دانشجوهای خارجی پشت در دانشگاههای ایران اند

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه   کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی چند ماه گذشته از وجود 250 تا 300 هزار صندلی خالی در دانشگاه های کشور خبر داده بود و این آمار سبب شد تا برخی میزان کیفیت سطوح آموزش عالی کشور را رو به کاهش بدانند و بر این باور باشند که با ادامه روند کنونی خطری جدی کیفیت آموزشی و تحصیلی تهدید خواهد کرد.
هر چند که بیشتر آمار ارائه شده مربوط به دانشگاه های جامع علمی کاربردی، آزاد و غیر انتفاعی است و آن هم به این دلیل بود مسوولان دولت گذشته بدون توجه به سلایق و علایق داوطلبان کنکور، اقدام به افزایش ظرفیت دانشگاه هایی کردند که در مقایسه با دانشگاه های دولتی کشور، کیفیت پایین تری دارند و داوطلبان باید در ازای تحصیل در این دانشگاه ها شهریه بپردازند.
آزمون سراسری سال 95 در شرایطی برگزار شد که به استناد آمار و گزارش های نهایی شده، 860 هزار و 109 نفر خود را برای یک رقابت عادلانه علمی آماده کردند تا از طریق این آزمون آموخته ها و اطلاعات آنها مورد سنجش قرار گیرد.
این آمار در مقایسه با آزمون سراسری سال 94 و سال های قبل بیانگر این نکته است که تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه کاهش پیدا کرده به طوری که 17 هزار و 761 نفر نسبت به سال 93 و 171 هزار و 272 نفر نسبت به سال 92 و تعداد 223 هزار و 521 نفر نسبت به سال 1391 و تعداد 206 هزار و 224 نفر نسبت به سال 1390، تعداد 272 هزار و 730 نفر نسبت به سال 89، تعداد 426 هزار و 761 نفر کمتر است.
بنا به گفته حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، در حال حاضر منحنی ورود به دانشگاه یک روند کاهشی را نشان می دهد.
موضوع دیگر اینکه امسال نسبت به تعداد داوطلب در آزمون سراسری 95 به هر یک از داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و گروه علوم تجربی و علوم انسانی و زبان های خارجی اجازه داده شده است در صورتی که علاقه مند به شرکت در گروه آزمایشی هنر نیز باشند علاقه مندی خود را در تقاضانامه ثبت نام اعلام کنند.
براساس این ضابطه تعداد 44 هزار و 816 داوطلب علاقه مندی خود را برای شرکت در گروه هنر و تعداد 109 هزار و 349 داوطلب علاقه مندی خود را به شرکت در زبان های خارجی اعلام کرده اند.
با توجه به آمار داوطلبان ثبت نام کننده و آمار علاقه مندان به گروه آزمایشی هنر و گروه آزمایشی زبان های خارجی علاوه بر گروه آزمایشی اصلی که تعداد آنها جمعاً 154 هزار و 185 نفر می باشند؛ می توان چنین استباط کرد که 705 هزار و 924 نفر در کنکور امسال شرکت داشته اند.
این در حالی است که به گفته ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور ظرفیت پذیرش آزمون سراسری سال ۹۵ حدود ۷۵۰ هزار نفر بوده است.
این آمار در شرایطی است که همه کنکوری ها پذیرفته بشوند و تمایل به ثبت نام در همان کد رشته محل داشته باشند و به سایر دانشگاه ها همچون آزاد اسلامی و غیره نیز نروند.
بر اساس این گزارش سال گذشته نیز ۳۴۰ هزار ظرفیت در آزمون سراسری خالی ماند چرا که در حال حاضر ظرفیت دانشگاه ها بیشتر از تعداد داوطلبان است.
بنا به گفته خدایی، سال گذشته ظرفیت دانشگاه ها بیش از ۷۰۰ هزار نفر بود و ۴۲۸ هزار نفر در دانشگاه های دولتی پذیرفته شدند.
البته ظرفیت ها و میزان پذیرش در گروه های آزمایشی متوازن نیست؛ بیشتر ظرفیت ها متعلق به گروه های آزمایشی علوم انسانی و علوم ریاضی و فنی است در حالی که ۶۰ درصد داوطلبان در علوم تجربی به رقابت می پردازند و ظرفیت این گروه آزمایشی نسبت به گروه های دیگر کمتر است.
با توجه به اینکه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، بودجه کافی برای پذیرش دانشجوی روزانه ندارند به گفته رییس سازمان سنجش آموز کشور، تنها ۱۵ درصد آموزش عالی رایگان است که این دوره نیز ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار نفر ورودی دانشگاه ها را شامل می شود.
این روند آموزش عالی کشور هر چند که برخی از کارشناسان را دل نگران ساخته است اما مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتقدند می توان این امر را به عنوان پتانسیلی ارزشمند تلقی کرد تا با جذب بیشتر دانشجویان خارجی علاوه بر درآمدزایی از آنها به عنوان سفیران فرهنگی و علمی ایران اسلامی در کشورهایشان سود برد.
دانشگاه های ایران حرف های قابل گفتن فراوانی در تمامی زمینه ها و یافته های علمی دانشمندان ایرانی در جهان دارند؛ علی الخصوص پس از توافقات هسته ای که با تدبیر دولت یازدهم صورت گرفت؛ می توان خوشبین بود که این ظرفیت های خالی پس از برجام، دانشگاه ها با دانشجویان خارجی پر شود.
هر چند که باید گفت که جذب دانشجویان خارجی اگر بخواهد سودآور باشد و سرمایه ای را به آموزش عالی تزریق کند باید از حالت بی برنامگی و باری به هر جهت بیرون آمده و با تدوین چارچوب های علمی و نقشه راه، حرفه ای شود.
جذب چند دانشجوی افغانی، چینی، سوری، عراقی و غیره که اغلب نیز با روابط دولتی پذیرش می شوند به طور حتم هیچ کمکی به سیستم دانشگاهی ما نخواهد کرد و نه تنها برای صندلی های خالی دانشگاه ها دوایی نخواهد بود بلکه بر رنکینگ بین المللی دانشگاه های کشور نیز بی تاثیر خواهد بود.
رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم در گفت و گو با ایرنا از پتانسیل مطلوب ایران برای دستیابی به رتبه های برتر در جذب دانشجوی خارجی خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت های موجود در فضای علمی و دانشگاهی کشور می توان با ارائه نقشه راهی منسجم برای ارتقاء و جذب دانشجویان از دیگر کشورها اقدام کنیم که این نیازمند همت عالی مسئولان است.
حسین سالار آملی با تاکید بر لزوم نقش آفرینی دولت، مجلس و سازمان های دولتی در راستای جهانی شدن اظهار داشت: نیازمند همکاری مسئولان با مراکز علمی برای بین المللی و جهانی شدن برای قرار گرفتن در راس فعالیت های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم.
وی در ادامه با اشاره به آسیب هایی نظیر اثرگذاری ها در حیطه هویت ها و تغییر آن و احتمال تضعیف هویت ملی و محلی در مسیر بین المللی شدن بر لزوم ورود با تفکر و برنامه ریزی شده در این مسیر تاکید کرد.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل خاطرنشان کرد: باید به صورت متفکرانه و با برنامه درست و منسجم فضای نظام آموزش عالی کشور را باز کرد تا از این فرصت در مسیر اهداف عالی نظام بهره مند شویم.

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *