آیا می دانید زبان عمومی چه تاثیری در قبولی شما در آزمون کارشناسی ارشد می‌تواند داشته باشد؟ بعضی مشاورها تاکیدشان روی زبان تخصصی است و همین باعث می شود به اهمیت زبان عمومی کمتر توجه شود. اما بهتر است بدانید در آزمون کارشناسی ارشد، زبان عمومی هم به اندازه زبان تخصصی تاثیرگزار است.

در زیر از کسانی که در پاسخ دادن به سوالات زبان موفق بوده اند سوالاتی پرسیده ایم که امیدواریم برای شما مفید باشد.

سوالات زبان عمومی گروه‌های مختلف، فرق دارد؟

خیر؛ مجموعه زبان عمومی توسط طراحانی طراحی می شود که تفاوتی بین رشته و گرایش ندارند. هرسال شش نوبت آزمون برگزار می‌شود (سه روز و روزانه دو نوبت صبح و عصر). فکر می‌کنم این شش سری به صورت واحد طراحی می شود. یعنی طراحان شش سری تست می دهند که به صورت تصادفی در این شش گروه چیده می شود. تقریبا سطح سوال ها در این شش نوبت یکسان است و همه گروه‌هایی که مثلا شنبه صبح امتحان دارند، باید به سوالات مشابه‌ای پاسخ دهند. طراحان از یک مجموعه لغت استفاده می کنند که آن را در گروه های مختلف تقسیم می کنند.

تقریبا در بررسی های انجام شده روی آزمون های سال های گذشته، برخی کلمات هستند که تعداد دفعات تکرار بالایی دارند؛ حتی کلمه ای وجود دارد که در ۶ سال اخیر ۱۴ بار تکرار شده است. این یک مزیت برای دانشجوهاست که می توانند سوال های سال های قبل را مطالعه کنند.

– تاثیر زبان در آزمون ارشد چقدر است؟

بحث زبان در هر رشته نسبت به رشته دیگر متفاوت است. سطح زبان دانشجویان بعضی رشته ها ـ بیشتر بچه های انسانی این طور هستند ـ پایین تر است. درصد زبان برای این دانشجوهای می تواند خیلی تاثیرگذار باشد. حتی در بچه های مهندسی هم ـ فکر می‌کنم ـ میانگین زبان خیلی پایین باشد؛ مثلا در حد ۵ درصد. یعنی اگر کسی بتواند درصد زبانش را بالا بزند، تراز خوبی برایش ایجاد می شود که یک مزیت رقابتی هم محسوب می شود.

مثلا من خودم چون مهندسی صنایع خوانده ام امسال در بحث صنایع کار می کردیم. رتبه برترهایی که در این رشته می دیدم رتبه های زیر ۲۰، زبان را بالای ۵۰ درصد زده بودند. چون بقیه درس های سخت شد و تفاوت های روی زبان متمرکز شد. البته این موضوع رشته به رشته و سال به سال متفاوت است؛ اما امسال خیلی نمود پیدا کرده بود.

مثلا کسی که زبانش را ۸۵ درصد زده بود، رتبه اش ۴ شد. شاید بقیه درس‌هایش را از رتبه های پایین تر هم بدتر زده بود، ولی زبان اختلاف خوبی برایش ایجاد کرد و تراز خوبی برایش آورد.
– فرقی هم بین تاثیر سوالات زبان عمومی و زبان تخصصی وجود دارد؟

تاثیر زبان عمومی و زبان تخصصی برابر است. مثلا اگر ضریب زبان برای گرایشی ۲ است، هر یک تست زبان عمومی و یک تست زبان تخصصی ضریب یکسانی دارند و نمی توان ارزش‌گذاری کرد. ممکن است کسی بتواند روی زبان عمومی خوب کار کند و کسی هم روی زبان تخصصی خوب کار کند.

اما به هر حال شما اگر بتوانید زبان عمومی را خوب کار کنید، جدای از بحث کنکور، برای آینده‌تان هم مفید است. در مرحله بعد زبان عمومی پایه ای برای زبان تخصصی است. یعنی اگر شما به درک خوبی از گرامر و لغات برسید تا بتوانید تکنیک های Passage زدن را یاد بگیرید می توانید متن های تخصصی را پاسخ دهید. خیلی سخت است که کسی زبان عمومی اش ضعیف باشد و بتوند متن را خوب بزند. در سوالات passage که از زبان تخصصی است از مترادف‌ها سوال می شود که مترادف ها کاملا بحث زبان عمومی است. یا حتی از refers سوال می شود که این کلمه به کدام کلمه بر می گردد که این موضوع در مبحث گرامر است.

– داوطلب‌ها از چه زمانی مطالعه زبان را شروع کنند؟

به نظر من منطقی این است که زبان را به صورت ممتد بخوانند. یعنی ممکن است در رشته‌ای بتوان یک درس تخصصی را در تابستان خواند و با یک مرور در پاییز در آن درس موفق شد. اما زبان نسبت به سایر درس ها فرّارتر است. بهتر است روزانه به مدت نیم ساعت ـ برحسب رشته و ضریبی که دارد ـ مرور لغات داشته باشند.

بچه ها اگر بتوانند از بهار شروع کنند که خیلی خوب است، وگرنه چیزی که متداول است، باید از تابستان با لغات شروع کنند و دامنه لغات‌شان را در تابستان زیاد کنند. در پاییز هم گرامر را ادامه دهند و آن را تقویت کنند. در این مدت البته مرور لغات هم نباید فراموش شود. بعد از گرامر هم لغات زبان تخصصی و تکنیک های پاسخ دهی به متن را کار کنند. فکر می کنم این روند منطقی ای باشد برای این که زبان را بخوانند.
منبع : کانال تلگرام باشگاه موفقیت ماهان