دانش و فناوری در اولویت سرمایه گذاری های کلان کشور قرار گیرد

دکتر ‘محمدعلی برخورداری’ روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا اظهار داشت: پیگیری و تداوم اجرای طرح های کلان علم و فناوری همانطور که دغدغه دانشگاه های کشور است، برای دولت نیز اهمیت دارد اما به دلیل محدودیت منابع مالی، این طرح ها به حاشیه رفته اند.
وی با ابراز تاسف از تاخیر ایجاد شده در اجرای طرح های کلان ملی، گفت: دولت هم به شدت علاقمند به تکمیل طرح های کلان ملی است ولی محدودیت های مالی را نمی توان نادیده گرفت زیرا دولت، یک میزان درآمد مشخص و یک میزان هزینه دارد که متاسفانه هزینه ها روز به روز درحال افزایش است و درآمدها پاسخگوی نیازها نیست.
برخورداری با بیان اینکه رشد دانش و فناوری در درازمدت به نفع کشور است، تاکید کرد: انتظار داریم اولویت های دولت به نوعی تنظیم شود که حوزه علم و فناوری، مورد توجه بیشتری قرار گیرد و به جای از برخی هزینه کردها که شاید چندان هم ضروری نباشند، صرفنظر شود.
دانشگاه علم و صنعت در اجرای برخی طرح های کلان ملی به عنوان دانشگاه مجری یا همکار مشارکت دارد که از جمله آنها می توان به طرح ‘توسعه فناوری های کلیدی طراحی و ساخت هواپیمای 100 تا 150 نفره بخش موتور’، ‘طراحی کفی ( platform ) ملی برای خودروی سواری کلاس B’، ‘طراحی و ساخت پروتژ عصبی حرکتی زیرجلدی برای بازیابی حرکت در افراد دچار ضایعه نخاعی’، ‘ایجاد سامانه حمل و نقل هوشمند در کشور و پیاده سازی یک سامانه حمل و نقل سریع السیر ریلی با استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری جهان’، ‘معماری و راه اندازی مرکز ملی دفاع سایبری و سامانه های زیر ساختی فضای سایبری’ و ‘مطالعات بررسی و تدوین معیارهای برنامه ریزی و طراحی شهری اسلامی ایرانی’ اشاره کرد.
برخورداری در ادامه گفت و گو با ایرنا همچنین برقراری ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی دیگر کشورها را لازمه عملکرد موفق دانست و گفت: تجربه، یک عامل و مولفه بسیار مهم در موفقیت امور به شمار می آید بنابراین برای انجام بهینه فعالیت ها باید با صاحبان تجربه، تعامل برقرار کنیم.
رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: با توجه به همین رویکرد، در اجرای پروژه هایی مانند طراحی و ساخت هواپیما، قطار و خودرو با برخی دانشگاه های خارجی که تجربیات موفقی در این زمینه ها دارند وارد مذاکره شده و قرار همکاری گذاشته ایم تا خروجی موفقی داشته باشیم.
وی سطح علمی و پژوهشی دانشگاه های کشور را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: ما در زمینه های علمی پژوهشی، مشکلی نداریم، سطح دانش ما بالاست و در زمینه های پژوهشی هم به دستاوردهای خوبی رسیده ایم اما در زمینه فناوری و یا به تعبیر دیگر، نکات ریز فنی که به تولید محصول از دانش منجر می شود، باید از تجربه و توان فناوری کسانی که از ما جلوتر هستند استفاده کنیم.
به گفته برخورداری، دانشگاه علم و صنعت در برخی پروژه های خود به منظور انتقال فناوری با مشاوران خارجی، وارد مذاکره و بحث شده و قرارداد همکاری نیز منعقد شده است.
دانشگاه علم و صنعت ایران که هستهٔ اولیهٔ آن سال ۱۳۰۸ شکل گرفت، درحال حاضر بیش از 14 هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *