختلف است.
هاشمی در مورد نامه جمعی از دانشجویان علم و صنعت که در آن از برگزاری اردوهای مختلط در این دانشگاه انتقاد کرده بودند نیز افزود: 300 نفر از دانشجویان علم و صنعت نامه‌ای را منتشر کرده و در آن ادعا کردند که این دانشگاه مجوز برگزاری اردوهای مختلط را صادر کرده است.
معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: کاش مصداق این اردوها را نیز مطرح می‌کردند؛ چنانچه این ادعا ثابت شود وزارت علوم حتما با آن برخورد قانونی خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه نگاه‌های بدبینانه نسبت به دانشگاه و دانشجو خطرناک است، افزود: افراد نباید بدنبال تخریب جایگاه دانشگاه و دانشجو باشند، کسانی که می‌خواهند نگاه بدبینانه را ترویج کنند، خود آسیب می‌بینند.
هاشمی با اشاره به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه ‌های فردوسی، علامه طباطبایی و یاسوج در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی پیشگام بودند. در این کرسی‌ها اساتید نیز شرکت دارند و یکی از مواردی که در آیین‌نامه ارتقاء اساتید به آن اشاره شده، شرکت اساتید در کرسی‌های آزاداندیشی است. وزارت علوم نیز سعی می‌کند موضوعات مختلفی را برای برگزاری این کرسی‌ها پیشنهاد کند.

** مسئولان وزارت علوم از شفاف سازی درآمدهای خود استقبال می کنند
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم درمورد فیش حقوقی مسئولان وزارت علوم گفت: پیام ماجرای فیش های حقوقی که ایجاد شده، شفافیت است و ما هم از آن استقبال می کنیم. این باعث می شود درآمد مالی مسئولان شفاف شود، اما باید این شفافیت در چارچوب اخلاق و قانون صورت گیرد.
وی ادامه داد: مسئولان وزارت علوم از شفاف سازی درآمدهای خود استقبال می کنند زیرا اگر این شفاف سازی به وزارت علوم برسد، رقم ها برعکس می شود و حتی حس ترحم نسبت به مسئولان این وزارتخانه ایجاد خواهد شد.
هاشمی افزود: مسئولان دانشگاهی حقوق خود را از دانشگاه ها و بر اساس رتبه علمی می گیرند و به غیر از آن حق مسئولیت دریافت می کنند.
وی ادامه داد: بر اساس قانون دولت قبل، وزیر علوم 1.6 دهم حق مسئولیت رئیس دانشگاه تهران را دریافت می کند و معاونان آن 1.3 دهم حق مسئولیت دریافت می کنند.
هاشمی تصریح کرد: روسای دانشگاه ها نیز حدود چهار ونیم میلیون تومان که مبنای آن حقوق رئیس دانشگاه تهران است، دریافت می کنند، اما از ابتدای دولت یازدهم 30 درصد از حق مسئولیت معاونان کم شده و حقوق آنها معادل روسای دانشگاه ها و حدود چهار ونیم میلیون تومان شد که به غیر از آن هیچ حقوق و مزایای دیگری دریافت نمی کنند.

** کمتر از دو درصد دانشجویان به مواد مخدر اعتیاد دارند
هاشمی درمورد آمار اعتیاد دانشجویان به مواد مخدر گفت: این بررسی ها در حوزه مشاوره سازمان امور دانشجویان انجام می شود اما بر اساس اطلاعاتی که آنها به ما داده اند، کمتر از دو درصد دانشجویان به مواد مخدر اعتیاد دارند و تا ۱۵ درصد آنها نیز مصرف سیگار و قلیان دارند اما اعتیاد به مواد اعتیادآوری مثل تریاک زیر دو درصد است.

** برخوردهای سلیقه ای با برگزاری کرسی ها صورت می گیرد
وی درمورد برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها نیز گفت: متاسفانه گاهی برخوردهای سلیقه ای در زمینه برگزاری کرسی ها صورت می گیرد که کار را سخت می کند.
هاشمی خاطرنشان کرد: برخی ها اهتمام دارند که بزرگنمایی و سیاه نمایی در این زمینه داشته باشند، اما به همه دانشگاه ها ابلاغ کردیم که روند برگزاری این کرسی ها را تسهیل کنند و به دلیل اختلاف سلیقه مانع برگزاری کرسی های آزاداندیشی نشوند.
معاون وزیر علوم گفت: همچنین سعی شده در برگزاری کرسی های آزاداندیشی آموزش هایی داده شود که فقط موضوعات سیاسی در این کرسی ها مطرح نشود و موضوعات اجتماعی و فرهنگی نیز در آنها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *