نگاهی به چهل و ششمین ماراتن ورود به آموزش عالی به روایت آمار و تصویر

حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار کنکوری ارشد دکترا به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با ارائه آمار کلی از برگزاری آزمون سراسری سال ۹۵ گفت: بر اساس برنامه زمانی، آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه‌های آزمایشی ۵ گانه در صبح و بعدازظهر روزهای پنج‌شنبه ۲۴ و جمعه ۲۵ تیرماه در ۳۶۹ شهرستان و بخش کشور و ۴۶۷ حوزه امتحانی و ۱۹ کشور خارجی و ۲۲ حوزه امتحانی خارج از کشور برگزار شد.

وی افزود: صبح پنج‌شنبه آزمون عمومی و اختصاصی گروه‌ آزمایشی علوم ریاضی و فنی برای ۱۶۲ هزار و ۸۷۹ داوطلب برگزار شد و ۵۹ هزار ۶۳ نفر زن و ۱۰۳ هزار و ۸۱۶ مرد بودند و داوطلبان این گروه به ۱۰۰ سؤال عمومی در مدت ۷۵ دقیقه و ۱۳۵ سؤال اختصاصی در مدت ۱۷۵ دقیقه پاسخ دادند.

به گفته توکلی همچنین آزمون سراسری گروه علوم انسانی در صبح پنج‌شنبه برای۱۶۱ هزار و ۵۰۰ داوطلب برگزار شد که ۱۰۱ هزار و ۹۶۶ نفر زن و ۵۹ هزار و ۵۳۴ نفر مرد بودند و داوطلبان این گروه آزمایشی به ۱۰۰ سؤال عمومی در مدت ۷۵ دقیقه و ۱۸۰ سؤال اختصاصی در مدت ۱۶۵ دقیقه پاسخ دادند.

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: آن دسته از داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی که دارای گواهینامه پیش‌دانشگاهی علوم و معارف اسلامی بودند، علاوه‌بر پاسخگویی به سؤالات عمومی و اختصاصی به ۲۰ سؤال اصول و عقاید فقه نیز در مدت ۲۰ دقیقه پاسخ دادند و سؤالات گروه آزمایش علوم انسانی و علوم ریاضی از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه پنج‌شنبه منتشر شد.

وی اضافه کرد: بااین‌وجود در صبح پنج‌شنبه ۲۴ تیرماه آزمون سراسری برای ۳۲۴ هزار و  ۳۷۹ داوطلب در گروه‌های ریاضی و انسانی برگزار شد که ۳۹٫۶۴ درصد زن و ۵۰٫۳۶ درصد مرد بودند.

توکلی گفت: بعدازظهر پنج‌شنبه نیز آزمون برای ۵۴ هزار و ۶۹۷ نفر در گروه آزمایشی هنر برگزار شد که از این تعداد ۳۸ هزار و ۳۰۰ نفر زن و ۱۶ هزار و ۳۹۷ نفر مرد بودند. یعنی در این گروه ۷۰٫۰۲ درصد زن و ۲۹٫۹۸ درصد مرد بودند.

به گفته مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور داوطلبان گروه هنر به ۱۰۰ سؤال عمومی در مدت ۷۵ دقیقه و ۶۰ سؤال اختصاصی در مدت ۱۶۵ دقیقه پاسخ دادند و سؤالات این گروه نیز پنج‌شنبه شب منتشر شد.

وی اظهار داشت: بنابراین در روز پنج‌شنبه آزمون برای ۳۷۹ هزار و ۷۶ داوطلب برگزار شد که ۱۹۹ هزار و ۳۲۹ نفر زن و ۱۷۹ هزار و ۷۴۷ نفر مرد بودند، یعنی برای سه گروه آزمایشی هنر، علوم انسانی و علوم ریاضی ۵۲٫۵۸ درصد زن و ۴۷٫۴۲ درصد مرد بودند.

به گفته توکلی آزمون عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی علوم تجربی نیز برای تعداد ۵۱۹ هزار و ۴۸۸ داوطلب در صبح جمعه ۲۵ تیرماه برگزار شد که از این تعداد ۳۳۵ هزار و ۹۲۴ نفر زن و ۱۸۳ هزار و ۵۶۴ نفر مرد بودند،‌یعنی ۶۴٫۶۶ درصد زن و ۳۵٫۳۴ درصد مرد بودند.

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: داوطلبان گروه تجربی به ۱۰۰ سؤال عمومی در ۷۵ دقیقه و ۱۷۰ سؤال اختصاصی در ۱۷۵ دقیقه پاسخ دادند و بهیاران شاغل به حرفه بهیاری یا دارای دیپلم بهیاری متقاضی شرکت در گروه آزمایشی علوم تجربی نیز علاوه بر سؤالات عمومی و اختصاصی، به ۵۰ سؤال تخصصی بهیاری نیز پاسخ دادند.

به گفته وی سؤالات گروه علوم تجربی از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه روز جمعه بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت.

توکلی گفت: با برگزاری آزمون گروه علوم تجربی در صبح جمعه، آزمون در ۴ گروه علوم انسانی، علوم ریاضی، هنر و علوم تجربی برای تعداد ۸۹۸ هزار و ۵۶۴ داوطلب تا صبح جمعه برگزار شد.

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد:‌همچنین آزمون سراسری گروه  زبان‌های خارجی برای ۱۱۵ هزار و ۷۱۰ داوطلب در بعدازظهر جمعه برگزار شد که ۶۶٫۱۱ درصد زن و ۳۳٫۸۹ درصد مرد بودند و این داوطلبان به ۱۰۰ سؤال عمومی در ۷۵ دقیقه پاسخ دادند و آن دسته از داوطلبانی که زبان خارجی انتخابی آنها انگلیسی، المانی یا فرانسه بود، هرکدام به ۱۰۰ سؤال اختصاصی نیز پاسخ دادند، ولی داوطلبانی که زبان انتخابی آنها ایتالیایی یا روسی بود منحصراً در آزمون عمومی شرکت کردند.

توکلی افزود: دفترچه سؤالات آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه امشب و دفترچه سؤالات حوزه‌های خارج از کشور نیز فردا بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد، همچنین کلید سؤالات ۲۷ تیرماه منتشر می‌شود.

وی گفت: پس از برگزاری آزمون، قرائت پاسخنامه‌ها و اطمینان از صحت قرائت، تصحیح اوراق، محاسبه نمرات خام، نمرات تراز و نمرات کل نتیجه اولیه آزمون برای تمام داوطلبان به‌صورت کارنامه تنظیم و کارنامه مذکور نیمه دوم مردادماه (۱۸ تا ۲۰ مرداد) منتشر می‌شود و تمامی افراد مجاز به انتخاب رشته می‌توانند بر اساس برنامه زمانی مشخص‌شده برای مشاهده دفترچه راهنما و پرینت آن اقدام کرده و پس از مطالعه اطلاعیه‌های سازمان و دفترچه راهنما در زمان مقرر ۱۵۰ کد رشته محل را از میان کد رشته‌های موردعلاقه خود از گروه آزمایشی یا گروه‌های آزمایشی مجاز انتخاب کنند.

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور عنوان کرد: نظر به اینکه دانشگاه آزاد به‌طور جداگانه برای پذیرش دانشجو اقدام می‌کند،‌ لذا پس از اعلام نتایج اولیه داوطلبان علاقه‌مند به انتخاب کد رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد باید پس از دریافت کارنامه نتیجه اولیه آزمون خود برای انتخاب کدرشته‌محل‌های دانشگاه آزاد به سایت مرکز آزمون این دانشگاه مراجعه کنند.

فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون سراسری سال ۹۵ اواخر شهریورماه از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *