ابلاغ آیین نامه جدید ارتقا اعضای هیات علمی دانشگاهها- پذیرش حسین فریدون مسیر قانونی را طی کرده است

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، محمد فرهادی روز سه شنبه پس از بازدید از پارک علم و فناوری خراسان و پژوهشکده علوم و صنایع غذایی کشور در مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: این آیین نامه بسیار جامع و کامل نوشته شده است.
وی اظهار کرد: طبق این آیین نامه صرف نگارش و چاپ مقاله باعث ارتقا نمی شود بلکه اعضای هیات علمی دانشگاهها باید در کنار کار علمی و چاپ مقاله، کار فناورانه یا تولیدی هم انجام دهند یا شرکت دانش بنیان تاسیس کنند.
وی گفت: طبق این آیین نامه اگر مقاله اعضای هیات علمی دانشگاهها در ژورنالهای معتبرتر مثل نیچر و ساینس چاپ شود دو برابر امتیاز دارد.
فرهادی افزود: همچنین براساس این آیین نامه، کار گروهی و تیمی، در دستور کار قرار دادن مشکلات کشور و تلاش برای حل آنها نیز موجب کسب امتیاز می شود.
وی در باره تسهیلاتی که برای دانشجویان دوره های دکتری در نظر گرفته شده است نیز گفت: کسانی که محصولات دانش بنیان تولید می کنند می توانند یک میلیارد ریال تسهیلات دریافت و اقدام به تولید کنند.
وی اظهار کرد: در برنامه های آموزشی این بخش از دانشجویان کار آموزی و کارورزی در صنعت بیشتر استفاده می شود.
فرهادی گفت: دانش آموختگانی که ممتاز باشند برای جذب در هیات علمی اولویت دارند و نخبگان نیز امتیاز خاص دارند.
وی افزود: دانشجویان دکتری که در خارج از کشور و در دانشگاههای برتر تحصیل کرده باشند مورد حمایت قرار می گیرند و به عنوان عضو هیات علمی جذب می شوند.

* روند تاسیس رشته های جدید در دانشگاه آزاد اسلامی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در باره روند تاسیس رشته های جدید در دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: کمیته مشترکی بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم تشکیل شده و رشته هایی را که این دانشگاه متقاضی تاسیس آنهاست بررسی و پس از تایید شورای گسترش آموزش عالی ابلاغ می کند.
وی افزود: چند روز پیش نیز بسیاری از رشته های مورد تقاضای دانشگاه آزاد اسلامی تصویب و ابلاغ شد.

* پذیرش برادر رییس جمهوری در دوره دکتری مسیر قانونی، طبیعی و رسمی خود را طی کرده است
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به پرسشی درباره شبهاتی که در برخی رسانه ها در زمینه چگونگی پذیرش حسین فریدون برادر رییس جمهوری در دوره دکتری مطرح شده گفت: ایشان امتحان داده، قبول شده و حد نصاب را کسب کرده و در مصاحبه شفاهی در دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده است.
فرهادی افزود: در این دانشگاه برای ایشان استاد راهنما تعیین کرده اند که استاد راهنمای تعیین شده به فرصت مطالعاتی رفته لذا فرد دیگری را معرفی کردند و ایشان هم پذیرفتند.
وی اظهار کرد: نحوه پذیرش ایشان در دوره دکتری دانشگاه شهید بهشتی مشکلی نداشته و مسیر قانونی، طبیعی و رسمی خود را طی کرده و حتی می توان گفت سختگیری بیشتری نیز در این خصوص شده است.

* راه اندازی مراکز نقشه برداری مغز در شهرهایی که رشته های علوم شناختی دارند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به راه اندازی مرکز ملی نقشه برداری مغز طی روز گذشته افزود: مراکز نقشه برداری مغز می توانند در شهرهایی که رشته های علوم شناختی دارند به عنوان مراکز تحقیقاتی به شکل کوچکتر راه اندازی شوند.
وی گفت: مرکز ملی نقشه برداری مغز نیز با تجهیزات پیشرفته می تواند به تمام نقاط کشور خدمات ارائه دهد.
وی اظهار کرد: همه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور می توانند طرحهای تحقیقاتی و کارهای علمی خود را به این مرکز ارائه دهند و از امکانات آن استفاده کنند.

* علت نبودن معاونت فناوری در ساختار تشکیلاتی وزارت علوم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در باره علت نبودن معاونت فناوری در ساختار تشکیلاتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارتخانه ها در داشتن حوزه های معاونت، محدودیت هایی دارند و سقف معاونتهایی که می توانند اختیار کنند حداکثر پنج معاونت است.
وی افزود: به همین علت معاونت دانشجویی وزارت علوم هم اکنون به سازمان دانشجویان تغییر عنوان داده است.
وی اظهار کرد: در ساختار وزارت علوم هر چند به شکل اختصاصی معاون فناوری در نظر گرفته نشده اما معاونت پژوهش و فناوری وجود دارد و شاید علتش این باشد که فناوری باید دنبال پژوهش باشد به این معنی که باید پژوهش و تحقیق صورت گیرد تا به فناوری برسد لذا حوزه پژوهش بهتر می تواند این پیوستگی را در قالب معاونت پژوهش و فناوری دنبال کند.

* پارک علم و فناوری خراسان از نظر وسعت فعالیت، رتبه نخست کشور را دارد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پارک علم و فناوری خراسان از نظر وسعت فعالیت، رتبه اول و از نظر گردش مالی، رتبه دوم پارکهای علم و فناوری کشور را دارد.
فرهادی افزود: هم اکنون صنایع و دستگاههای مختلف از شرکتهای دانش بنیان مستقر در این پارک بهره می برند و به شرکتهای مستقر در این پارک سفارش داده و محصول مورد نظر خود را دریافت می کنند.
وی اظهار کرد: بسیاری از مشکلات کشور از جمله مساله آب، صنایع غذایی، نفت و گاز و پتروشیمی و برنامه های نرم افزاری و آی.تی در دستور کار شرکتهای کارآفرین این پارک قرار دارد که برد ملی به این پارک داده است.
فرهادی افزود: ساخت برج فناوری پارک علم و فناوری خراسان هم از پیشرفت خوبی برخوردار است و فقط 10 تا 12 درصد از کار آن باقی مانده که باید امسال تامین اعتبار و تکمیل شود.
وی گفت: از اولویتهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تامین اعتبار این برج است که قرار است پس از راه اندازی 90 شرکت دانش بنیان در این مجموعه مستقر شوند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *