روایت معاون وزیر علوم از سیاست های کشور برای جذب نخبگان

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا، مجتبی صدیقی روز چهارشنبه در مراسم توجیهی دانشجویان نمونه کشوری سال 94 در دانشگاه تهران افزود: وزارت علوم اهتمام جدی برای حمایت از نخبگان علمی کشور دارد.
وی گفت: سیاست وزارتخانه های علوم و بهداشت در امر نخبگان، کاهش خروج آنان از کشور و افزایش ورودشان به ایران است.
رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم افزود: باید به این امر توجه داشت که برای جذب و حفظ نخبگان، وزارت علوم به تنهایی نمی تواند مفید و موثر باشد و باید سیاست های چندمحوری و چندجانبه با مشارکت تمامی دستگاه های کشور در این زمینه وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: وزارت علوم در حوزه خدمات دهی به دانشجویان در بخش تسهیلات رفاهی سعی کرده با اعطای وام های هدفمند گام های موثری بردارد.
صدیقی یادآور شد: هم اکنون صندوق رفاه دانشجویان به افراد مستعد و برتر تسهیلات ویژه و وام های مختلف در زمینه های مسکن، ازدواج، ادامه تحصیل و غیره می دهد.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان شاهد حضور بیشتر نخبگان باشیم و البته باید در این زمینه بیسترسازی کنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر حمایت از مجموعه دانشجویان دکتری اظهار داشت: باید برای تامین زندگی این گروه اقداماتی در خور توجه صورت پذیرد، بر این اساس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم سعی در افزایش وام های مقطع دکتری از سال 93 داشته و مناسب تر شدن خدمات رفاهی و پشتیبانی به آنان را با جدیت پیگیری می کند.
صدیقی افزود: امیدواریم شرایط بهتری برای ادامه تحصیل دانشجویان در کشور و به کارگیری از استعدادهایشان پس از اتمام تحصیلات آنان داشته باشیم.
وی در ادامه با اشاره به برگزیدگان دانشجویان نمونه کشوری اظهار کرد: این گروه از دانشجویان می توانند به منزله الگویی شایسته برای دیگر جوانان ایران زمین به شمار روند.
وی گفت: جشنواره تقدیر از دانشجویان نمونه با همکاری و همفکری وزارتخانه های علوم و بهداشت طی 24 سال گذشته برگزار شده است اما امسال در راستای کیفی تر و شفاف تر ساختن آن برخی از موارد آیین نامه را اصلاح کردیم.
رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم افزود: بایستی دانشجویان انتخاب شده در این جشنواره در تمامی ابعاد علمی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی سرآمد باشند.
وی ادامه داد: روند انتخاب دانشجویان نمونه کشوری به گونه ای است که در ابتدا افراد نمونه در خود دانشگاه ها انتخاب می شوند که کف و یا سقف امتیازی برای آن وجود ندارد و سپس برای انتخاب مرحله کشوری به وزارتین علوم و بهداشت معرفی می شوند.
صدیقی خاطرنشان کرد: امسال از دانشگاه های غیردولتی همچون آزاد اسلامی و پیام نور نیز افرادی در این جشنواره حضور داشتند.
وی یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته شده 40 نفر از دانشجویان نمونه کشوری سال 94 در بیست و چهارمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شده اند که در این بین سهم وزارت علوم 27 نفر و 13 نفر نیز از وزارت بهداشت هستند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: این افراد برگزیده در مقاطع تحصیلی مختلف همچون دکتری، ارشد و کارشناسی هستند.
وی گفت: برای بیست و چهارمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری 94 در مجموع دو هزار و 248 نفر از سطح دانشگاه ها انتخاب شدند که 251 نفر آنان به وزارتخانه های علوم و بهداشت معرفی و در نهایت 40 نفر حدنصاب امتیازات لازم را کسب کردند.
صدیقی افزود: جوایز نقدی در حد توان وزارتین علوم و بهداشت به این افراد تعلق خواهد گرفت؛ همچنین این برگزیده ها برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بر اساس آیین نامه استعدادهای درخشان معرفی خواهند شد.

رییس سازمان دانشجویان وزارت علوم ادامه داد:

 

برای دانشجویان دکتری این جشنواره نیز دوره های 6 الی 9 ماه برای ادامه تحصیل در خارج از کشور برنامه ریزی شده است که با هزینه وزارتخانه های علوم و بهداشت خواهد بود.
وی یادآور شد: برای بیست و چهارمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری 94 سعی شده تا در توزیع دانشگاهی تمامی شهرستان های کشور عدالت رعایت شود و جنسیت این برگزیده ها نیز 25 نفر مرد و 15 نفر زن هستند.
مراسم تقدیر از برگزیدگان بیست و چهارمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری سال 94 طی عصر امروز در نهاد یاست جمهوری برگزار می شود.

 

 

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *