رئیس دانشگاه فردوسی با بیان اینکه افتتاح باشگاه دانشگاهی خانه صنعت می‌تواند بودجه‌های پژوهشی را در اختیار صنعت قرار دهد، از ارتقای اساتید دانشگاه به درجه استادیاری در ازای سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون تومانی در صنعت خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد کافی بعد از ظهر امروز در مراسم افتتاح نخستین باشگاه دانشگاهی خانه صنعت، معدن و تجارت استان که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد، گفت: مادامی که آمال استادان دانشگاه چاپ مقاله در مجلات خارجی و هدف صنعت وارد کردن تکنولوژی از خارج باشد دیوار ارتباطی صنعت و دانشگاه روز به روز بلندتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افتتاح این باشگاه نخستین قدم ارتباط صنعت با دانشگاه است افزود: بودجه‌های پژوهشی باید در اختیار صنعت قرار گیرد و از مسیر دانشگاه به صنعت کمک شود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه سازوکارهای انگیزشی در دانشگاه به وجود آمده است تصریح کرد: در حال حاضر اگر یک استاد ۳۰ میلیون تومان در صنعت سرمایه‌گذاری کند دیگر نیازی به چاپ مقاله در ISI ندارد و می‌تواند استادیار شود.

کافی در پایان ابراز امیدواری کرد: با افتتاح این باشگاه در آینده‌ای نزدیک صنعتگران در دانشگاه تدریس کنند و دانشجویان در کارخانه‌ها مشغول شوند چراکه نخبگان دانشگاهی راهی به‌جز وارد شدن در مراکز صنعتی ندارند و ظرفیت تدریس پرشده است.

آمادگی صنعت محور شدن موضوعات پایان‌نامه‌های دکتری را داریم

در این مراسم همچنین رئیس دانشکده مهندسی گفت: مثلث صنعت، دولت و دانشگاه برای مسائل بلند مدت بسیار اثرگذار است.

مهدی رجبی افزود: ما آمادگی این را داریم که موضوعات رساله دکتری طرح مشکلات صنعت باشد و موضوع‌ها تقاضامحور شوند.

وی با بیان اینکه باید بازتعریف در دوره دکتری انجام شود افزود: در بعد مدرس مشکل نداریم و اگر دوره دکتری نیاز محور نباشد و در صنعت مشارکت نداشته باشند شاهد خروج نخبگان و ایجاد مشکلات و هزینه‌های زیادی برای کشور هستیم.

رئیس دانشکده مهندسی فردوسی با بیان اینکه دانشکده مهندسی آمادگی هرگونه امکانات را دارد تصریح کرد: امروزه روش‌های پایین به بالا کارآمد است و اولویت دانشکده را نیازهای صنعت می‌دانیم.

رجبی با اشاره به اینکه اولین دانشگاه کشور هستیم که آئین‌نامه ارتقا را تغییر دادیم خاطرنشان کرد: اولین دانشگاه ایران هستیم که ارتقای استادان فقط با ارائه مقاله انجام نمی‌شود و زیرساخت‌ها را برای حضور آن‌ها در صنعت به وجود آورده‌ایم.