قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: به‌نظر می‌رسد رشته‌هایی که فقط صرف داشتن یک پایان نامه، PHD گرفته‌اند نباید همتراز و هم راستا با سایر رشته‌هایی که طرح و کارآموزی در محیط بیمارستانی داشته‌اند نظام پزشکی دریافت کنند.

دکتر مقیمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کنکوری ارشد دکترا به نقل از صدا و سیما افزود: تغییرات دروس پیش نیاز وزارت بهداشت در تعدادی از رشته ها موجب شده است عده ای دچار تصورات اشتباه شوند و بدون هیچ کار عملی و آزمایشگاهی در حوزه سلامت و هیچ نوع ارتباط با بیمار خواستار کار در این حوزه شوند.

وی ادامه داد: چگونه کسی که هیچ واحد بیمارستانی را نگذرانده است می تواند بیماران را ویزیت کند؟

وی با بیان اینکه هدف از قوانین در شورای عالی نظام پزشکی برای ارائه شماره نظام پزشکی در ابتدا فقط منافع و سلامت بیماران است ادامه داد: حمایت از حقوق بیمار قبل از حقوق صنفی مطرح است و منطقی نیست کسی که در رشته ای صرف ارائه یک پایان نامه، PHD گرفته است بدون گذراندن ساعات آموزشی و کار در محیط بیمارستان خواستار معاینه بیماران شود.

مقیمی گفت: رشته هایی مثل تغذیه، سم شناسی ، علوم آزمایشگاهی آزمایشگاه ساعت ها و واحدهای کار عملی در بیمارستان و در ارتباط مستقیم با بیمار دارند و نباید فارغ التحصیلان سایر رشته ها به علت گذراندن واحدهایی پیش نیاز و گرفتن PHD خواستار دریافت شماره نظام پزشکی و ویزیت بیماران شوند.

قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: مردم سلامت خود را به ما سپرده اند و ما باید در این موضوع سعی در حفظ حقوق بیمار و آینده نگری داشته باشیم چون اهمال و اشتباه امروز ما تبعات فراوانی در آینده به همراه خواهد داشت.

وی افزود: وزارت بهداشت از ۲ سال گذشته مصوبه را اجرایی کرد که طی آن دانش آموختگان برخی رشته ها می توانند دروس پیش نیاز خود را عوض کنند و برای مثال از رشته دامپروری به رشته تغذیه تغییر دهند و وارد حوزه سلامت شوند که این موضوع منطقی نیست.

مقیمی ادامه داد: این موضوع برای بررسی بیشتر در شورای عالی نظام پزشکی درحال پیگیری است و بند اصلی آن در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد اگر این وزارتخانه این رشته ها را حائز پروانه معرفی کند ما هم در شورای عالی نظام پزشکی تبعیت و شماره نظام پزشکی را به آنها اعطا می کنیم اما این اقدام تبعات منفی برای حوزه سلامت در پی خواهد داشت.

طی هفته های اخیر جمعی از دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه‌های وزارت علوم در اعتراض به اختصاص نیافتن شماره نظام پزشکی به برخی رشته های PhD در مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند که این اعتراض به دلیل نامه اخیر سازمان نظام پزشکی بوده که تاکید داشته است، دانشجویان رشته‌های متعددی که کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد خود را از وزارت علوم و مدرک دکتری را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند، حق دریافت شماره نظام پزشکی و تأسیس آزمایشگاه‌ها و مطب‌های مرتبط با رشته تخصصی خود را نخواهند داشت.