تست زدن در کنکور بسیار مهم است چرا که استفاده از روش صحیح تست زنی گامی بلند برای رسیدن به موفقیت در کنکور است. موضوع مهم در این باره روش تست زدن است که شما می توانید به راحتی با رعایت برخی نکات از سد کنکور عبور کنید.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری کنکوری ارشد دکترا به نقل از میزان،لیلی لجمیری*: بسیاری از عوامل کوچک که از نظر شما پنهان می مانند وجود دارند که در موفقیت و عدم موفقیت داوطلبان بسیار موثر هستند.

یکی از این عوامل، روش صحیح تست زدن است که بسیاری از داوطلبان به دلیل عدم آگاهی از روش صحیح آن، با درگیر کردن خود با یک تست، زمان زیادی را از دست می دهند.

در زمان تست زدن لازم است که این نکات را بخاطر داشته باشید: سوالات اعم از ساده یا پیچیده، آسان یا مشکل همه یک امتیاز دارند پس لازم نیست خود را درگیر یک تست کنید. زمانی که باید به یک تست پاسخ دهید محدود و استاندارد است، هر پاسخ صحیح یک نمره و به هر پاسخ غلط یک سوم نمره منفی تعلق می گیرد اگر سوالی بدون پاسخ باشد نمره مثبت و منفی ندارد فرمول آن به این صورت است که: تعداد پاسخ های صحیح ضربدر سه منهای تعداد پاسخ های غلط تقسیم بر تعداد کل سوالات درس مربوطه ضربدر سه.

پس بهتر است خود را درگیر سوالات مشکل نکنید اگر سوالی برای شما دشوار است برای دیگران نیز دشوار است پس مضطرب نشوید. بسیاری از داوطلبان فکر می کنند که تمامی سوالات را باید پاسخ دهند در حالیکه اگر به جواب آن اطمینان نداشته باشند نمره منفی از پاسخ غلط دریافت می کنند، نفرات برتر کنکور هم قادر به پاسخگویی به تمامی سوالات نیستند.

نکته ایی که بسیار حائز اهمیت است این که تعدادی از داوطلبان ابتدا پاسخ را در دفترچه می زنند سپس وارد پاسخ برگ می کنند این کار به دو دلیل اشتباه است ۱٫وقت زیادی از داوطلب می گیرد۲٫ ممکن هست زمان وارد کردن شماره سوال را در پاسخ برگ اشتباه کنید که این خود باعث می شود جواب ها جابجا زده شود پس علاوه بر اینکه سرعت عمل و تنظیم وقت مهارت می خواهد تمرکز و دقت در وارد کردن جواب ها در پاسخ برگ نیز هنر یک کنکوری برای رسیدن به موفقیت است.

روش صحیح تست زدن

سوالات را به ترتیبی که در دفترچه کنکور می بینید پاسخ دهید اگر در یک درس تسلط بیشتری دارید ترتیب جواب دادن را تغییر ندهید زیرا ممکن است شمارش سوالات را در پاسخ برگه اشتباه کنید اما اگر نگران هستید که با پاسخ به سوالات یک درس زمان را برای پاسخگویی به درس بعدی از دست دهید رعایت نکات زیر بسیار مهم است:

ابتدا تمام سوالات را یک مطالعه اجمالی کرده سپس آنها را به سه دسته تقسیم کنید
۱٫سوالاتی که با نگاه اول راه حل و جوابشان را می دانید.
۲٫ سوالاتی که کمی مشکل هستند ولی با کمی سروکله زدن با آنها به جواب می رسید ولی آن لحظه جواب به ذهنتان نمی رسد کنار این سوالات ضربدر می زنید.
۳٫ سوالاتی که اصلا” بلد نیستید و یا خیلی وقت گیر هستند آنها را با منها معلوم کنید.

در تمام مدتی که این کار را انجام می دهید حواستان به زمان باشد زیرا زودتر از زمان مشخص شده برای هر درس ، باید آن را تمام کنید مثلا” ادبیات را بجای ۱۸ دقیقه ۱۵ دقیقه پاسخ دهید تا بعد از جواب دادن به کل دروس دفترچه زمان زیادی ذخیره کرده باشید. حالا شروع به حل کردن سوالات نوع دوم می کنید و بعدا” اگر زمان آوردید سوالات نوع سوم را بررسی کنید.

دقت داشته باشید که از هیچ سوالی نخوانده رد نشوید چون ممکن است بعد از چند سوال دشوار سوالات آسان چیده شده باشد.

شماره تست را مرتب با شماره پاسخ برگ تطبیق دهید زیرا اشتباه در یک جواب ممکن است تا آخر ادامه پیدا کند.

احتمال اینکه در بعضی موارد سوالات به گونه ایی تنظیم شده باشد که شما قادر به پاسخگویی سوالات اول نباشید در این حالت با حفظ خونسردی خود و همان نشانه گذاری که انجام داده اید به سراغ بقیه سوالات می روید.

در صورت کمبود وقت به سراغ دروسی بروید که ضریب بالاتری دارد.
فقط به سوالاتی جواب دهید که به پاسخ آن اطمینان داشته باشید.

معمولا داوطلبان در شروع آزمون ، دستپاچه هستند و سریع شروع به پاسخ دادن تست ها می کنند دقت کنید که دستپاچگی و عجله باعث زدن پاسخ غلط نشود. نفس عمیق را فراموش نکنید و اینکه افکار مثبت باعث بالا رفتن روحیه شما می شود. پس خونسرد باشید که راز موفقیت شما در همین آرامش نهفته است.

مدیریت زمان یکی از عوامل بسیار مهم در کنکور است اما این بدان معنی نیست که مرتبا” به ساعت خود نگاه کنید زیرا این کار تمرکز شما را کم می کند بهتر است علاوه بر اینکه ساعت مچی خود را از دست خارج کرده و کنار وسایلتان قرار می دهید عادت کنید در ذهنتان حدود زمان را داشته باشید و در ساعت فقط چند بار به ساعتتان نگاه کنید. بهتر است ساعت از نوع کامپیوتری و دیجیتال باشد تا دقایق را بهتر نشان دهد.

پاکن را در کنارپاسخ برگ داشته باشید تا در موقع لزوم به سرعت قابل دسترسی باشد.
درسوالاتی که آخر آنها به درست است یا نیست، می شود یا نمی شود ختم می شود دقت کنید زیرا درست نخواندن سوال باعث از دست دادن پاسخ صحیح می شود.

در موقع حدس زدن معمولا” اولین حدس شما درست است پس زیاد وسواس به خرج ندهید که جواب را عوض کنید مگر در مواقعی که مطمئن هستید.

همه سوالات را جواب ندهید سوالات تصادفی پاسخ داده شده، شانس موفقیت فرد را کمتر می کند. به سوالاتی که شک دارید فقط در صورتی پاسخ دهید که به غلط بودن دو گزینه اطمینان داشته باشید.

در اینجا هر آنچه درباره تست زدن در کنکور می تواند به شما کمک کند را آوردیم پس با بکارگیری این نکات و انرژی مضاعف به موفقیت خود در کنکور فکر کنید و بدانید داشتن آرامش در این روز برگ برنده ایست برای گرفتن نتیجه بهتر در مقایسه با دیگر داوطلبان.