معاون پژوهشی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که در کشورهای جهان، اساتید با اعتبار تحقیقاتی خود محقق پسادکتری می‌پذیرند، گفت: این درحالی است که در ایران محققان پسادکتری اغلب در رشته‌های صنعتی و با حمایت مالی صنعت مربوطه پذیرش می‌شوند.
۹۹-۱٫JPG

به گزارش خبرنگار کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایسنا، دکتر مهرداد نامداری در نشستی که به‌منظور معرفی اولین محقق پسادکتری دانشگاه شهید چمران اهواز در سالن جلسات دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر برگزار شد، اظهار کرد: دوره پسادکتری از مقاطع تحصیلی محسوب نمی‌شود بلکه دانشجوی دکتری پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند از این فرصت استفاده کند و با یک استاد برجسته در یک زمینه خاص با عمق بیشتری تحقیق کند.‌

وی افزود: یک فرد می‌تواند تا چند سال دوره‌های پسادکتری مختلفی را بگذراند؛ محقق پسادکتری گاهی به‌طور مستقیم توسط استاد و گاهی نیز با بررسی رزومه پذیرفته می‌شود. در سایر کشورها استاد می‌تواند از گرنت یا اعتبار تحقیقاتی خود استفاده کند ولی در ایران این موضوع به‌تازگی آغاز شده و اغلب رشته‌های مرتبط با صنعت به شکل حمایت مالی از سوی صنعت مربوطه این محققان را پذیرش می‌کنند.

معاون پژوهشی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: در دانشگاه شهید چمران نیز محققان پسادکتری به همین نحو حمایت مالی می‌شوند اما پذیرش این محقق از سوی پروفسور کرم‌زاده از امتیازات دریافت جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال ۹۱ است که بنیاد ملی نخبگان به استاد برجسته دارای برخی شرایط این جایزه را اعطا می‌کند.

نامداری با بیان این‌که دکتر کرم‌زاده خود درخواست دریافت این جایزه را نداده است و در واقع این جایزه با پیشنهاد یک کمیته از افراد سرشناس در بنیاد ملی نخبگان بوده است، گفت: ایشان هیچ‌گاه استاد نمونه کشوری نشده است چرا که برای این کار باید در دانشگاه محل خدمت، فرم درخواست توسط خود شخص پر شود حال آن‌که دکتر کرم‌زاده معتقد است دانشگاه باید چنین تشخیصی را انجام دهد و اساتید را معرفی کند. این درحالی است که ایشان افتخاراتی نظیر جایزه ترویج علم کشور، عنوان چهره ماندگار ریاضی کشور و نشان دولتی دانش را در چند سال گذشته کسب کرده است.

وی ادامه داد: جامعه دانشگاهی کشور دکتر کرم‌زاده را به‌خوبی می‌شناسند درحالی‌که بسیاری از اعضای دانشگاه شهید چمران و حتی بعضی همکاران نزدیکتر ممکن است ایشان را به آن اندازه نشناسند؛ اولین دوره دکتری در دانشگاه به همت دکتر کرم‌زاده راه‌اندازی شد که این کار نیز به درخواست دکتر عبدالحمید ریاضی، معاون وزیر علوم وقت انجام شد.

عضو هیأت‌علمی دانشکده ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: دو دانشجویی که در آن زمان پذیرفته شدند تنها دانشجویان دکتری بودند که کارهای تحقیقاتی خود را به‌طور کامل در ایران انجام دادند و به همین دلیل از سوی وزیر علوم وقت به آن‌ها جایزه اعطا شد.

نامداری با بیان این‌که دانشکده ریاضی این دانشگاه هر سال یک تا دو دانشجوی دکتری می‌پذیرد، گفت: یک سال به دلیل مدیریت نامناسب دانشگاه و دانشکده به‌طور شگفت‌آوری ۲۹ دانشجوی دکتری به دانشکده تحمیل شد؛ دکتر کرم‌زاده نیز این تعداد زیاد دانشجو را به اساتید جوان‌تر معرفی کرد و این کار سبب شد دیگر اساتید نیز در تربیت دانشجوی دکتری تجربه کسب کنند.