معاون نظارت و برنامه ریزی نظام پزشکی درباره اعتراض برخی از دانش آموختگان Ph.D* برای گرفتن شماره نظام پزشکی گفت: طبق ماده چهار قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی، عضویت در این سازمان فقط برای دکترای رشته های بالینی است و در قانون نیز این موضوع مشخص شده است.
[عدم اعطای شماره نظام پزشکی به دانش آموختگان مقطع Ph.D قانونی است]

محمد جهانگیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا در پاسخ به برخی اعتراضات در خصوص عدم اعطای شماره نظام پزشکی به دانش آموختگان Ph.D از جمله رشته های دامپزشکی افزود: در این قانون آمده است که عضویت در سازمان نظام پزشکی مشخص شده است که چه کسانی می توانند در این سازمان عضو شوند؛ به عبارت دیگر کسانی می توانند عضو این سازمان شوند که در تمام مقاطع تحصیلی خودشان در رشته های بالینی تحصیل کرده باشند، اینکه برخی دانش آموختگان فقط در یک مقطع مانند Ph.D در رشته بالینی باشتند، نمی توانند به عضویت این سازمان درآید.
وی تصریح کرد:ما سعی می کنیم علاوه بر اینکه طبق قانون، حقوق بیماران را صیانت کنیم از حقوق صنفی پزشکان نیز دفاع کنیم چون ما قانونمداری را سرلوحه کار خودمان قرار داده ایم.
وی به تشکیل کارگروهی متشکل از سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و انجمن های علمی مرتبط با این موضوع در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: با تشکیل این کارگروه امیدواریم این مشکل را حل کنیم اگرچه اقدام سازمان نظام پزشکی قانونی است.
جهانگیری تصریح کرد: چون صراحت قانونی است ما ملزم به رعایت قانون هستیم و در جایی که سوء تفاهم است این موضوع اطلاع رسانی می شود تا مشمولان کما فی السابق از شماره نظام پزشکی بهره مند باشند و اگر مشمول نیستند از این شماره نمی توانند استفاده کنند.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه Ph.D گرفتن دلیلی برای عضویت در نظام پزشکی نیست، گفت: Ph.D یک مدرک در حوزه آموزش، پژوهش و تحقیقات است و باید جایی که کاربردی است از آن استفاده شود.
وی با بیان اینکه Ph.D یک ارتقای تحصیلی است، ادامه داد: یک فرد ممکن است چندین Ph.D داشته باشد و قرار نیست برای هرکدام از رشته هایش عضو سازمان نظام پزشکی باشد.
جهانگیری تاکید کرد: برای عضویت در سازمان نظام پزشکی باید حتما رشته های دانشگاهی آنها و Ph.D با هم مرتبط باشد، رشته هایی که با حوزه سلامت و پزشکی ارتباطی ندارند و ربطی به بالین بیمار ندارد نمی توانند از عضویت نظام پزشکی بهره مند شوند.
وی ادامه داد: برخی افراد در رشته های غیرپزشکی تحصیل می کنند مانند مهندسی کشاورزی که هیچ ربطی به حوزه پزشکی ندارد و اگر پس از آن در Ph.D بالینی تحصیل کند، این موضوع هیچ ربطی به بالین بیمار ندارد و فرد یاد شده نمی تواند به عضویت سازمان نظام پزشکی درآید.
به گزارش ایرنا اعتراض برخی دانش آموختگان مقطع Ph.D
به دلیل نامه اخیر سازمان نظام پزشکی به سازمان سنجش پزشکی بوده که تاکید داشته است، دانشجویان رشته های متعددی که کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود را از وزارت علوم و مدرک دکتری را از وزارت بهداشت دریافت کرده اند، حق دریافت شماره نظام پزشکی و تأسیس آزمایشگاه ها و مطب های مرتبط با رشته تخصصی خود را نخواهند داشت.
دانش آموختگان معترض هم شامل افرادی هستند که در رشته هایی همچون دامپزشکی، زیست شناسی، فن آوری پزشکی، مهندسی کشاورزی، علوم و صنایع غذایی، علوم دامی، دامپروری تحصیل کرده اند اما اجازه تحصیل در مقطع Ph.D رشته های بالینی همچون علوم تغذیه، ژنتیک پزشکی، پزشکی مولکولی، ایمنی شناسی پزشکی و بیوشیمی بالینی را دارند ودر عین حال بنا به دلایل یاد شده مهر نظام پزشکی شامل حال آنان نمی شود.