کلیات سرفصل‌های رشته طراحی صنعتی در مقطع دکتری در شورای تحول علوم انسانی به تصویب رسید.
به گزارش خبرگزاری کنکوری ارشد دکترا به نقل از مهر، در جلسه شورای تحول علوم انسانی بررسی سرفصل‌های رشته تحصیلی «طراحی صنعتی» در مقطع دکترا در دستور کار قرار گفت و دکتر چوپان‌کار یکی از تدوین‌کنندگان این برنامه درسی گزارشی از چرایی و چگونگی طراحی این سرفصل‌ها ارائه کرد.

وی با اشاره به نقش طراحی صنعتی در ارتقاء کیفیت و کارآمدی تولید داخلی گفت: از این منظر طراحی صنعتی، یکی از پیش فرض‌های ضروری تحقق اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: طراحی صنعتی که در قالب تولیدات صنعتی نمود پیدا می‌کند، محمل و انتقال‌دهنده مؤلفه‌های فرهنگی کشور تولیدکننده آن کالای صنعتی است.

چوپان‌کار ادامه داد: نقش طراحی صنعتی در ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی نیز برجسته و قابل توجه است.

پس از سخنان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و ارائه سرفصل‌های رشته مورد بحث، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: بهره‌گیری از میراث مکاتب فلسفه اسلامی در مباحثی مانند صناعات، طبیعیات و… ، ایجاد ارتباط میان این رشته و سایر رشته‌های صنعتی مانند مهندسی صنایع، تکیه بیشتر بر پژوهش و تحقیقات و توجه به ارتباط این رشته و مباحث توسعه منابع انسانی.

دکتر مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این باره گفت: توجه به این رشته از منظر اصلاح روندهای سیاستگذاری و مدیریتی نیز الزامی است.

وی افزود: در کنار تربیت افراد پژوهشگر در این رشته باید به تربیت افراد ماهر و آماده‌کار میدانی و عملیاتی نیز اهتمام لازم مبذول شود.

پس از تصویب کلیات سرفصل‌های رشته طراحی صنعتی در مقطع دکتری، اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ۴ درس از میان دروس ارائه شده را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.

حداد عادل هم با اشاره به سابقه درخشان تمدن اسلامی ایرانی در تولید صنعتی گفت: آنچه در برخی از شهرها مانند اصفهان و شیراز مشاهده می‌شود، نماد بارز وجود یک مکتب پیشرفته طراحی صنعتی در کشورمان است.

وی افزود: تحقیق و پژوهش پیرامون فناوری مورد استفاده در ایجاد روشنایی در شهرهای بزرگ آن دوران با استفاده از چراغ‌های روغنی و نحوه تولید روغن مورد استفاده از این چراغ‌ها در مقیاس انبوه یکی از مواردی است که می‌تواند مورد مطالعه قرار گیرد.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: نکته دیگری که باید در این رشته مورد توجه قرار گیرد، چگونگی افزایش بهره‌وری و کاهش اسراف است.

در این بخش نیز اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی به موارد ذیل اشاره کردند: تعمیق رویکرد انتقادی به مبانی غربی این رشته، توجه به نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی فلسفی، دقت بیشتر جلوگیری از تکرار مباحث مطرح شده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در مقطع دکتری و در نظر گرفتن اقتضائات بومی کشور.

در پایان جلسه و با توجه به مباحث ارائه شده اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی مقرر کردند مباحث مطرح شده در جلسه‌ای با حضور اساتید این رشته مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گرفته و سپس مجدداً در شورا مطرح شود.