معاون وزیر علوم: سهم اعتبار پژوهشی از تولید ناخالص ملی 2 برابر می شود

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، وحید احمدی روز چهارشنبه در نشست شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی معاونان پژوهش و فناوری منطقه 6 کشور در دانشگاه شهرکرد افزود: تا پایان سال گذشته 47 صدم درصد از تولید ناخالص ملی به حوزه پژوهش اختصاص داشت، درحالی که طبق برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده است که 3 درصد تولید ناخالص ملی از تولیدات پژوهشی کشور باشد.
وی با بیان این که سیاست کلان نظام توجه به علم و فناوری با محوریت اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: این امر رسالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را سنگین کرده و می طلبد در حوزه اقتصاد دانش بنیان فعالیت های بیشتری انجام شود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نقش پارک های علم و فناوری کشور در توسعه اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: هم اکنون 39 پارک علم و فناوری و چهار هزار و 400 شرکت دانش بنیان و فناور در سطح کشور فعال است که فرصت خوبی را برای تحقق سیاست های این وزارتخانه در حوزه فناوری فراهم کرده است.
احمدی خاطرنشان کرد: برای علم و فناوری 11 شاخه در نظر گرفته شده که باید برنامه های حول این شاخه ها سیاستگذاری شود.
وی تقویت پارک های علم و فناوری، سازماندهی تحصیلات تکمیلی، توجه به مجلات علمی داخلی و خارجی و تقویت رابطه صنعت با دانشگاه را از مهمترین سیاست های این وزارتخانه برشمرد.
رئیس پایگاه استنادی جهان اسلام و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری نیز در این نشست از رشد هشت درصدی مقالات ارائه شده در منطقه 6 کشور خبر داد و گفت: وضعیت مقاله های چاپ شده در این منطقه مطلوب است.
محمدجواد دهقانی ادامه داد: منطقه 6 کشور توانسته رتبه ششم جهان را در تعداد مقالات به خود اختصاص دهد.
به گفته وی، دانشگاه اصفهان و یزد در رشته های علوم پایه و دانشگاه شهرکرد در رشته های فنی مهندسی بیشترین مقالات ارائه شده در بین دانشگاه های منطقه 6 کشور دارند.
رئیس پایگاه استنادی جهان اسلام و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به این که هسته اصلی سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، تبدیل علم به ثروت و قدرت است، خاطرنشان کرد: ضمن توجه به کمیت تولید علم، هدایت این کمیت در جهت تبدیل به فناوری و نوآوری در جهت رفع نیازهای کشور باید محور فعالیت ها قرار گیرد.
بررسی و تبیین مسائل پژوهشی و فناوری کشور، گزارش وضعیت علمی دانشگاه های منطقه 6، بررسی وضعیت زیرساخت های آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه های منطقه و بازدید از آزمایشگاه ها و پارک علم و فناوری استان از مهم ترین برنامه های نشست یکروزه شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه های منطقه 6 کشور است.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *