در نشست خبری دهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور، برنامه‌های این همایش تشریح شد. هم‌چنین به این پرسش پاسخ داده شد که چرا دانشجویان ایرانی خارج از کشور به ایران باز نمی‌گردند.
به گزارش کنکور ارشد دکترا به نقل از ایسنا، محمد مرتضوی، رییس دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اساتید و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور توضیح داد: نهاد مقام معظم رهبری در خارج از کشور همانند داخل کشور فعالیت می‌کند اما رویکرد عمده ما در خارج از کشور مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و زمینه‌سازی برای حمایت از دانشجویان در زمینه‌های صنفی است.

او ادامه داد: با توجه به این که مخاطبان ما در خارج از کشور هستند، کار برای ما قدری دشوار است. ما از تعطیلاتی مثل تعطیلات تابستان، ژانویه، ماه رمضان و محرم برای ارتباط با دانشجویان استفاده می‌کنیم. این همایش دهمین همایشی است که در تابستان برگزار می‌شود.

مرتضوی افزود: ما هر سال با رویکرد متفاوتی همایش را برگزار می‌کنیم. امسال نیز با توجه به وضعیتی که برای خاورمیانه و جهان اسلام پیش آمده و هم‌چنین چالش آینده جهان اسلام که اسلام تصنعی و ساختگی است و با عنوانین مختلفی مثل داعش، القاعده، بوکوحرام و جبهه النصره است، این همایش با شعار “از اسلام تا اسلام” فعالیت می‌کند.

رییس دبیرخانه نهاد نمایندگی رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور هم‌چنین توضیح داد: این همایش از چهارم تا هفدهم مردادماه در شهر مشهد مقدس برگزار می‌شود.

در ادامه علی مقداری، دبیر این همایش و استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت:‌ دانشجویان ایرانی خارج از کشور سفیران علمی و فرهنگی ما هستند. آن‌ها در طول تحصیل نیازهایی دارند و لازم است ارتباط های تنگاتنگی با ایران داشته باشند. ما در تابستان امسال میزبان تعدادی از این دانشجویان در مشهد مقدس هستیم.

مقداری اضافه کرد: ۲۱۷ دانشجوی مرد و ۶۳ دانشجوی زن از قاره‌های مختلف آسیا، آمریکا و اروپا در همایش شرکت کرده‌اند. این افراد در مقاطع مختلف پست‌داک، دکترا، فوق لیسانس و کارشناسی تحصیل می‌کنند و آمار نشان می‌دهد که عمده آن‌ها برای تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور به سر می‌برند. از بین افراد ثبت‌نام شده صد نفر را بر اساس معیارها و ضوابطی انتخاب کردیم که ۷۵ نفر از آن‌ها تاکید کردند در همایش شرکت خواهند کرد. از این تعداد ۳۰ نفر در آسیا، ۳۰ نفر در اروپا و بقیه در سایر کشورهای جهان هستند.

به گفته دبیر همایش حدود ۳۰ مقاله به دبیرخانه رسیده که ۱۵ مقاله واجد شرایط اولیه بودند و شش مقاله انتخاب شدند که تعداد ۴ مقاله به صورت حضوری در همایش ارائه خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی در پاسخ به سوالی درباره آمار دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: آمار دقیقی از این دانشجویان نداریم؛ همان‌طور که آمار دقیقی از تعداد ایرانیان خارج از کشور نداریم. بر اساس فهرست‌های مختلفی که در وزارت‌خانه‌های مختلف وجود دارد جمع‌بندی ما این است بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند.

او ادامه داد: در گذشته بیش‌ترین تعداد دانشجویان ما در مالزی بودند که مقدار آن کم شده است؛ بعد از آن بیش‌ترین دانشجویان را در هند داشتیم که تعداد آن‌ها نیز کم شده است. در حال حاضر بالاترین تعداد دانشجویان ایرانی (حدود ۶۰ درصد آن‌ها) در آمریکا و کانادا مشغول به تحصیل هستند و پس از آن بیش‌ترین تعداد را در اروپا داریم.

مرتضوی هم‌چنین توضیح داد: ۹۸ درصد افرادی که در کشورهای آسیایی تحصیل می‌کنند به کشور بر می‌گردند. تعداد زیادی از دانشجویان اروپا به خصوص اروپای شرقی هم بر می‌گردند اما برگشت از آمریکا و کانادا کم است؛ زمینه برگشت این افراد در دست ما نیست و در وزارت‌خانه‌های مختلف است اگر این وزارت‌خانه‌ها زمینه را آماده کنند، تعداد زیادی از دانشجویان بر میگردند و علاقه‌مند به این کار نیز هستند؛ در حال حاضر پروسه جذب و زمینه‌های این افراد که بیایند و در داخل کشور مشغول شوند چندان فراهم نیست.

مقداری نیز در همین رابطه عنوان کرد: ‌ارتباطی که این همایش با دانشجویان برگزار می‌کند در آن‌ها فضای ذهنی ایجاد می‌کند که کشورشان به آن‌ها توجه دارد. برای بازگشت دانشجویان به کشور پارامترها و حوزه‌های مختلفی درگیر هستند که باید درگیر شوند و فارغ التحصیلان ممتاز خارج از کشور را به داخل کشور بازگردانند.

او گفت: بهترین راه جذب، آماده کردن فضا است به طوری که افراد احساس کنند اگر درخواست بدهند پاسخ مناسبی دریافت می‌کنند. نوع برخورد ادارات و ارگان‌های ما با مسأله جذب باید همان‌طور که از نامش پیدا است جذاب باشد که متاسفانه ما در این زمینه مشکل داریم. نوع برخوردها، ارتباط برقرار کردن، بررسی پرونده‌ها و تسریع در انجام امور عواملی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. کشورهای خارجی که بچه‌های ما را جذب می‌کنند کار ویژه‌ای انجام نمی‌دهند بلکه اگر رزومه فرد خوب باشد به سرعت جواب می‌دهند. ما باید این چیزها را یاد بگیریم و آموزش و فرهنگ‌سازی کنیم که نیروی خوب خواهان دارد؛ ‌اگر به موقع عمل کردید مال شما می‌شود وگرنه دیگران او را جذب می‌کنند.

دبیر همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور هم‌چنین تاکید کرد:‌ بازگشت دانشجویان و فارغ التحصیلان تنها کافی نیست بلکه باید برای آنان فضای متناسب با شأن و منزلت‌شان فراهم کنیم.

در پایان رییس دبیرخانه نهاد نمایندگی رهبری در امور اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت:‌ ما باید با دانشجویان خارج از کشور طوری ارتباط برقرار کنیم که فکر کنند حمایت می‌شوند. اگر این احساس را داشته باشند در خارج از کشور نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. دانشجویان چنین آمادگی را دارند اما باید بین دوطرف اعتماد ایجاد شود. ما چندین سال است روی این مسأله کار می‌کنیم اما هنوز به جایی که باید برسیم نرسیده‌ایم.