پیش از ظهر امروز جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پایه به‌دلیل لغو ارائه شماره نظام پزشکی به آنها اعتراض کرده و درخواست داشتند مسئولان سلیقه شخصى خود را در تصمیم‌گیری‌ها راه ندهند.

به گزارش خبرگزاری کنکوری ارشد دکترا به نقل از سلامت نیوز،‌ پیش از ظهر امروز جمعی از دانشجویان و داوطلبان رشته‌های علوم پایه به دلیل تصمیمات اخیر سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت تجمع کردند.

دانشجویان حاضر در این اعتراض صراحتاً مخالفت خود را به نامه اخیر نظام پزشکی خطاب به سازمان سنجش اعلام کردند که بر اساس این نامه دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد از وزارت علوم گرفته باشند و یا داوطلب و فارغ‌التحصیل رشته‌های علوم پایه باشند نمی‌توانند شماره نظام پزشکی دریافت کنند.

رضا یکی از دانشجویان حاضر در این اعتراض تجمعی مقابل وزارت بهداشت، گفت: اواخر خرداد ماه سال جاری، مرکز سنجش آموزش پزشکى وزارت بهداشت اطلاعیه‌ای برای آزمون دکتری را نظام پزشکى را روی وب سایت خود قرار داد که در اطلاعیه فوق، با ارجاع به نامه شماره ۱۶۱۲۳ به‌طور مبهم ذکر شده بود که به فارغ التحصیلان بعضى از رشته های وزارت بهداشت که مدرک کارشناسى ارشد خود را اززارت علوم دریافت کرده اند شماره نظام پزشکى تعلق نمى‌گیرد.

وی افزود: نامه فوق مغایر با تمامى آیین نامه‌های قبلى و قانون نظام پزشکى مصوب سال ۸۳ مجلس شورای اسلامى بود و اضافه کردن شرط من در آوردی «اعطای شماره نظام‌پزشکى به فارغ التحصیلان دکتری تخصصى، بر اساس مدرک قبلى فرد» ، در واقع اقدامى غیر قانونى و فراقانونى و اعمال سلیقه شخصى بود که مسئولین نظام پزشکى با نامه فوق قصد تحمیل این اعمال سلیقه فراقانونى به وزارت بهداشت و خیل عظیم دانشجویان وزارت را داشتند.

این معترض ادامه داد: این نامه باعث اعتراض جمعیت چند هزار نفری دانشجویان علوم پایه و دامپزشکى در شبکه‌های اجتماعى شد و در نهایت نامه‌های اعتراضى بسیاری خطاب به وزیر بهداشت، رئیس جمهوری و مقام معظم رهبری نگارش و به ایشان ارسال شد.

وی افزود: از سوی دیگر نامه‌های دیگری از طریق انجمن‌ها علمى ژنتیک پزشکى و دامپزشکى و سایر انجمن‌های علمى نیز خطاب به وزارت محترم نگارش شد.

سهیلا از دیگر معترضین نیز، گفت: حق دریافت شماره نظام پزشکى حق مسلم همه فارغ التحصیلان دکتری تخصصى است و هیچ استثناء وجود ندارد و این نوع تصمیم گیری مسئولان سبب بی انگیزی دانشجویان می‌شود. ۵ همکلاسی من تصمیم گرفته‌اند برای ادامه‌تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند و این موضوع بدون پایه و اساس علمی صورت گرفته است.

ناصر نیز از دیگر معترضین عنوان داشت: ما دانشجویان از این تصمیم مسئولان متضرر می‌شویم و این مسئله نوعی بی‌عدالتی بین کسانی است که در یک آزمون برابر رقابت کرده اند و حتی بسیاری سر یک کلاس تحصیل داشته‌اند. فرق ما با بقیه فارغ التحصیلان چیست که تا چند ماه پیش موفق به شماره نظام پزشکی شده‌اند. این موضوع بی عدالتی است و باید برای آن چاره اندیشی کنند.

وی افزود: دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های علوم پایه توانایی تحقیقات علاوه بر درمان را داشته و نباید در حق آنها اجحاف شود و این نوع تصمیم گیری مصداق بارز بی عدالتی و بی توجهی به تلاش و انگیزه جوانان است. از این رو مراتب اعتراض جدی خود را به وزارت بهداشت،مرکز سنجش پزشکى و سازمان نظام پزشکى اعلام و تنها خواسته خود را که لغو رسمى نامه ظالمانه و فراقانونى یاد شده، از طریق مراجع ذیصلاح وزارت بهداشت و نظام پزشکى ‌است، درخواست داریم.

حال باید دید مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در مقابل این اعتراضات که در برخی از شهرها و دانشگاه‌های مربوط نیز در حال انجام است، چه برخورد و واکنش دارند و آیا مسئولان می‌توانند رضایت این قشر دانشجو را کسب کنند.
تجمع دانشجویان علوم پایه/ مسئولان سلیقه شخصى خود را در تصمیم‌گیری‌ها راه ندهند