چند خبر از دانشگاه آزاد

چند خبر از دانشگاه آزاد

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، حمید میرزاده در صد و شصت و هشتمین جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: علیرغم کم شدن تعداد دانشجو، افزایش جذب هیات علمی، عدم افزایش شهریه ثابت، در سه سال اخیر تراز مثبت داشته و پروژه های عمرانی دانشگاه با قوت پیش رفته و هر ماه چندین افتتاح داریم.
وی افزود: هرچند این به معنای نداشتن واحد زیان ده نیست و باید این مشکل را که از سنوات قبل باقی مانده، حل کنیم.
میرزاده با اشاره به سفر ریاست هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به استان کرمان گفت: در این سفر مصوبات مهمی درخصوص واحدهای استان کرمان صورت گرفت که باید پیگیری شود.
میرزاده تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در تصویب رشته ها بسیار سختگیرانه عمل می کند و اگر واحدی نتواند شرایط تصویب رشته ها را فراهم کند، این رشته حذف می شود و در هیچ دفترچه ای نخواهد آمد.
در ادامه ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی و فناوری، گزارشی از سفر خود به واحد ایلخچی و اقدامات صورت گرفته در این واحد ارائه کرد و گفت: تیم رباتیک این واحد در یکی از سخت ترین رشته های رباتیک حائز رتبه سوم جهان شده است که جا دارد تقدیر ویژه ای از این گروه صورت گیرد.
به گفته واشقانی فراهانی، این واحد با دارا بودن مرکز رشدی هدفمند و 3 شرکت دانش بنیان و واحد فن آور، شایسته تقدیر و تشکر است.
در ادامه سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز ضمن ارائه گزارشی از کمیسیون شماره 2 هیات رئیسه، با بیان اینکه طراحی های نهایی برای کارت هوشمند دانشجویی و فارغ التحصیلان دانشگاه صورت گرفته است، گفت: کارت هوشمند دانشجویی، به صورت یک کارت با چند کاربری مختلف به زودی با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی، دفتر فن آوری اطلاعات و مرکز حراست دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.
وی افزود: آیین نامه اجرایی کمیته تبلیغات و آگهی های دانشگاه نیز در کمیسیون شماره 2 هیات رئیسه به تصویب رسیده و به زودی ابلاغ خواهد شد.
محسن هاشمی معاون عمرانی ضمن ارائه گزارشی از ادامه طرح یاد سبز شهدا (درختکاری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به یاد شهدا) که در سال گذشته نیز انجام شده بود، اعلام کرد دانشگاه حدود 15 میلیون مترمربع فضای سبز دارد که نیازمند یک سازوکار واحد و رعایت نکات علمی درخصوص کاشت و نگهداری گیاهان آن است.
در ادامه، گزارشی درخصوص بیمارستان های کازرون، اردبیل، تبریز و فرهیختگان تهران ارائه و مقرر شد مطابق مصوبات قبل تجهیز و آماده سازی نهایی این بیمارستان ها در دستورکار قرار گیرد و امسال این بیمارستان ها به بهره برداری برسد.
بهروز دانشیان رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه نیز گزارشی درخصوص برگزاری آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ارائه کرد. وی با بیان اینکه 167 واحد دانشگاه مجری دوره های دکتری تخصصی هستند، اظهار داشت: این آزمون در 53 حوزه برگزار شده و در حال حاضر مصاحبه های این آزمون در حال برگزاری است و تاکنون 80درصد آن انجام شده است.
وی افزود: نتایج آزمون دکتری در نیمه دوم شهریورماه اعلام خواهد شد.
فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص غایبین در جلسه مصاحبه دکتری گفت: این افراد باید تقاضا و مستندات مربوط به موجه بودن غیبت خود را به مرکز آزمون ارائه دهنده تا زمان مصاحبه مجدد برای آنها تعیین شود.
وی ادامه داد:ممیزی 8هزار رشته دانشگاه آزاد اسلامی از کاردانی تا دکتری تخصصی صورت گرفته، البته رشته هایی که شرایط لازم را نداشته باشند، ظرفیتی برای آنها در نظر گرفته نمی شود و اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حفظ کیفیت آموزشی برنامه جدی دارد.
میرزاده نیز در این خصوص گفت: در دوره مدیریت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی، نسبت مربی به سایر درجات علمی اعضای هیات علمی از 60 به 40 بهبود یافته و امروز بیش از 60درصد از استادان دانشگاه آزاد اسلامی درجه استادیاری به بالا دارند.

** انتخاب نماینده دانشگاه آزاد در شورای تحول

جلسه 121 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
بر اساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه حداد عادل گفت: دکتر عباس صدری به نمایندگی از دانشگاه آزاد اسلامی در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شرکت خواهد کرد.
وی همچنین با اشاره به لزوم ارتباط مستمر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با حوزه علمیه افزود: با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تخصصی حوزوی، یک دفتر مستقل به همین منظور ارتباط با حوزه های علمیه در شهر قم راه اندازی شد و امیدواریم این دفتر بتواند امکان گفتگو و تعامل دانشگاهیان و حوزویان را در این زمینه گسترش دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اختلاف ایجاد شده در مورد حذف گرایش مشاوره از مقطع کارشناسی رشته روانشناسی، ادامه داد: در هنگام تصویب حذف گرایش مشاوره در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی، که با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت، شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی از اختلاف بین اساتید روانشناسی و اساتید مشاوره آگاهی نداشت.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: پس از ابلاغ مصوبه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، بازخوردهای منفی از جانب اساتید این حوزه به شورای تحول و ارتقاء رسید.
وی افزود: تمام سعی و تلاش شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی بر آن است که مشکل پیش آمده رفع شود و ذهنیت منفی اساتید گرایش مشاوره در این مورد بر طرف شود.
پس از سخنان دکتر حداد عادل، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم طی سخنانی گفت: با توجه تصمیم اتخاذ شده مبنی بر به حداقل رسانیدن گرایش در مقطع کارشناسی، حذف گرایش مشاوره از رشته روانشناسی یک اقدام مفید است.
وی افزود: البته در این باره باید به گونه ای برنامه ریزی و اقدام شود که شائبه حذف یک گرایش در میان اساتید و دانشجویان آن رشته ایجاد نشود.
در ادامه جلسه، بررسی سرفصل های رشته تحصیلی «طراحی صنعتی» در مقطع دکترا در دستور کار قرار گفت و دکتر چوپان کار یکی از تدوین کنندگان این برنامه درسی گزارشی از چرایی و چگونگی طراحی این سرفصل ها ارائه کرد.
وی با اشاره به نقش طراحی صنعتی در ارتقاء کیفیت و کارآمدی تولید داخلی گفت: از این منظر طراحی صنعتی، یکی از پیش فرض های ضروری تحقق اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود:

طراحی صنعتی که در قالب تولیدات صنعتی نمود پیدا می کند، محمل و انتقال دهنده مؤلفه های فرهنگی کشور تولیدکننده آن کالای صنعتی است.
دکتر چوپان کار ادامه داد: نقش طراحی صنعتی در ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی نیز برجسته و قابل توجه است.
پس از سخنان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و ارائه سرفصل های رشته مورد بحث، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: بهره گیری از میراث مکاتب فلسفه اسلامی در مباحثی مانند صناعات، طبیعیات و… ، ایجاد ارتباط میان این رشته و سایر رشته های صنعتی مانند مهندسی صنایع، تکیه بیشتر بر پژوهش و تحقیقات و توجه به ارتباط این رشته و مباحث توسعه منابع انسانی.
دکتر مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این باره گفت: توجه به این رشته از منظر اصلاح روندهای سیاستگذاری و مدیریتی نیز الزامی است.
وی افزود: در کنار تربیت افراد پژوهشگر در این رشته باید به تربیت افراد ماهر و آماده کار میدانی و عملیاتی نیز اهتمام لازم مبذول شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از تصویب کلیات سرفصل های رشته طراحی صنعتی در مقطع دکتری، اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی چهار درس از میان دروس ارائه شده را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.
حداد عادل هم با اشاره به سابقه درخشان تمدن اسلامی ایرانی در تولید صنعتی گفت: آنچه در برخی از شهرها مانند اصفهان و شیراز مشاهده می شود، نماد بارز وجود یک مکتب پیشرفته طراحی صنعتی در کشورمان است.
وی افزود: تحقیق و پژوهش پیرامون فناوری مورد استفاده در ایجاد روشنایی در شهرهای بزرگ آن دوران با استفاده از چراغ های روغنی و نحوه تولید روغن مورد استفاده از این چراغ ها در مقیاس انبوه یکی از مواردی است که می تواند مورد مطالعه قرار گیرد.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: نکته دیگری که باید در این رشته مورد توجه قرار گیرد، چگونگی افزایش بهره وری و کاهش اسراف است.
در این بخش نیز اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی به موارد ذیل شامل تعمیق رویکرد انتقادی به مبانی غربی این رشته، توجه به نشانه شناسی و زبان شناسی فلسفی، دقت بیشتر جلوگیری از تکرار مباحث مطرح شده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در مقطع دکتری و در نظر گرفتن اقتضائات بومی کشور اشاره کردند.
در پایان جلسه و با توجه به مباحث ارائه شده اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی مقرر کردند مباحث مطرح شده در جلسه ای با حضور اساتید این رشته مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گرفته و سپس مجدداً در شورا مطرح شود.

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *