مصوبه عدم صدور شماره نظام پزشکی برای فارغ التحصیلان مقطع Ph.D رشته‌های علوم پایه با اعتراض دانشجویان همراه شده اما مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی هر یک توپ تصویب آن را به زمین دیگری می‌اندازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرگزاری کنکوری ارشد دکترا به نقل از صدا و سیما، اخیرا سازمان نظام پزشکی در اطلاعیه‌ای فارغ‌التحصیلان دکترای پزشکی بالینی را که رشته تحصیلی فوق لیسانس آن‌ها مشمول عضویت در نظام پزشکی نبوده، از اخذ شماره نظام پزشکی محروم کرده است و دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور نیز بدنبال این اقدام دست به اعتراضات زدند.

صبح امروز در تجمع دانشجویان مقابل وزارت بهداشت گفتگویی با آن‌ها داشتیم.

یکی از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ژنتیک گفت: ما ۴ سال ژنتیک خوانده ایم و حالا می خواهیم برای کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل دهیم، اگر رشته ژنتیک، بالینی محسوب نمی شود پس چرا وزارت بهداشت آن را ارائه می دهد، ما ۶۰ واحد ژنتیک پاس کرده ایم و حالا به ما می گویند که رشته شما غیر مرتبط است.

رشته های علوم پایه نظیر دامپزشکی، زیست شناسی، بیولوژی، فنآوری پزشکی، علوم و صنایع غذایی و ژنتیک از جمله رشته هایی هستند با مصوبه جدید، در مقطع دکتری مشمول اخذ پروانه نظام پزشکی نمی شوند.

یکی از دانشجویان دکتری تغذیه با لیسانس صنایع غذایی گفت: ما تا کنون از غربال های مختلف عبور کرده ایم، اول کنکور وزارت بهداشت، دوم پاس کردن حداقل ۵۰ واحد تخصصی در مقاطع کارشناسی و ارشد و در نهایت مصاحبه دکتری که انجام داده ایم حالا به ما می گویند که شایسته شماره نظام پزشکی نیستیم، یعنی عمرمان را در این مسیر بیهوده سپری کرده ایم.

وزارت بهداشت از ۲ سال گذشته مصوبه را اجرایی کرد که طی آن دانش آموختگان برخی رشته ها می توانند دروس پیش نیاز خود را عوض کنند و برای مثال از رشته دامپروری به رشته تغذیه تغییر دهند و وارد حوزه سلامت شوند.

دکتر مقیمی قائم مقام معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی می گوید: این موضوع برای بررسی بیشتر در شورای عالی نظام پزشکی درحال پیگیری است و بند اصلی آن در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد اگر این وزارتخانه این رشته ها را حائز پروانه معرفی کند ما هم در شورای عالی نظام پزشکی تبعیت کرده و شماره نظام پزشکی را به آن‌ها اعطا می کنیم.

با گسترش اعتراض دانشجویان در شهرهای مختلف حالا سازمان نظام پزشکی توپ را به زمین وزارت بهداشت می اندازد و تغییر این تصمیم را منوط به نظر مسئولان وزارت بهداشت و درمان می داند .

برای یافتن سرنخ ماجرا به سراغ وزارت بهداشتی ها رفتیم.

دکتر حمید اکبری قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مصوبه اخیر ارتباطی به وزرات بهداشت ندارد، این موضوع در حیطه اختیارات سازمان نظام پزشکی است و این سازمان هیچ نظرسنجی و هماهنگی با وزارت بهداشت در این زمینه نداشته و بطور مستقل عمل می کند.

آنچه مسلم است پیش از اجرای چنین تصمیمی باید مدت‌ها قبل اطلاع رسانی انجام می شد تا افرادی که می خواهند وارد این رشته ها شوند با توجه به تصمیمات، برای زندگی خود برنامه ریزی کنند و یکباره در اواسط راه متوجه تغییر مسیر شغلی خود نشوند. حال باید دید با توجه به اعتراض دانشجویان، این مصوبه همچنان پابرجا باقی می ماند یا دچار تغییرات می شود.