إیجاد دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دریایی در نوار ساحلی از سیاست های وزارت علوم است

به گزارش خبرنگار علمی  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، دکتر وحید احمدی روز یکشنبه در نشست شورای حکام مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی یونسکو در غرب آسیا اظهار داشت: با توجه به همین سیاست وزارت علوم، امروز چندین دانشگاه و موسسه پژوهشی فعال در حوزه علوم دریایی و اقیانوسی در کشور فعالیت می کنند و گستره فعالیت تحقیقاتی را با همکاری مراکز منطقه ای به اعماق دریاهای پیرامونی توسعه داده اند.
وی به تاکید جمهوری اسلامی بر همکاری با نهادهای بین المللی همچون یونسکو اشاره کرد و افزود: گسترش همکاری های علمی، پژوهشی و منطقه ای در حوضه های دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند موجب شناخت بیشتر از این حوضه های آبی و بهره برداری پایدار و حفاظت از محیط زیست دریائی آنها خواهد شد.
احمدی با یادآوری اینکه وزارت علوم، طرح مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا را در سال ٢٠١٠ میلادی به یونسکو ارائه کرده است، بیان داشت: این مرکز با اهداف توسعه پژوهش و آموزش در زمینه اقیانوس شناسی در منطقه اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس، توسعه پژوهش در زمینه تغییر اقلیم جهان، پیشگیری و کاهش مخاطرات دریایی، انرژی های نو، امنیت انرژی و اشتغالزایی ایجاد شده است.
معاون پژوهشی وزارت علوم ضمن اعلام حمایت این وزارتخانه از فعالیت های مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی غرب آسیا ابراز امیدواری کرد که با مشارکت همه متخصصان کشورهای منطقه این مرکز بتواند به جایگاه شایسته خود در سطح جهانی دست یابد.
احمدی کسب دانش و ارتقای آن در میان افراد جامعه را موتور اصلی توسعه و ایجاد ثروت در دنیای امروز دانست و گفت: منافع آموزش و پژوهش را نمی توان تنها از دریچه هزینه – فایده اقتصادی مشاهده کرد و گسترش آموزش عالی و فعالیت های علمی پژوهشی برای ساختن دنیایی بهتر و انسانی تر لازم است.
وی ادامه داد: منافع جهانی آموزش عالی و فعالیت های علمی پژوهشی شامل توسعه اقتصادی، بالا رفتن اهمیت ارزش های بشری در جامعه، تقویت مردم سالاری و ثبات سیاسی، روشن بینی اجتماعی و ارتقای کیفیت عمومی زندگی است و در این مسیر، وظیفه اصلی را در هر جامعه ای دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی برعهده دارند که منافع آن نصیب همه افراد و گروه های جامعه می شود.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) با بیان اینکه آموزش عالی و پژوهش های علمی به تنهایی نمی تواند در توسعه کشورها موثر واقع شود اما می تواند فرآیند توسعه را تسریع کند، اظهار داشت: در بند اول اساسنامه یونسکو هدف از تشکیل این سازمان، کمک به استقرار صلح و امنیت از طریق ترویج همکاری میان ملت ها در زمینه های آموزش، علوم و فرهنگ به منظور افزایش احترام همگان به عدالت، حاکمیت قانون، حقوق بشر و آزادی های اساسی برای همه، بدون توجه به تفاوت های نژادی، جنسیت، زبان و مذهب، مطابق با منشور ملل متحد عنوان شده است.
وی تصریح کرد: توسعه همکاری های آموزشی و پژوهشی میان کشورها علاوه بر نزدیک تر کردن ملت ها از طریق زبان واحدی به نام زبان علم و اندیشه، منافع مشترک را تقویت می کند و صلح را میان ملت ها درپی خواهد داشت و وزارت علوم نیز با همین رویکرد، توسعه همکاری علمی و پژوهشی با کشورهای منطقه را همواره به عنوان یکی از اولویت ها مدنظر قرار داده است.
معاون وزیرعلوم همچنین از دریاها و اقیانوس ها به عنوان میراث مشترک بشری و شاهراه ارتباطی بین ملت ها نام برد و تاکید کرد: بهره برداری بهینه و پایدار از دریاها و اقیانوس ها بدون انجام پژوهش های علمی امکان پذیر نیست و در همین رابطه با توجه به مشترک بودن دریاها و اقیانوس ها، همکاری های علمی پژوهشی بین کشورها چه در سطح منطقه ای و چه در سطح بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گزارش ایرنا، اولین نشست شورای حکام مرکز منطقه ­ای اقیانوس شناسی غرب آسیا تحت پوشش یونسکو، صبح امروز 27 تیرماه با حضور نمایندگان کشورهای عضو منطقه غرب آسیا از جمله پاکستان، عراق و عمان در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گشایش یافت.
افتتاحیه این نشست با حضور ‘وحید احمدی’ معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ‘سعدالله نصیری قیداری’ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و ‘یوری اولیونین’ نماینده یونسکو در مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی برگزار شد.
شرکت کنندگان در این اجلاس دو روزه، برنامه ریزی فعالیت های آموزشی و پژوهشی اقیانوسی شناسی مرکز منطقه ای را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.
طرح ایجاد ‘مرکز منطقه­ ای اقیانوس­ شناسی غرب آسیا’ در سال 2010 میلادی با هدف ارتقای علوم و پژوهش­ های اقیانوس­ شناسی در ایران و منطقه توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس­ شناسی و علوم جوی به کمیسیون ملی یونسکو ایران ارائه و پس از پیگیری ­های کمیسیون ملی یونسکو، این طرح در کمیسیون بین دولتی اقیانوس ­شناسی یونسکو (IOC) مطرح شد.
به دنبال آن، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تاسیس این مرکز در بیست و هفتمین اجلاس مجمع عمومی کمیسیون بین دولتی اقیانوس ­شناسی در تیر 1392 در مقر یونسکو در پاریس مطرح شد و با حمایت قاطع کشورهای عضو به تصویب رسید. سپس تاسیس این مرکز در صد و نود و دومین نشست شورای اجرایی یونسکو در مهر 1392 در پاریس مطرح شد و پس از تایید شورای اجرایی یونسکو، در اجلاس عمومی یونسکو در آبان 1392 ایجاد این مرکز منطقه­ ای با اکثریت آرا به تصویب رسید.
تاسیس اولین مرکز منطقه­ ای اقیانوس ­شناسی یونسکو در غرب آسیا نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران رویداد بسیار مهمی به شمار می آید بلکه برای کمیسیون بین دولتی اقیانوس­ شناسی سازمان یونسکو نیز حایز اهمیت است.
هدف از تاسیس این مرکز، درک علمی بهتر از فرآیندهای مرتبط با دریا و اقیانوس در منطقه در جهت دستیابی به توسعه پایدار و تسهیل همکاری­ ها و مشارکت­ های منطقه­ ای، تبادل تجربه و دانش اقیانوس ­شناسی و همچنین برنامه ­ریزی و اجرای برنامه­ های آموزشی و پژوهشی عنوان شد.
موافقت نامه این مرکز منطقه ای بین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مدیر کل یونسکو در سال 2015 میلادی به امضا رسید.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *