تاکید تهران – پرتوریا بر همکاری های آموزشی و دانشگاهی

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، سندی آفریکا در دیدار با شهروز فلاحت پیشه درمورد تفاهم نامه همکاری میان بخش های دانشگاهی، برگزاری سمینارهای تخصصی میان دانشگاه های ایران و اساتید آن با طرف های خود در دانشگاه پرتوریا در دپارتمان علوم سیاسی به گفت و گو پرداختند.
دعوت از اساتید ایرانی به منظور ارایه سخنرانی یا برگزاری کرسی تخصصی علم سیاست مرتبط با مسایل و موضوعات شرق و آگاهسازی پیرامون ایران برای اساتید و دانشجویان این دانشگاه، بخشی از موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.
رایزن فرهنگی کشورمان با معرفی کوتاهی از نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ارکان حاکمیتی آن، آشنایی دانشجویان رشته علوم سیاسی با واقعیات ایران امروز و جمهوری اسلامی را نکته ای ضروری برای ارتقای دانش آنان در حوزه علوم سیاسی به خصوص درباره موضوع مطالعات مرتبط با کشورهای حوزه جنوب غرب آسیا (خاورمیانه) دانست.
فلاحت پیشه با اشاره به اینکه ایران به عنوان یک مورد خاص قابل مطالعه برای دانشجویان علوم سیاسی محسوب می شود، ارایه تصویر غیرصحیح از کلیت ایران اسلامی به ویژه از طریق رسانه های غربی را عامل سیاه نمایی قدرت هایی دانست که در تقابل منافع خود با ایران، از این کشور و نظام آن تصویر سازی می کنند.
وی همچنین درمورد تصویر نامناسبی که از اسلام به واسطه حرکت های گروه های تندروی اسلامی در حوزه خاورمیانه در افکار عمومی آفریقای جنوبی ایجاد می شود، اینگونه اقدامات را تقبیح و آن را خلاف روح اسلام به خصوص نگاه ایران دانست.
رایزن فرهنگی کشورمان در بخشی از سخنانش با برشمردن برخی پشتیبانان فکری و مالی اینگونه حرکت ها، تفکر اسلام شیعی را در تقابل با این روح خشونت و نفرت پراکنی ها دانست و آن را پلی برای دوستی میان ملت ها برشمرد.
فلاحت پیشه در ادامه با اشاره به ظرفیت های ارزشمندی که در طرف ایرانی در حوزه آکادمیک به منظور تبادل افکار و اندیشه با طرف های آفریقایی وجود دارد، آمادگی بخش هایی از نظام دانشگاهی و علمی ایران را به منظور تبادل استاد و دانشجو و نیز پاسخگویی به سؤالات و شبهات دانشجویان علوم سیاسی آن دانشگاه در رابطه با موضوع تخصصی علم سیاست، عنوان کرد.

** آمادگی امضای تفاهم نامه همکاری پرتوریا – تهران
براساس اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سندی آفریکا هم با استقبال از سخنان طرح شده از سوی رایزن فرهنگی ایران، امضای یک تفاهم نامه همکاری میان بخش های دانشگاهی دو کشور را ممکن خواند؛ اما قبل از آن ایجاد ارتباطاتی میان دو طرف را به عنوان زمینه ساز این تفاهم نامه لازم دانست.
وی حضور سخنرانانی از ایران برای ایراد سخنرانی برای دانشجویان علوم سیاسی دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه پرتوریا را گامی مؤثر در پیش از موضوع تفاهم نامه و لازم برای تسهیل کردن مسیر این اقدام دانست تا دانشجویان بتوانند با واقعیت نظام های سیاسی گوناگون در جهان آشنا شوند.
آفریکا همچنین گفت: اساتید و علاقمندانی را تشویق می کنیم تا در این مسیر با رایزنی فرهنگی ایران تعامل و همکاری داشته باشند و برای نمونه، پیشنهاد می کنیم که این دپارتمان 20 نفر از دانشجویان خود را به سفارت ایران بفرستد تا با دیپلمات های سیاسی سفارت در خصوص مسایل ایران بحث و گفت وگو داشته باشند و پاسخ سؤالات خود را دریافت کنند.
وی در ادامه با تأکید بر روح دانش علوم سیاسی، عنوان کرد: آموزش علوم سیاسی به دانشجویان این دانشگاه مبتنی بر نگاه یک جریان غالب سیاسی در جهان نیست و ما تلاش داریم علوم سیاسی را فارغ از این جریان ها و به عنوان یک علم آموزش دهیم.
رییس دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه پرتوریا از اعزام اساتید دانشگاهی از ایران برای ارایه سخنرانی در دانشگاه های آفریقای جنوبی را بسیار اثربخش در تقویت روابط علمی و معرفی ایران برای دانشجویان دانست.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *