وزیر علوم: شرکت های دانش بنیان 10 سال از مالیات معاف هستند

وزیر علوم

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد فرهادی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری خراسان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پارک علم و فناوری خراسان شاهد شرکت های دانش بنیان پیشرفته و دانشی هستیم. پارک های علم و فناوری حلقه نهایی انتقال دانش به شمار می روند و توسعه آنها از برنامه های وزارت علوم است.
وی افزود: در حال پیگیری تسهیلاتی هستیم که باید به شرکت های دانش بنیان اختصاص داده شود. در سال جاری بخش عمده اعتبارات مربوط به پژوهش و فناوری در حوزه زیرساخت ها بوده است و امیدواریم به زودی این اعتبارات با تصویب جدول 14 در اختیار دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری قرار گیرد.
فرهادی به افزایش اعتبارات پارک های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: برای اولین بار است که غیر از اعتبارات رسمی و تبصره، خود پارک ها یک جدول 14 یعنی بیش از یک درصد GDP
دریافت می کنند.
وی افزود: تقسیمات این اعتبار انجام شده و در حال برنامه ریزی برای تخصیص مبالغ هستیم. این مبلغ بالغ بر 70 هزار میلیارد ریال است.
وزیر علوم گفت: شرکت های دانش بنیان از طریق پارک ها و پارک ها نیز از طریق صندوق های پژوهش و فناوری این تسهیلات را دریافت می کنند. تا به حال 90 میلیارد ریال در سال جاری در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گرفته است. این اعتبار به شرکت های دارای محصول که به صورت انبوه تولید کنند و بخواهند وارد بازار شوند، اختصاص داده می شود.
فرهادی از فعالیت پنج کریدور پارک علم و فناوری در استان های کشور خبر داد و گفت: در سال گذشته شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، آیین نامه ها و دستورالعمل های کریدور استان خراسان رضوی را تصویب کرد، اما اشکالاتی در اجرای آن وجود داشت که در جلسه اخیر شورا این اشکالات هم برطرف شد تا شرکت ها بتوانند از طریق آن مثل شهرک های صنعتی استفاده کنند.
وزیر علوم به افتتاح مرکز ملی نقشه برداری مغز هم اشاره و اظهار کرد: این مرکز آن قدر فضا و تجهیزات دارد که می تواند به کل کشور سرویس دهد و همه دانشگاه ها نیز از آن استفاده کنند. علوم شناختی و علوم اعصاب امروزه فقط مختص گروه علوم پزشکی نیست، بلکه در آموزش و پرورش، هنر، مهندسی و غیره هم وجود دارد. بنابراین همه علاقه مندان می توانند طرح های خود را به این مرکز ارائه دهند. این طرح ها در نوبت قرار می گیرد و بعد از بررسی شروع به کار می کنند.
فرهادی گفت: اعتبار مصوب پارک ها در سال 94، بالغ بر 1300 میلیارد ریال بود اما این مبلغ هنوز به صورت کامل تخصیص پیدا نکرده است.
وی به حمایت دولت از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: 20 صندوق پژوهش و فناوری به پژوهش و فناوری کشور کمک می کنند. یکی از کارهای وزارت علوم ارتباط بین شرکت های دانش بنیان و شرکت های سرمایه گذار است که در سال گذشته در جشنواره فناوری شیخ بهایی در اصفهان 17 شرکت حضور پیدا کردند و با شرکت های سرمایه گذار به توافق رسیدند.
فرهادی گفت: از سال 92 تاکنون 600 میلیارد ریال به پارک ها برای توسعه شرکت ها اختصاص داده شده که حاصل آن افزایش صادرات محصولات از پنج میلیون دلار به 120میلیون دلار بوده است. همچنین گردش مالی پارک ها 18 هزار میلیارد ریال بود.
وی به همکاری وزارت علوم با دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: کمیته مشترکی بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که در زمینه بررسی و تصویب رشته ها فعالیت می کنند. در جلسه اخیر این کمیته نیز تعداد زیادی از رشته های این دانشگاه تصویب شد.
وزیر علوم افزود: دانشگاه آزاد اسلامی درخواست خود را در این کمیته مطرح می کند و رشته ها بررسی و تصویب می شوند و اگر اشکالی هم وجود داشته باشد بعد از رفع نقص دوباره در کمیته مطرح و تصویب می شود.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *