سفیر کشور هندوستان از دانشگاه تهران بازدید کرد و در این بازدید راه های توسعه همکاری علمی و بین المللی میان مراکز دانشگاهی دو کشور بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری کنکوری ارشد دکترا به نقل از مهر، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران با اشاره به مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور گفت: سیاست ما ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی است و از همکاری علمی با کشور هند نیز استقبال می‌کنیم.

وی افزود: دانشگاه تهران در قالب ۱۳ دانشگاه برتر ایران مایل است که با دانشگاه‌های همتراز خود در هند تبادلات علمی داشته باشد.

رئیس دانشگاه تهران افزود: اخیرا بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی جدید که امکان تدریس به زبان‌های بین‌المللی نیز فراهم شده است، پردیس کیش دانشگاه تهران در این زمینه پیش قدم خواهد بود و در دانشکده مطالعات جهان نیز دروس به زبان مورد نظر تدریس می‌شود.

نیلی خاطرنشان کرد: اکنون برنامه‌های کارورزی متعدد بین‌المللی در دانشگاه تهران در جریان است.

محمدباقر قهرمانی معاون بین‌الملل دانشگاه تهران نیز در این جلسه با اشاره به وجود زمینه‌های مختلف همکاری میان دانشگاه تهران و دانشگاه‌های هند گفت: ما آمادگی داریم در حوزه‌هایی مانند مطالعات اسلامی، ایران‌شناسی، موسیقی، تئاتر و زبان با دانشگاه های کشور هندوستان همکاری کنیم.

سائوراپ کومار سفیر کشور هندوستان نیز در این جلسه افزود: نمایشگاه‌هایی در زمینه آموزش در کشورهندوستان برگزار می‌شود که دانشگاه تهران می‌تواند در آن مشارکت کند.

وی اضافه کرد: با توجه به همکاری‌های گذشته با دانشکده ادبیات و علوم انسانی و نیز دانشکده مطالعات جهان در زمینه مطالعات هند آمادگی داریم نسبت به اعزام یک محقق و استاد هندی برای یک دوره مشخص با دانشگاه تهران همکاری داشته باشیم.

سفیر کشور هندوستان خاطرنشان کرد: ایران و هند دارای مشترکات فرهنگی و تاریخی بسیاری هستند. همکاری‌های ما با ایران در زمینه‌های مختلف در خصوص فرهنگ و علم با سازمان میراث فرهنگی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دیگر نهادهای فرهنگی به خوبی پیش می‌رود.

سائوراپ کومار تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۵ تا ۶ هزار دانشجوی ایرانی در هند مشغول به تحصیل هستند. زبان فارسی و هندی در ۶۰ درصد کلمات مشترک و حتی قواعد دو زبان هم شبیه به هم هستند.

وی عنوان کرد: همچنین دولت هند بورس‌های تحصیلی متعددی به دانشجویان خارجی اعطا می کند که اخبار آن در سایت سفارت کشور هندوستان وجود دارد.