معاون وزیر علوم: نظارت قبل از انتشار غیرقانونی است

به گزارش روز سه شنبه کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، سید ضیا هاشمی افزود: 4300 نشریه داریم که تعداد زیادی از آنها فعال و بخشی غیرفعال است. یعنی اینکه 47درصد رشد کمی نشریات داشته ایم، و این نشان می دهد اینگونه نیست که فضا در سطح دانشگاه ها تغییر نکرده باشد.
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: شما مشکلاتی دارید اما اگر آنها را جمع کنید و انتقاداتی که نگاه دیگر موجود در دانشگاه دارد را هم به این اضافه کنید، تنها بخشی از مطالبات و انتظاراتی است که از بنده و همکاران من خواسته می شود، چون با همین نوع مشکلاتی که شما دارید، البته به گونه ای متنوع‌تر، در حوزه های دیگر مثل تشکل‌های سیاسی هم مواجهیم.
وی اضافه کرد: کانون های فرهنگی هنری هم مانند شما مشکل بودجه و عدم حمایت های مادی و معنوی و آموزش مسئولان و … را دارند و ما هم مسئولیت پذیرفته‌ایم و باید نسبت به همه مسائل پاسخگو باشیم و پیگیری کنیم.
هاشمی در پاسخ به یکی از انتقادات مطرح شده در جلسه، مبنی بر لزوم اهتمام به آموزش مسئولان و کارشناسان فرهنگی دانشگاه ها گفت: آموزش رویه ثابت است.جلسات آموزشی برای کارشناسان، مدیران و معاونین فرهنگی می‌گذاریم.
وی به ضرورت آموزش به دانشجویان نیز تأکید کرد و گفت: کتابچه منشور حقوق دانشجویی در راستای همین وظیفه آموزشی تهیه شد. با تهیه و انتشار این کتابچه، گفتیم که دانشجویان این حقوق را دارند.
این مسئول در پاسخ به اینکه مشکلاتی در مقام عمل به مقررات در دانشگاه ها وجود دارد، گفت: به محض اینکه نامه شما را دیدم، در اجلاس روسای دانشگاه ها روی نامه شما اقدام کردم و از روسای دانشگاه ها خواستم که این مطالبات مطرح است و باید امور مربوط به نشریات دانشجویی تسهیل شود، باید حمایت صورت گیرد و بودجه تقویت شود.
رییس شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم گفت:
معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به دیگر دغدغه های مطرح شده گفت: درباره نظارت قبل از انتشار، من مکرر در مکرر گفته ام که نظارت قبل از انتشار نباید باشد و طبق قانون خلاف است. اما نظارت پس از انتشار اگر طبق قانون صورت گرفته باشد، مورد حمایت ماست و نشریه ای که در یک مسیر قانونی در کمیته ناظر توقیف شده باشد، دیگر از نظر ما هم توقیف شده است، مگر اینکه نسبت به رأی توقیف صادره اعتراض شود و در مراجع تجدیدنظر رأی صادره طبق مقررات نقض شود.
هاشمی در پاسخ به انتقادات طرح شده درمورد ورود مراجع قضایی به مسائل دانشگاهی و احضار فعالان نشریاتی گفت: قوه قضاییه طبق قانون حق دارد که در حوزه های مختلف ورود کند اما ما با این قوه گفتگو کردیم که تا جای ممکن پیگیری این حق را در تعامل و تفاهم تعقیب کند. قوه قضاییه می گوید این نشریه یا این فرد تخلف کرده و من باید پیگیری کنم، ما می‌گوییم اجازه بدهید این مسائل در مسیر خود برود و سازوکارهای قانونی درون دانشگاهی به جریان بیفتند، اگر جواب نداد بعد شما ورود کنید. به هرحال اکنون قوه قضاییه 15 میلیون پرونده دارد، بنابراین کم کار ندارد که بخواهد حالا به این حوزه هم ورود پیدا کند.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *