رویکرد وزارت علوم در فعالیت های فرهنگی جلب مشارکت همه دانشگاهیان است

به گزارش روز پنجشنبه کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، سید ضیاء هاشمی در نشست مشترک دبیران شورای مدیران فرهنگی و اجتماعی مناطق 10 گانه دانشگاه های دولتی سراسر کشور بر نهادینه شدن و استمرار برنامه های فرهنگی دانشگاهها تاکید کرد .
وی با بیان اینکه نسبت بودجه فرهنگی دانشگاه ها با تکالیف خواسته شده از آنها سازگار نیست گفت: برای رسیدن به اهداف فرهنگی مورد نظر مسئولان باید همه بخش های دانشگاه ها در برنامه های فرهنگی مشارکت کنند.
هاشمی با اشاره به برنامه های فرهنگی اجرا شده در دانشگاه های کشور گفت: در سال تحصیلی گذشته بیش از 110 هزار برنامه فرهنگی در دانشگاه های سراسر کشور اجرا شده است و انتظار داریم این تعداد در سال تحصیلی آینده افزایش هم یابد.
وی اضافه کرد: افزایش برنامه های فرهنگی دانشگاه ها در حالی انجام شده است که هیچ افزایشی در بودجه های فرهنگی نداشتیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: سال تحصیلی آینده سال میوه چینی از تلاش های سه سال گذشته است و باید در سال آینده رشد جهشی در حوزه های فرهنگی داشته باشیم و توقع ما رشد کیفی برنامه ها است.
هاشمی با اشاره به اینکه نهمین جشنواره نشریات دانشجویی را پرشکوه تر از سال های قبل برگزار کردیم گفت: سال آینده باید سال نشاط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در دانشگاه ها باشد، که در همین راستا جشنواره رویش را در آذرماه برگزار می کنیم
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: حمایت ما از تشکل های انقلابی مضاعف شده است و انتظار ما این است که همه تشکل ها باید انقلابی باشند و از جناحی شدن پرهیز کنند.

** حمایت وزارت علوم از مطالعات دینی و مباحث احیای تمدن اسلامی در دانشگاه ها
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به ایجاد مرکز مطالعات دینی برای احیای تمدن اسلامی در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: یکی از اهداف کلان وزارت علوم حمایت از مباحث احیای تمدن اسلامی و تقویت مطالعات دینی ر دانشگاهها است.
هاشمی گفت: راه اندازی مرکز مطالعات دینی برای احیای تمدن اسلامی در دانشگاه محقق اردبیلی اقدام مبارکی است و یکی از اهداف کلان وزارتخانه ورود به مباحث دینی و اسلامی و احیای تمدن اسلامی است.
وی با بیان اینکه افزایش چند برابری فعالیت های فرهنگی دانشگاه محقق اردبیلی قابل تقدیر است، افزود: در سیاست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه های فرهنگی جزء برنامه های اصلی دانشگاه ها است و این فعالیت ها جزء فعالیت های جنبی محسوب نمی شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه همدلی و هم اندیشی موجب هم افزایی می شود، گفت: اندیشه و تفکرات مختلفی در دانشگاهها وجود دارد اما باید با وحدت رویه در مسیر و هدف مشترک گام برداشت.
وی با اشاره به اینکه حضور روزانه 420 نفر دانشجو در فعالیت های فرهنگی دانشگاه محقق اردبیلی ارزشمند است، ادامه داد: می توان با تلاش بیشتر این تعداد را افزایش داد و دانشگاه محقق اردبیلی ظرفیت افزایش آن را دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دفاع از حریم دانشگاه، دانشجو و اساتید رسالت مهم مدیریت دانشگاه است و مدیریت باید سپر بلای آنها در اتفاقات باشد چرا که در این زمینه مسئولیت های خطیری دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در جامعه ای زندگی می کنیم که تنوع دیدگاه وجود دارد اما ما هراسی از این تنوع اندیشه نداشته بلکه از آن استقبال می کنیم و یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید استقبال از تنوع دیدگاه ها و بهره گیری از آنها در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از نقد و دیدگاه های مختلف استقبال می کند، اضافه کرد: نقد باید راهگشا، سازنده و منصفانه باشد و دولت تدبیر و امید اعلام کرده است که فضا را برای منتقدان باز کرده و منتقدان در این دولت نباید لکنت زبان داشته باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه باید در شفاف سازی پیشگام شود و نقد و نظرات کارشناسی و علمی خود را مطرح کند.
هاشمی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید تشکل های دانشجویی را تهدید نمی بیند بلکه به دیده فرصت به آنها می نگرد، ادامه داد: مادامی که دانشگاه در جامعه ایفای نقش نکرده و به رسالت اجتماعی خود عمل نکند، جامعه نمی تواند به سمت توسعه پیش رود.
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران ساختار غنی و مدیران توانمند و سالم دارد و سو استفاده عده ای از افراد نباید به پای نظام نوشته شود.
وی با بیان اینکه مدیریت دانشگاه باید به نسل جوان خلاق و مطالبه گر اعتماد کند، تصریح کرد: رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعتماد و اتکا به استاد و دانشجو است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دانشگاه کانون علم، دین و فرهنگ است و باید همگام با سیاست های کلان نظام و منویات مقام معظم رهبری پیش رود.

** مدیران فرهنگی دانشگاه ها مسئول انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل امروز هستند
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن حضور در مزار شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی و تجدید میثاق با آرمانهای شهدا تاکید کرد: مدیران فرهنگی دانشگاه مسئول انتقال فرهنگ دفاع مقدس و شهادت به نسل امروز هستند
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم؛ هاشمی در آیین تجدید میثاق با شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی گفت: شهدای گرانقدر نعمت بزرگی برای کشور علی الخصوص دانشگاه ها هستند، لذا تسریع در احداث بنای یادمان شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی یک ضرورت است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: مسئولین فرهنگی دانشگاه ها باید در انتقال فرهنگ دفاع مقدس و شهادت به نسل امروز تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *