رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از اضافه شدن سه رشته آموزشی و پرداخت هدیه نقدی و کمک هزینه اجاره مسکن به دانشجویانی که در این دانشگاه ازدواج می کنند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کنکوری ارشد دکترا به نقل از مهر، نشست اعضای هیات امنای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با حضور دکتر حسن امین لو، نمایندگان معاونت های مختلف وزارت بهداشت و دکتر حمیدرضا خرم خورشید ریاست ، معاونان و نمایندگان این دانشگاه در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه علوم بهزیستی برگزار شد.

امین لو مشاور وزیر بهداشت و دبیر مجامع و هیات‌های امنای وزارت بهداشت با اشاره به چگونگی رتبه بندی دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: با توجه به اینکه کسب نمره نهایی از ارزیابی عملکرد هر دانشگاه و رتبه بندی آنها براساس اطلاعات ارائه شده توسط خود دانشگاهها انجام می شود، از دانشگاهها خواهش می کنیم که اطلاعات را با دقت و صحت کامل تهیه و اعلام کنند.

وی با مقایسه عملکرد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سالهای ۹۲ و ۹۳ اظهار داشت: عملکرد دانشگاه طی این سالها نشان می دهد در حوزه های آموزشی و دانشجویی تغییر چندانی نداشت اما معاونت پژوهشی با رشد چشمگیری روبه رو بوده و در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ ، ۱۶ رتبه ارتقا یافته و رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.

دبیر مجامع و هیات‌های امنای وزارت بهداشت تاکید کرد: «تحول» در عملکرد دانشگاههای علوم پزشکی برای وزارت بهداشت ، مهم است و امیدواریم با توجه به برنامه های سالجاری این تحول را در دانشگاه علوم بهزیستی شاهد باشیم.

در ادامه این نشست دکتر حمیدرضا خرم خورشید رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گزارشی عملکرد دانشگاه در سال ۹۴ و برنامه های سال ۹۵ را ارائه داد.

وی یادآور شد: این دانشگاه در سه زمینه سلامت روان، توانبخشی و سلامت اجتماعی فعالیت می کند و در حال حاضر ۲۱ گروه آموزشی، ۸ مرکز تحقیقات دانشگاه، ۱۴۹ عضو هیات علمی و یک هزار و ۸۵۸ دانشجو در مقاطع مختلف این دانشگاه حضور دارند.

خرم خورشید تاکید کرد : ۶۷ درصد دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند و به همین لحاظ ، رتبه اول کشور را در جذب این دانشجویان داریم.

وی با اشاره به فعالیت دو بیمارستان تخصصی رفیده و روانپزشکی رازی از راه اندازی دو اتاق عمل در این بیمارستان خبر داد و گفت: در این بخش تنها جراحی های تخصصی توانبخشی انجام می شود و با اتمام پروژه ساخت ساختمان اداری این بیمارستان تا پایان شهریورماه ۹۵ بخش های درمانی بیمارستان رفیده گسترش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی به آغاز فعالیت کلینیک ویژه توانبخشی – پزشکی نظام مافی در منطقه غرب تهران اشاره کرد و گفت : با اجرای برنامه های عمرانی دانشگاه و ساخت و ساز بیمارستان اخوان در جنوب خیابان ولی عصر (عج) ، خدمات توانبخشی و پزشکی بخش درمان دانشگاه ، گسترش می یابد.

وی با ارائه گزارشی از فعالیت معاونت آموزشی در سال گذشته به اضافه شدن سه رشته آموزشی در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: سرفصل های این سه رشته تدوین شده و به وزارت بهداشت ارائه شده است و در صورت موافقت وزارت بهداشت می توانیم برای سال تحصیلی آینده دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد در این سه رشته جذب کنیم .

خرم خورشید، با اشاره به فعالیت فرهنگی نهاد نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه ، اظهارداشت: این بخش با برگزاری جلسات هم اندیشی به صورت منظم و بسیار هدفمند برای اساتید، رتبه اول را در میان دانشگاههای علوم پزشکی کشور، کسب کرده است.

وی ترویج ازدواج های دانشجویی را از دیگر فعالیت های فرهنگی سال گذشته دانشگاه ذکر کرد و افزود: هدیه نقدی و پرداخت کمک هزینه اجاره مسکن، از جمله تسهیلات دانشگاه به دانشجویانی است که این سنت حسنه را اجرا کنند.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی در بخش بین الملل به ارتباطات برقرارشده با دانشگاههای آلمان، بنین (آفریقا) و پاکستان اشاره کرد و تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم بهزیستی را ۲۹ نفر ذکر کرد.

وی افزود: عملیات ساخت و ساز بیمارستان اخوان وابسته به این دانشگاه ، آغاز شده و ان شاالله تا پایان سال ۹۶ ، این مرکز درمانی و توانبخشی آماده بهره برداری خواهد شد.

خرم خورشید به آماده سازی اولین مرکز NGS کشور توسط دانشگاه علوم بهزیستی، با توافق سه جانبه بین دانشگاه، وزارت بهداشت و ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت : این مرکز در سال گذشته آماده شد و با وارد کردن دستگاه اصلی مورد نیاز، اولین مرکز NGS در کشور راه اندازی خواهد شد.

وی تقویت مرکز رشد دانشگاه را یک ضرورت دانست و ابراز امیدواری کرد با تحویل بخشی که به عنوان انبار در اختیار سازمان بهزیستی است ، و بازسازی و نوسازی آن ، مرکز رشد دانشگاه را گسترش خواهیم داد.

در ادامه این نشست ، یکی از اعضای هیات امنای دانشگاه علوم بهزیستی به کمبود اعتبارات بخش آموزش دانشگاه اشاره کرد و خواستار اختصاص اعتبارات بیشتر وزارت بهداشت به این بخش شد. رئیس دانشگاه نیز در این خصوص گفت: اگر بخواهیم کیفیت آموزشی را بالا ببریم ، نیاز به بودجه بیشتری داریم.

نماینده معاونت پژوهشی وزارت بهداشت ، از رشد چشمگیر دانشگاه در بخش پژوهش تشکر کرد و این رشد را نشان دهنده نگرش پژوهشی ریاست دانشگاه دانست.

امین لو نیز اختصاص سهم سه درصدی بخش پژوهش از تولید ناخالص ملی را یادآوری کرد و افزود: با توجه به جایگاه منحصربه فرد دانشگاه علوم بهزیستی در کشور ، باید اعتبارات بیشتری برای این بخش تامین شود تا شاهد گسترش هرچه بیشتر فعالیت های پژوهشی باشیم.

وی همچنین در پاسخ به درخواست اختصاص اعتبارات بیشتر برای حوزه آموزش و پشتیبانی پرسنلی بخش درمان دانشگاه ، تاکید کرد: در چارچوب اختیارات هیات امناء، پیشنهادهایی را برای رفع نیازها در بخش های آموزشی ، پژوهشی و درمان ، به هیات امناء ارائه بدهید تا با پشتیبانی هیات امناء ، نسبت به رفع آنها اقدام شود.

دکتر سیدعلی حسینی نیز با اتمام گزارش عملکرد دانشگاه ، تلاش سال گذشته معاونت های آموزشی ، بین الملل و تحقیقات را مورد تقدیر و تشکر قرار داد.

در ادامه ، دکتر امین لو ، گزارش عملکرد دانشگاه در سال ۹۴ را به نظرخواهی و رای اعضا گذاشت که با تصویب آن گزارش بودجه سال ۹۴ قرائت شد.

با تصویب بودجه ، موارد پیشنهادی دانشگاه مورد بررسی اعضای هیات امناء قرار گرفت که برخی از موارد به دلیل وجود آئین نامه ها و قوانین مربوطه ، به واحدهای مجری ارجاع داده شد و دیگر موارد نیز با تبادل نظر اعضا، به تصویب نهایی رسید.