خواص فیزیکی مواد

در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۵ (اردیبهشت ۹۵) در درس خواص فیزیکی بیشترین قسمت سؤالات طبق روال هر سال از مباحث انجماد، دیاگرام‌ها، نفوذ و کریستالوگرافی می‌باشد که البته در این سال تمرکز سؤالات بر روی مباحث عملیات حرارتی نیز توجه ها را به خود جلب می نماید.
سؤالات کریستالوگرافی توجه طراحان را به مباحث جدیدتری در حوزه کریستالوگرافی همچون اندیس گذاری شبکه‌های شش گوشه و مباحثی در زمینه فضاهای اتمی اکتاهدرال و تتراهدرال را نشان می‌دهد.
در بخش دیاگرام‌ها سختی سؤالات تقریباٌ مشابه سال‌های گذشته بوده که جهت پاسخ به این سؤالات نیاز به درک کامل مفاهیم دیاگرام آهن ـ کربن می‌باشد که مبحثی مهم در این بخش می‌باشد.
تمایل به ارائه‌ی سؤال از مبحث چدن‌ها و تلفیق سؤالات عملیات حرارتی و مباحث دیاگرام ها در این درس با توجه به سؤالات آزمون سال‌های ۹۲، ۹۳، ۹۴ و ۹۵ کاملاً مشهود می‌باشد که دانشجو باید با درک کامل این مبحث به سراغ حل سؤالات برود.
در سؤالات قسمت نفوذ سال ۹۵ سؤال‌ها نسبتاً متوسط بوده، اما نیازمند به دقت و تمرکز زیادی می‌باشد. با توجه به وسیع بودن مباحث این فصل، مطالعه کتاب‌های خواص فیزیکی دکتر رزاقیان و کتاب استحاله فازی پورتر به دانشجویان گرامی توصیه می‌گردد.
به طورکلی سؤالات خواص فیزیکی سال ۹۵ نسبتاً مفهومی‌تر و دشوارتر از سال ۹۴ بوده و سبک سؤالات بیشتر شبیه سال ۹۲ می‌باشد. در نهایت با توجه به سؤالات سال ۹۵ در صورت توجه به فصول کریستالوگرافی، دیاگرام‌ها، نفوذ و انجماد توسط داوطلبان، کسب درصد قابل قبولی در این درس قابل پیش بینی می-با‌شد.
خواص مکانیکی مواد

در درس خواص مکانیکی مواد آزمون سال ۹۵ (اردیبهشت ۹۵) بیشترین تعداد سؤالات طبق روال گذشته از فصول مکانیزم‌های استحکام‌دهی مواد و نابجایی‌ها و تنش کرنش می‌باشد. در این سال نسبت به سال ۹۴ تعداد سؤالات محاسباتی کمتر شده است.
در میان فصول خستگی و خزش و شکست که مرتبط با درس خواص مکانیکی ۲ می‌باشند تعداد سؤالات فصل شکست بیشتر بوده است و پاسخ‌دهی به این سبک سؤالات نیازمند درک مفهومی مباحث این فصل چه برای تست‌های مفهومی و چه عددی می‌باشند.
در میان سؤالات فصل مکانیزم‌های استحکام‌دهی در این سال توجه زیادی به مباحث رفتار استحکام بخشی موانع نابجایی ها شده است که همواره از مباحث مهم مدنظر طراحان بوده است.
سؤالات قسمت نابجایی بیشتر روی قسمت محاسباتی و مفهومی متمرکز شده و لذا نیاز به دانستن مباحث تجزیه نابجایی‌ها و چگالی نابجایی‌ها و روابط فرانک ـ رید می‌باشد.
مباحث فصل نابجایی در کتاب دیتر به صورت مستقیم توسط طراحان مورد سؤال واقع شده است و این کتاب به صورت مشخص منبع اصلی طرح سؤال مدنظر طراحان می باشد.
تعداد سؤالات مربوط به فصول خستگی و خزش در این سال نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است و مباحث مدنظر طراحان قسمت‌های مقایسه عمر خستگی و مقایسه مقاومت خزشی می‌باشد.
در بخش سؤالات تنش و کرنش معادله انرژی کرنشی و ارتباط آن با تنش مورد سؤال واقع شده که طیف وسیعی از مباحث این فصل مرتبط به این فرمول می‌باشد که از جمله آن می‌توان به نرخ کرنش و انرژی ذخیره شده در فلزات اشاره کرد که بیشتر مورد نظر طراحان می‌باشد.
به طورکلی سؤالات سال ۹۵ دارای سؤالات محاسباتی کمتری نسبت به سال ۹۴ بوده و لذا پاسخ‌دهی به آن‌ها نیازمند درک مفهومی مباحث و فهمیدن آنها بوده است.
در نهایت با توجه به سؤالات سال ۹۵ جهت مطالعه مباحث عددی و محاسباتی کتاب خواص مکانیکی دکتر سجادی و تفسیر نمودارهای کتاب دیتر به داوطلبان عزیز توصیه می‌گردد.
زبان تخصصی

سؤالات زبان رشته مهندسی مواد در سال ۹۵ مانند سال‌های گذشته از ۳۰ سؤال اعم از ۱۵ سؤال زبان عمومی و ۱۵ سؤال زبان تخصصی تشکیل شده بود.۱۰ سؤال زبان عمومی مربوط به واژگان عمومی بود که همگی آن‌ها در کتاب”Barron`s 1100 Words You Need To Know” موجود می‌باشد و با مطالعه دقیق آن‌ها می‌توانست به تمامی سؤالات پاسخ دهد. ۵ سؤال بعدی زبان عمومی مربوط به گرامر در قالب کلوز تست بود که سطح آن نسبت به سال پیش تفاوتی نداشته است. برای پاسخگویی صحیح به سؤالات این قسمت باید غیر از دانش گرامر به دانش ترجمه متن نیز تسلط کافی داشت. سطح کلی این ۱۵ سؤال نسبت به سال پیش تغییری نداشته است.
سؤالات تخصصی از ۳ متن نسبتاً بلند بوده است و سطح دشواری آزمون امسال نسبت به سال پیش به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.
متأسفانه سؤالات ۸ و ۲۸ که مربوط به این درس هستند اشتباه بوده و توسط سازمان سنجش حذف شده است.
شیمی فیزیک و ترمودینامیک

سوالات درس شیمی فیزیک و ترمودینامیک آزمون سال ۹۵ (اردیبهشت ۹۵) همانند سوالات این درس در سال ۹۴ طراحی نشده بودند و اندکی سخت‌تر به نظر می‌رسیدند که البته با کمی تسلط بر مباحث، دسترسی به درصد بالا در این درس کار مشکلی به نظر نمی‌رسید.
برخلاف سال قبل در سوالات این درس تعداد سوالات فصل محلول‌ها کاهش یافته بود و از فصل حالت‌های استاندارد سوالی طراحی نشده بود.
سوال ۹۱ مربوط به شیمی فیزیک و روابط انرژی درونی و آنتالپی می‌باشد. ۷ سوال مربوط به فصل تعادل می‌باشد که شامل مباحث فشار بخار فلزات و رابطه‌ی آن با دما و ضریب تعادل و انجام پذیری واکنش‌های اکسایش و احیا می‌باشد.
در بخش سوالات شیمی فیزیک از قسمت فرآیندهای و غیر برگشت پذیر سوال مطرح شده که نیازمند درک مفهومی و عددی برای پاسخگویی به اینگونه سوالات می‌باشد.
از فصل ترمودینامیک آماری از رابطه‌ی متغیر‌های ترمودینامیکی (P,T,S,V) با ضرایب انبساط و تراکم سوالی مطرح شده است که نیاز به دانستن تعریف این ضرایب برحسب متغیرهای ترمودینامیکی می‌باشد. در مورد قسمت محلول‌ها نیز طبق معمول مباحث محلول با قاعده و حالت استاندارد هنری بیشتر مورد توجه واقع شده‌اند.
در نهایت سوال‌های این درس در آزمون ۹۵ را می‌توان سوالات متوسطی ارزیابی نمود که جهت پاسخگویی به سوالات و کسب درصد بالا در این درس خواندن مباحث کتاب گسکل و حل سوال و رفع اشکال از کتاب مدرسان شریف به داوطلبان گرامی توصیه می‌گردد.