باز هم تجمع مقابل وزارت بهداشت؛این تجمع این بار به خاطر اشتباهات موجود در کارنامه داوطلبان رشته های بهداشت بود. موضوع از این قرار است که داوطلبان پس از مشاهده کارنامه خود، متوجه شدند رتبه آن‌ها اشتباه یا جابه‌جا شده است.

به گزارش سلامت نیوز اشکال در آزمون رشته های وزارت بهداشت سال قبل هم وجود داشت. به دنبال اعلام کلید اولیه کنکور کارشناسی ارشد اردیبهشت ۹۴ دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی شاهد اتفاق عجیبی در کلید سوالات بودند . از ۱۲۰ سوال مربوط به این رشته ۸۴ سوال آن گزینه الف پاسخ صحیح بود و این یک ایراد بزرگ بشمار میرفت اما وزارت بهداشت آن را نپذیرفت و با وجودیکه این موضوع استاندارد بودن سوالات را تحت تاثیر قرار میداد به اعتراضات وقعی ننهاد.
دانشجویان معترض چه می گویند
امسال برخلاف سال‌های دیگر جواب‌های کنکور ارشد پزشکی دیر‌تر اعلام شد و در این فاصله دو مصوبه صادر شد. نخست آنکه به بچه‌های وزارت علوم که در دکتری پزشکی قبول می‌شوند، هیچ شماره نظام پزشکی اعطا نمی‌شود و دیگری مصوبه تکمیلی برای ارشد‌ها بود. برای همین با اعلام نتایج دانشجویان معترض اعلام کردند که کارنامه امسال اشکال دارد و رتبه ها واقعی نیست .
لیلا مردای داوطلب رشته «علوم آزمایشگاهی۲ »، یکی از اعتراض کنندگان در گفت و گو با سلامت نیوز می گوید: در آزمون کارشناسی ارشد پزشکی امسال رتبه یک ایمونولوژی میانگین درصد آن ۳۲ بود و من تقریبا با همان درصد ها رتبه ۳۵۰ را آوردم و وقتی کارنامه را دیدم واقعا شوک شدم.
او می گوید: سال قبل هم پاسخ ها ایراد داشت اما کسی پاسخگو نبود اما هم سه سوال درس ایمونولوژی با ضریب ۶ طبق کتاب منبع جواب آن با آنچه که اعلام شده بود متفاوت است. در واقع بر اساس منابع جواب گزینه ۴ است اما در کارنامه منتشر شده گزینه ۲ اعلام شده است .
یک دانشجوی دیگر که دوست ندارد نامش را بگوید معتقد است که رتبه های امسال کاملا ناعادلانه است و کسانیکه درصدهای پایین تر دارند رتبه بهتر بدست آوردند.
در پایان این تجمع دانشجویان معترض بیانیه‌ای را صادر کردند که در آن خواستار بررسی تمامی کارنامه‌ها شدند.

با بالاگرفتن اعتراضها

امسال اما با بالاگرفتن اعتراضها ،سرانجام باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت از بازبینی کارنامه اولیه داولبان رشته‌های وزارت بهداشت و تشکیل کمیته‌ای برای بررسی کارنامه‌ها خبر داد و گفت: به همین دلیل مهلت انتخاب رشته داوطلبان تمدید می‌شود.

درحالیکه او هیچ اشاره‌ای به دستور بازبینی کارنامه‌ها نکرد اما دکتر محمدحسین پورکاظمی رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ایرادات رشته علوم ازمایشگاهی ۱ تصحیح و کارنامه جدید در سایت سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است دانشجویان می توانند کارنامه اصلاح شده خود را مشاهده کنند.
او در ادامه با اشاره به علت بروز اشکال در کارنامه علمی دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی ۱گفت : در رشته علوم آزمایشگاهی ۱ دو دفترچه A و B بین دانشجویان توزیع شده است. طبق روال سال های گذشته برای اینکه دانشجویان سر جلسه امتحان سوء استفاده نکنند دفترچه هر دانشجویی با دیگری و چیدمان سؤالات در دفترچه B و A متفاوت بود. در نتیجه چیدمان دفترچه سؤالات شماره B که بر اساس دروس متفاوت بود جابجا اعلام شده است.
دکتر پور کاظمی با بیان اینکه برخی سؤالات دروس آزمون کارشناسی ارشد پزشکی دو گزینه پاسخ صحیح داشت، گفت: این ایراد در آزمون امسال وجود داشت مثلا در آمار زیستی آزمون سؤال ۹۸ دو پاسخ دارد. بنابراین اعتراضات به پاسخ سؤالات نیز به مرکز سنجش آموزش پزشکی رسیده این مرکز نیز سؤالات را به دبیرخانه آموزش وزارت بهداشت منتقل کرده است در آنجا استادان یک رشته مشخص جمع خواهند شد و در خصوص پاسخ صحیح تصمیم گیری می‌شود.
مرجع برگزاری آزمونها کجاست؟
در حالیکه هرچند وقت یک بار دانشجویان نسبت به برگزاری آزمون ها در وزارت بهداشت اعترض دارند باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت می گوید که به زودی آزمون های بین المللی پزشکی در کشور برگزار می شوند و برای این کار هماهنگی های لازم برای برگزاری این آزمونها صورت گرفته است.

حسین توکلی مشاور ارشد سازمان سنجش در گفت و گو با سلامت نیوز می گوید : پزشکی عمومی در کنکور سراسری برگزار می شود اما آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته یا ارشد را اکنون مدتهاست خود وزارت بهداشت برگزار می کند.

او با بیان اینکه سالهای اول پیشنهاد دادیم با آزمون ارشد برگزار شود اما قبول نکردند ادامه می دهد: ما در سازمان سنجش آمادگی برگزاری را داریم اما وزارت بهداشت سیاست خودش را دارد و این این موضوع باید پیگیری شود.

در این شرایط وزارت بهداشت که مسئولیت بسیار سنگین حفاظت از سلامت مردم را به عهده دارد منطقی است که برگزاری چنین آزمونهایی با حجم کاری بالا را هم تقبل کند و هر از گاهی شاهد چنین وقایع و اعتراضاتی باشیم یا اینکه وزارت علوم دوباره برگزاری این آزمونها را به عهده بگیرد و وزارت بهداشت به همان مسئولیت اصلی خود بازگردد.

آزمونهایی که سرنوشت کیفیت آموزش را تعیین میکند و اگر قرار باشد با خطا برگزار شود ممکن است افرادیکه صلاحیت حضور در این رشته ها که با جان مردم در ارتباط است را نداشته باشند وارد عرصه خدمات دهی حوزه سلامت شوند.