علیرضا وحیدی، رئیس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حضور ۶۲ هزار عضو هیات علمی تمام‌وقت، نیمه‌وقت و حق‌التدریس در این دانشگاه، از تخصیص کد شناسه برای ساماندهی دروس ارائه شده به استادان خبر داد.

دانشگاه آزاد جرئیات دریافت کد شناسه برای مدرسان دانشگاه آزاد

جرئیات دریافت کد شناسه برای مدرسان دانشگاه آزاد

علیرضا وحیدی رئیس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره تخصیص کد شناسه به اعضای هیات علمی این دانشگاه گفت: «براساس بخشنامه‌ای که معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ ۲۸ تیر ۹۵ اعلام کرد، همه اعضای هیات علمی تمام‌وقت، نیمه‌وقت و حق‌التدریس دانشگاه باید کد شناسه دریافت کنند.»
وحیدی گفت: «در مرحله اول، همه اعضای هیات علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند به سامانه‌ای که اعلام کرده‌ایم مراجعه و کد شناسه دریافت کنند. اگر این کد شناسه از سوی اعضای هیات علمی تمام وقت و نیمه‌وقت دریافت نشود، ثبت دروس نیمسال اول سال جاری برای واحدها امکان‌پذیر نیست، بنابراین همه اعضای هیات علمی مذکور باید این کد شناسه را بگیرند.»
او درباره استادان حق‌التدریس نیز گفت: «استادان حق‌التدریسی که در نیمسال دوم تحصیلی ۹۵-۹۴ با واحدهای دانشگاهی که از نرم‌افزار سیداپلاس استفاده می‌کردند، همکاری داشته‌اند، باید به سامانه مراجعه و کد شناسه دریافت کنند.»
او افزود: «واحدهایی که از این نرم‌افزار استفاده نمی‌کنند، باید منتظر بخشنامه بعدی ما باشند.»
رئیس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در حال حاضر لیست اسامی ۲۴۵ واحدی که از نرم‌افزار سیداپلاس استفاده می‌کردند، در سامانه وجود دارد و استادان حق‌التدریس با مراجعه به سامانه می‌‌توانند لیست واحدها را مشاهده کنند و اگر با واحدی از آن لیست همکاری داشتند، می‌توانند کد شناسه دریافت کنند در غیر این صورت باید منتظر بمانند.»
او به مزایای این سامانه و کدشناسه اشاره کرد و گفت: «سامانه این امکان را می‌دهد که استادان به هر واحد دانشگاهی که مراجعه کنند، با ارائه کد شناسه، دسترسی به پرونده الکترونیکی آن شخص وجود داشته باشد و واحدها بتوانند با او همکاری کنند. از خصوصیات این کد شناسه، ساماندهی دروس ارائه شده برای اعضای هیات علمی است. همچنین اگر کسر موظفی برای استادی وجود داشته باشد ما می‌توانیم از این طریق، آن را نظارت و برطرف کنیم.»
وحیدی درباره مشکلاتی که ممکن است هنگام ثبت‌نام در سامانه وجود داشته باشد گفت: «ما حدود ۳۲ هزار استاد تمام‌وقت و نیمه وقت و ۳۲ تا ۳۵هزار استاد حق‌التدریس داریم. خیلی از این استادان پیام‌ داده‌اند که سایت مشکل دارد و نمی‌توانند ثبت‌نام کنند؛ اما سایت در حال حاضر مشکلی ندارد و در هر ساعت حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر ثبت‌نام می‌کنند. هنگام ثبت‌نام استادان باید مدارک خود را آپلود کنند؛ ولی سرور سایت ظرفیت کافی را ندارد، بنابراین آن‌ها باید با حوصله ثبت‌نام خود را انجام دهند. از کسانی هم که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند تقاضا داریم دیگر به سایت مراجعه نکنند تا دیگران با ترافیک کمتری بتوانند ثبت‌نام خود را انجام دهند.»
رئیس مرکز امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره شیوه تخصیص کدشناسه به استادان گفت: «شاید استادان تصور کنند با مراجعه به سامانه و ثبت اطلاعات و مدارک خود، می‌توانند کد شناسه دریافت کنند. اما نحوه تخصیص کدشناسه به این صورت است که متقاضی ابتدا تقاضای کد شناسه خود را ثبت می‌کند، سپس این درخواست از سوی واحد دانشگاهی تایید و به امور هیات علمی سازمان مرکزی ارسال می‌شود و بعد از این مرحله است که ما کد شناسه را تخصیص می‌دهیم و هم عضو هیات علمی و هم واحدهای دانشگاهی می‌توانند آن را مشاهده کنند.»
او افزود: «در حال حاضر با تعطیلات دانشگاه روبه‌رو شده‌ایم که این هم مشکلی برای استادان ایجاد نمی‌کند، واحدها بعد از تعطیلات مدارک را برای ما ارسال می‌کنند و ما نیز کد شناسه را تخصیص می‌دهیم.»