ابهام در آینده شغلی دانشجویان علوم پایه

به گزارش خبرنگار کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایلنا، ‌به تازگی ارسال نامه‌ای از سوی قائم مقام سازمان نظام پزشکی به معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعتراضات دانشجویان علوم پایه را در پی داشت که این دانشجویان با تجمع در مقابل ساختمان‌های وزارت بهداشت و وزات علوم اعتراض خود را در برخی استان‌ها نظیر تهران، اصفهان و شیراز و مشهد نشان دادند.محتوای این نامه‌ای که از سوی قائم مقام سازمان نظام پزشکی خطاب به معاونت آموزشی وزارت بهداشت نوشته شده در این باره است که به دانشجویان مقطع فوق لیسانس و پی اچ دی که رشته‌های پایه آن‌ها در حیطه گروه پزشکی نیست؛ شماره نظام پزشکی واگذار نمی‌شود.

خبرنگار کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایلنا در این خصوص با دو تن از دانشجویان معترض به این نامه و همچنین دکتر جهانگیری قائم مقام سازمان نظام پزشکی گفت‌و‌گو کرده است که در ذیل می‌آید:

محمد دانشجوی مقطع دکترای دامپزشکی اظهار می‌دارد: بر اساس این نامه دانشجویانی که رشته‌های پایه آن‌ها در وزارت بهداشت نبوده است در صورت قبولی در آزمون پی اچ دی امتحان دهند؛ شماره نظام پزشکی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، یعنی رشته‌های مثل ژنتیک، بیوشیمی و دکترای دامپزشکی اگر تخصص پزشکی هم بگیرند؛ شماره نظام پزشکی به آن‌ها داده نمی‌شود و به دنبال آن اجازه کار هم نمی‌توانند بگیرند.

وی ادامه می‌دهد: تصور می‌کنیم این مساله به این علت است که اکثریت این ظرفیت‌ها توسط دانشجوهای علوم پایه و دامپزشکی گرفته می‌شد و دانشجوهای پزشکی اکثرا نمی‌توانستند؛ کرسی‌ها را به خودشان اختصاص بدهند و به همین جهت سازمان نظام پزشکی این نامه را داده است.

این دانشجو اظهار کرد: وقتی به این مساله اعتراض کردیم به ما گفته شد که این نامه است و مصوبه نیست و اصلا چنین چیزی نیز در شورای عالی نظام پزشکی مطرح نشده است.

وی تاکید می‌کند: اگر به دانشجویان شماره نظام پزشکی ندهند؛ در واقع اجازه کار نداده‌اند و یک قشر عظیمی از دانشجویان را از فعالیت محروم می‌کنند و حتی دانشجویان را از تحصیل در این رشته‌ها محروم کرده‌اند، چرا که وقتی شماره نظام نمی‌دهند اجازه کار هم داده نمی‌شود وتحصیل دانشجو‌ها غیرکاربردی می‌شود.

پس از اعتراضات دانشجویان به نامه ارسال شده، احمدحسین پورکاظمی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی به رسانه‌ها گفت: این مصوبه مربوط به نظام پرشکی است و ما هم به عنوان مرکز سنجش وزارت بهداشت نسبت به این موضوع معترض هستیم. او همچنین اظهار کرد: این اعلامیه از روی سایت سازمان سنجش برداشته می‌شود.

62

مریم دانشجوی ارشد میکروبیولوژی نیز در این رابطه اظهار می‌دارد: دانشجوهای وزارت علوم و وزارت بهداشت یک آزمون را می‌دهند و به طور مثال کسی که ارشد ژنتیک از وزات بهداشت دارد و کسی که ارشد ژنتیک از وازرت علوم دارد هر دو یک کنکور می‌دهند و از یک فیلتر علمی عبور می‌کنند.

وی می‌افزاید: اگر بار علمی ما دانشجویان علوم پایه که در وزارت علوم تحصیل کرده‌ایم؛ پایین است و از سطح سواد خوبی برخوردار نیستیم، چرا ما را مجاز به شرکت در کنکور وزارت بهداشت می‌دانند. ضمن اینکه در این صورت کنکور خودشان را نیز زیر سوال می‌برند که تبدیل به یک آزمون غیرکاربردی می‌شود.

این دانشجوی میکروبیولوژی می‌گوید: نامه‌ای که روی سایت گذاشته شده است به نفع پزشکان، پاتولوژیست‌ها و فارغ‌التحصیلان علوم آزمایشگاهی است و موجب حذف دانشجویان علوم پایه شده است و انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل در این رشته‌ها برای دانشجویان باقی نمانده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر دانشجویان علوم پایه واحد‌های خیلی زیادی را در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و ارشد دکتری می‌گذرانند و فرقی با دانشجوی پزشکی که تنها چند واحد از این دروس گذرانده‌اند را ندارند.

این دانشجوی میکروبیولوژی می‌گوید: با این روش پاتولوژیست‌ها و پزشکان می‌توانند؛ آزمایشگاه تاسیس کنند، در حالی که کسی که از پایه تخصص ژنتیک داشته است به دلیل اینکه شماره نظام پزشکی ندارد؛ امکان تاسیس آزمایشگاه ندارد.

وی ادامه می‌دهد: برخی مسئولان اظهار می‌کنند که این قانون از سال ۸۳ بوده است، اما حتی اگر این قانونی از قبل بوده باشد ما به آن انتقاد داریم، چرا که با اجرای آن، علوم پایه را از ریشه نابود می‌کنند و کسی دیگر در این رشته‌ها تحصیل نمی‌کند.

این دانشجو تاکید می‌کند: اگر علوم پایه را تضعیف کنند، یک بحران علمی در کشور اتفاق می‌افتد و کسی دیگر دنبال تولید واکسن و سرم و تشخیص سرطان و شناسایی بیماری‌ها نمی‌رود و به نظر می‌آید؛ این اتفاقات تنها در یک سیستم پزشک محور رخ می‌دهد.

وی همچنین ادامه می‌دهد: دانشجویان معترض نامه دیگری به وزارت بهداشت ارسال کرده‌اند و اعتراضات خود را بیان داشته‌اند که تاکنون با بهانه‌های متعدد بی‌پاسخ مانده است.

در این رابطه اما جهانگیری؛ قائم مقام سازمان نظام پزشکی اعتراضات دانشجویان را ناشی از اشتباهات رخ داده در اطلاع رسانی می‌داند و اظهار می‌کند: نامه‌ای که نوشته‌ایم بر اساس قانونی بوده است که از قبل در سازمان نظام پزشکی بوده است و مصوبه جدیدی را در این رابطه اعلام نکرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: براساس ماده ۴ قانون سازمان نظام پزشکی که شرایط عضویت در سازمان نظام پزشکی در آن اعلام شده است ما درخواست کردیم که به همکارانی که در مقطع فوق لیسانس و پی اچ دی هستند اما  رشته‌های پایه آنها در حیطه گروه پزشکی نیست؛ شماره نظام پزشکی واگذار نمی‌شود و این شرایط جدیدی نیست و مساله‌ای بوده که از قبل هم وجود داشته است و ما تنها آن را اطلاع رسانی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نگرانی برای افرادی که در پایه‌های بالینی دارند؛ وجود ندارد، می‌گوید: رشته‌هایی که طبق نظر وزارت بهداشت رشته بالینی تشخیص داده شوند؛ فرآیند شماره دادن به آن‌ها در نظام پزشکی تهیه شده و در شورای عالی نظام پزشکی که تنها مرجع تصمیم‌گیری مصوبات است، این کار انجام می‌شود.

جهانگیری تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت به فکر ارائه خدمت باکیفیت به مردم هستند و اینکه بتوانند کیفیت خدمات را روز به روز افزایش دهند و شرایط را به نحوی مهیا کنند که افرادی که واجد شرایط و صلاحیت هستند این اقدامات را انجام دهند و این تشخیص به عهده وزارت بهداشت است که چه اشخاصی واجد صلاحیت هستند.

جهانگیری گفت: نامه‌ای که ارسال شده است به رشته‌های بالینی مربوط نیست و رشته‌ها غیر بالینی را شامل می‌شود و باید تکلیف‌شان مشخص بشود و تدابیری اندیشیده شود تا سلامت مردم به خطر نیافتد.

اظهارات قائم مقام سازمان نظام پزشکی در خصوص عدم نگرانی دانشجویان رشته‌های بالینی و لزوم تعیین و تکلیف دانشجویان رشته‌های غیر بالینی در حالی است که ابهامات برای دانشجویان معترض که عمدتا دانشجویان رشته‌های غیربالینی هستند؛ همچنان باقی است و این دانشجویان منتظر تعیین و تکلیف آینده تحصیلی و شغلی خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *