تقاضای معاونان پژوهشی دانشگاه ها برای تامین اعتبارات ارزی آزمایشگاهی

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا از وزارت علوم، ششمین نشست شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی پژوهش و فناوری در منطقه 6 کشوری با حضور دکتر ‘وحید احمدی’ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران ستادی وزارت علوم، مدیران کل ادارات استانی و اعضای منطقه 6 کشور به میزبانی دانشگاه شهرکرد تشکیل شد.
شرکت کنندگان در این گردهمایی پس از بحث و تبادل نظر پیرامون مباحث مختلف پژوهشی و فناوری، 19 مصوبه داشتند.
جزئیات مصوبات 19 ماده ای نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی منطقه 6 کشور به شرح زیر است:
1- نظر به این که تولید علم در تراز جهانی مستلزم در اختیار داشتن تجهیزات تحقیقاتی است، ضروری است پیگیری تأمین اعتبارات لازم به ویژه اعتبارات ارزی برای تقویت آزمایشگاه های منطقه 6 از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد توجه جدی قرار گیرد.
2- دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری منطقه 6 نقش فعال در ارتباط با تهیه شاخص های علم و فناوری که در حال بررسی در شورای عالی عتف است ایفا کنند.
3- دفتر امور پژوهشی با همکاری پایگاه استنادی جهان اسلام و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، تحلیلی بر وضعیت چاپ مقالات تولید شده در سال های 2015 و 2016 تا پایان شهریور ماه امسال انجام داده و در اختیار دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری قرار دهند.
4- اعضای منطقه 6 با مشارکت پایگاه استنادی جهان اسلام و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری مقالات تولید شده در منطقه 6 را دسته بندی کرده و چالش ها و راهکارهای کیفی سازی آن را بررسی و به معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم اعلام کنند.
5- دانشگاه های منطقه 6 باید حداقل به میزان 15درصد اعتبارات خود را صرف پژوهش و فناوری کنند.
6- با توجه به این که برنامه ششم در حال بررسی و تدوین است، دفتر امور فناوری و دفتر امور پژوهشی که مسئولیت تهیه و پیشنهاد برنامه های اجرایی پژوهش و فناوری در برنامه ششم را بر عهده دارد، نظرات دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری را کسب و در برنامه اعمال کنند.
7- ساماندهی وضعیت تحصیلات تکمیلی در اولویت برنامه های پژوهشی قرار گیرد.
8- دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری کشور به ویژه اعضای منطقه 6 استاندارد سازی آزمایشگاه مرکزی را در اولویت کاری خود قرار دهند تا امکان اتصال آن ها به شبکه آزمایشگاه های کشورهای اسلامی فراهم شود.
9- معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری ضمن توجه جدی به اجرای آیین نامه ابلاغی تخلفات پژوهشی ضروری است، نقطه نظرات اصلاحی خود را به دفتر امور پژوهشی ارسال کنند.
10- معاونان پژوهش و فناوری ساز وکارهای لازم برای ارائه برنامه و نقشه راه تحقیقاتی اعضای هیات علمی، با هدف مأموریت گرا شدن پژوهش در دانشگاه ها و در نظر گرفتن آن در تخصیص ظرفیت دانشجوی دکتری و ارشد را به کار گیرند.
11- نظام ارزیابی عملکرد هیات علمی در حوزه پژوهشی و تخصیص اعتبارات و امکانات بر اساس نتایج نظام ارزیابی و اقتضائات رشته تدوین شود.
12- سند جامع و نقشه راه شبکه آزمایشگاه های علمی ایران ( شاعا) تهیه و در اختیار دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری قرار گیرد.
13- پیگیری ردیف اعتبار برای شبکه شاعا از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و همچنین ایجاد حساب مستقل برای آزمایشگاه های مرکزی از سوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم انجام پذیرد.
14- شیوه نامه ارائه خدمات آزمایشگاهی مشترک و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی یکدیگر از سوی اعضای منطقه 6 به عنوان پایلوت تهیه و به سایر مناطق کشور تسری پیدا کند.
15- تجارب دانشگاه اصفهان در مورد هدفمند سازی تحقیقات تحصیلات تکمیلی تدوین و در اختیار دانشگاه های منطقه 6 و سایر دانشگاه های کشور قرار گیرد.
16- دانشگاه هنر اصفهان مدل تجاری سازی الکترونیک هنر و شبکه ملی کانون های پژوهشی را به عنوان طرح پیشرو به وزارت عتف منعکس کند.
17- طرح توانمند سازی شرکت های دانش بنیان برای به روز رسانی و حضور در بازارهای بین المللی از طریق ایجاد مشوق ها و حمایت های قانونی تدوین شود.
18- تهیه و اجرای برنامه ها و مأموریت های مشترک بین دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری در زمینه انتقال تکنولوژی، تجاری سازی، صندوق های پژوهش و فناوری و مراکز نوآوری در راستای دانشگاه کارآفرین
19- برنامه ریزی برای اجرای مدیریت یکپارچه شبکه شاعا برای حمایت از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک ها و مراکز رشد صورت گیرد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *