چهل و ششمین ماراتن آموزش عالی در روزهای پنج‌شنبه ۲۴ و جمعه ۲۵ تیرماه برگزار می‌شود و داوطلبان از روز یکشنبه ۲۰ تیرماه می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش برگ راهنمای شرکت در آزمون را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری کنکوری ارشد دکترا به نقل از   فارس، کنکور سراسری سال ۹۵ در پنج گروه آزمایشی در روزهای پنج‌شنبه ۲۴ و جمعه ۲۵ تیرماه در ۳۶۹ بخش و شهرستان کشور برگزار می‌شود.

آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و علوم انسانی در صبح پنجشنبه ۲۴ تیر، آزمون گروه آزمایشی هنر در بعد از ظهر پنجشنبه ۲۴ تیر، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه ۲۵ تیر و آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در بعد از ظهر جمعه ۲۵ تیر برگزار می‌شود.

* آمار داوطلبان کنکور سراسری

در آزمون سراسری سال ۹۵ تعداد ۸۶۰ هزار و ۱۰۹ نفر داوطلب ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۵۰۹ هزار و ۱۹ نفر زن و ۳۵۱ هزار و ۹۰ نفر مرد هستند، به عبارت دیگر  ۵۹٫۱۸ درصد داوطلبان زن و ۴۰٫۸۲ درصد داوطلبان مرد است.

با توجه به تعداد داوطلب ثبت‌نام کننده و آمار داوطلبانی که علاوه بر گروه آزمایشی اصلی خود بر حسب مورد در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان خارجی هم شرکت کرده‌اند، برای آزمون یک میلیون و ۱۴ هزار و ۲۷۴ کارت ورود به جلسه آزمون صادر شده که از این تعداد ۶۱۱ هزار و ۷۵۴ کارت برای داوطلبان زن و تعداد ۴۰۲ هزار و ۵۲۰ کارت برای داوطلبان مرد صادر شده است.

* جزئیات دریافت کارت آزمون

اطلاعیه مربوط به دریافت کارت آزمون و برگ راهنمای شرکت در آزمون بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org قرار گرفته است.

کارت ورود به جلسه آزمون از ۲۰ تیرماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و داوطلبان تا چهارشنبه ۲۳ تیرماه می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش کارت خود را مشاهده کرده و پرینت آن را تهیه کنند.

داوطلبان پس از پرینت کارت خود باید آن را کنترل کنند و در صورت نقص، مواردی که به آزمون بر نمی گردد را به صورت اینترنتی و موارد مربوط به آزمون را پیش از برگزاری آزمون رفع کنند.

* چگونگی رفع نقص کارت

داوطلبان دارای نقص کارت  در صورتی که کارت آزمون آنها از نظر جنس، دین، زبان خارجی، بهیاران و معلولیت دارای نقص باشد حتما باید به باجه‌های رفع نقص که نشانی آنها در اطلاعیه سازمان سنجش موجود است، مراجعه کنند.

هر داوطلبان پس از دریافت پرینت کارت باید اطلاعات مندرج بر روی کارت خود را بررسی کرده و چنانچه مغایرتی در اطلاعات مندرج در بندهای ۲، ۶، ۸، ۹ و ۱۰ (جنس، دین، زبان خارجه امتحانی، معلولیت و بهیار) کارت شرکت در آزمون مشاهده کردند از روز سه شنبه ۲۳ تیر تا چهارشنبه ۲۴ تیرماه صبح‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲ و بعدازظهرها از ساعت ۱۴ تا ۱۸ با به همراه داشتن  اصل کارت ملی یا شناسنامه عکس دار به نماینده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص حوزه مربوطه مراجعه و موضوع را قبل از برگزاری آزمون پیگیری کنند.

اگر کارت شرکت در آزمون داوطلبان دارای اشکالاتی نظیر محو بودن عکس، فاقد مهر بودن عکس و اشتباه در عکس باشد این داوطلبان نیز باید با به همراه داشتن دو قطعه عکس سه در چهار، اصل کارت ملی و شناسنامه به نماینده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص حوزه مربوطه مراجعه و موضوع را قبل از برگزاری آزمون پیگیری کنند.

همچنین اگر شماره داوطلبان مندرج بر روی کارت شرکت در آزمون داوطلبی به صورت عددی یا حروفی ناخوانا باشد باید از سه شنبه ۲۳ تیرماه تا چهارشنبه ۲۴ تیرماه به نماینده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص حوزه مربوطه مراجعه و موضوع را قبل از برگزاری آزمون پیگیری کنند.

اگر در اطلاعات مندرج در بندهای ۱،۳،۴،۷،۱۲،۱۳،۱۴،۱۵،۱۶،۱۷،۱۸،۱۹،۲۰،۲۱ و ۲۳ اشکالاتی وجود داشته باشد داوطلب می‌تواند تا جمعه ۲۵ تیر به سایت سازمان سنجش در قسمت ویرایش مراجعه کرده و نسبت به ویرایش اطلاعات اقدام کند.

* نحوه دریافت کد سوابق تحصیلی

دانش آموزانی که سال اخذ مدرک پیش دانشگاهی آنان سال ۱۳۹۱ و بعد از آن است باید قبل از پرینت کارت اقدام به درج عنوان مدرک پیش‌دانشگاهی کرده و همچنین این داوطلبان ضرورت دارد با مراجعه به قسمت ویرایش اطلاعات کارت شرکت در آزمون نسبت به درج کد سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی اقدام کنند.

کد سوابق تحصیلی از سامانه جمع آوری اطلاعات و سوابق تحصیلی داوطلبان آزمون سراسری مربوط به وزارت آموزش و پرورش به نشانی اینترنتی  http://dipcode.medu.irقابل دریافت است.

* چگونگی استفاده از سهمیه‌ها

داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه­‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح برای اعلام مغایرت حداکثر تا ۲۵ تیرماه از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش به قسمت ویرایش اطلاعات مراجعه و اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنند.

اطلاعات دریافتی به بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح ارسال ‌می‌شود و در صورت تأیید سهمیه توسط ارگان مربوط، سهمیه درخواستی داوطلبان اعمال می­‌شود. در غیر اینصورت با سهمیه مناطق گزینش خواهند شد و هیچگونه اعتراضی قابل قبول نیست.

* نحوه پذیرش در دانشگاه‌های آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور

آن دسته از داوطلبانی که در زمان ثبت­ نام آزمون موفق به اعمال بند موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور نشده‌اند، می­‌توانند با پرداخت مبلغ ۹۲ هزار ریال بصورت الکترونیکی به وسیله کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب از طریق سایت سازمان سنجش و در قسمت ویرایش اطلاعات نسبت به علامت‌گذاری بند فوق از ۲۰ تا ۲۳ تیرماه اقدام کنند.

داوطلبان متقاضی رشته‌های دارای شرایط خاص در این آزمون باید نسبت به انتخاب رشته یا رشته‌های مذکور بر اساس اطلاعیه ۱۹ تیرماه مندرج در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان و نیز هفته نامه‌ پیک سنجش روز دوشنبه ۲۱ تیرماه بصورت درج علامت، منحصراً بصورت اینترنتی و از ۲۰ تا ۳۰ تیر از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اقدام کنند.

داوطلبان علاقه­ مند به رشته­‌های تحصیلی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه­‌های تربیت دبیر شهید رجایی و پردیس­‌های دانشگاه فرهنگیان در صورت پذیرش دانشجو در این رشته‌ها برای سال ۱۳۹۵، اطلاعات لازم در زمینه نحوه اعلام علاقه ­مندی از داوطلبان برای پذیرش در این دانشگاه‌ها را می‌توانند در مرحله انتخاب رشته دریافت کنند.

آن دسته از داوطلبان علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاه آزاد که پذیرش در آنها براساس آزمون صورت می‌پذیرد، می‌بایست ضمن شرکت در آزمون، پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون سراسری و دریافت کارنامه برای انتخاب رشته به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد مراجعه کنند.

* جزئیات برگزاری آزمون

در زمان حضور در جلسه آزمون، همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون، اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس­دار الزامی است.

درب حوزه­­‌های امتحانی صبح­‌ها رأس‌ ساعت‌ ۷:۰۰ (هفت) صبح و بعدازظهرها رأس ساعت ۱۴:۳۰ (دو و نیم بعدازظهر) بسته خواهد شد و شروع فرآیند برگزاری آزمون صبح­‌ها راس‌ ساعت‌ ۷:۳۰ (هفت و سی دقیقه) و بعداز ظهرها راس ساعت ۱۵:۰۰ (سه بعدازظهر) است لذا از ورود داوطلبان پس از بسته شدن درِ حوزه­‌های امتحانی به حوزه امتحانی ممانعت می‌شود.

هر داوطلب برای حضور در جلسه آزمون علاوه بر پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط‌، لازم است اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکس­دار، چند مداد سیاه نرم پررنگ، مدادتراش، مداد پاکن و یک سنجاق و یا سوزن به همراه داشته‌ باشد.

داوطلبان باید از آوردن وسایل اضافی از جمله کیف دستی، ساک دستی، هرگونه دستگاه ارتباطی (از قبیل پیجر، تلفن همراه، تبلت، قلم نوری، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند)، جزوه، کتاب، ماشین حساب، هرگونه نُت و یادداشت و نظایر آن و همچنین وسایل شخصی به جلسه آزمون اکیداً خودداری کنند.

بدیهی است که به همراه داشتن هر کدام از این وسایل به عنوان تقلب و تخلف تلقی و با داوطلبان ذیربط براساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری که بخشی از آن در بند «ه‍« آمده است، رفتار خواهد شد.

درصورت همراه داشتن وسایل ذکر شده و تحویل آنها به هنگام ورود به محل حوزه در صورت مفقود شدن وسایل، حوزه برگزاری هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.

* پاسخگویی به سوالات داوطلبان

واحد پاسخگویی‌ غیرحضوری‌ آزمون‌ سراسری‌ سال ۱۳۹۵ برای‌ تمام داوطلبان‌ همه‌ روزه‌ به غیر از ایام تعطیل و در وقت اداری آماده‌ پاسخگویی‌ به‌ سوالات‌ است، لذا داوطلبان‌ درصورت‌ نیاز می‌توانند سوالات خود را با بخش پاسخگویی اینترنتی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org مطرح کنند یا با شماره‌ تلفن ۴۲۱۶۳ – ۰۲۱ به‌ طور مستقیم‌ (واحد پاسخگویی‌ غیرحضوری ‌آزمون‌ سراسری‌ سال‌ ۱۳۹۵ با روابط‌ عمومی‌ سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور) تماس‌ بگیرند.