وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در شرایط کنونی نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی دکترای حرفه ای (phd) در کشور مشغول تحصیل هستند که این تعداد زیاد است.
انتقاد وزیر علوم از افزایش دانشجو در مقطع دکتری
دکتر محمد فرهادی روز چهارشنبه در نشست رئیسان دانشگاههای استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در مشهد افزود: با توجه به کثرت رشته های دکترای حرفه ای پیشنهاد شده است همراه با مجوز این رشته ها تعداد پذیرش هم ذکر شود تا جلو افزایش بی رویه گرفته شود.
وی اظهار کرد: بیش از ۴۰۰ هزار دانشجوی فوق لیسانس نیز در مراکز آموزش عالی کشور مشغول تحصیل هستند که پس از دانش آموختگی نیاز به کار و شغل دارند.
وی گفت: در همین راستا قوانین بالادستی هم باید اصلاح شود به طور مثال در ستاد نقشه جامع علمی کشور تصویب شده است که در سال ۱۴۰۴، سه درصد دانشجویان کشور باید دانشجوی مقطع دکتری باشند در حالی که هم اکنون تعداد این دانشجویان ۱٫۸ درصد است اما برای تامین شغل آنها دچار مشکل شده ایم.

* راه اندازی ۷۰۰ دوره پسا دکتری
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دوره های پسا دکتری، دوره های تحقیقاتی تکمیلی و خاص است افزود: پارسال نزدیک به ۷۰۰ دوره پسا دکتری در کشور راه اندازی شد.

* مشکل آموزش عالی، مشکل تکنسینی و مهارتی است
فرهادی اظهار کرد: باید ساختار نظام آموزشی اصلاح شود زیرا مشکل نظام آموزش عالی کشور مشکل تکنسینی و مهارتی است.
وی با بیان اینکه آموزشهای مهارتی، فنی و حرفه ای باید ساماندهی شوند گفت: در این راستا آموزش های دانشگاه فنی، حرفه ای، دانشگاه علمی – کاربردی، بخشهایی از آموزشهای دانشگاه پیام نور، آموزشهای کوتاه مدت حرفه ای وزارت کار و بخشی از آموزشگاه های آموزش و پرورش به آموزشهای مهارتی اختصاص می یابد.
وی افزود: وزارت علوم مکلف است با وزارتخانه ها و دستگاههای ذیربط نظام آموزش مهارتی یا فنی حرفه ای را تهیه و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

* دستورالعمل ممنوعیت دخالت ارگانهای خارج از دانشگاه در داخل دانشگاه تصویب شد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید با استادان دانشگاهها و تشکلهای دانشجویان بیشتر ارتباط داشت زیرا بسیاری از اوقات، جلسات نظارتی در دانشگاهها تشکیل نمی شود یا ریاست جلسه در آن شرکت نمی کند که بعد منجر به وقوع اتفاقات یا دخالت ارگانهای خارج از دانشگاه در داخل دانشگاه می شود.
وی افزود: بسیار تلاش شده که جلو این دخالتها در دانشگاهها گرفته شود و با وزیر کشور و شورای امنیت کشور هماهنگ شده و دستور العملی تهیه شده که ارگانهای خارج از دانشگاه حق حضور و دخالت در امور دانشگاه را نداشته باشند.
وی اظهار کرد: در این ارتباط با رئیس قوه قضائیه و دادستانی هم مذاکراتی شده است که به هیچ وجه کسی در درون دانشگاه دخالت نکند مگر این که بحث امنیت شهر در میان باشد که این مداخله هم باید پس از اطلاع مکتوب به رئیس دانشگاه و با حضور وی صورت می گیرد.

* دانشگاه پیام نور می تواند به تعداد افراد بالغ کشور دانشجو داشته باشد
فرهادی گفت: دانشگاه پیام نور دانشگاه خوبی است و می تواند به تعداد افراد بالغ کشور نیز دانشجو داشته باشد.
وی افزود: این دانشگاه، اساسنامه و چارچوب دارد و قرار بود آموزشهای آن از راه دور یا نیمه حضوری و حداقل با فواصل ۳۰ کیلومتری باشد اما این مسافتها و ملاحظات رعایت نشده است.
وی اظهار کرد: این دانشگاه می تواند حتی در دوره دکتری هم دانشجو بگیرد یا آموزشهای آزاد داشته باشد به شرط آن که مجازی یا نیمه حضوری باشد و نباید امکانات دانشگاههای حضوری کشور را به این دانشگاه داد.
وزیر علوم گفت: دانشگاه پیام نور باید یا امکانات خود را بهینه کند یا آنها را واگذار نماید بطور مثال اگر در مشهد مرکز رشد دارد این مرکز را با مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد ادغام کند.
وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آموزشهای ‘آی.پی.تی.وی’ را در دستور کار خود قرار داده است و تا قبل از پایان این دولت باید این امر به سرانجام برسد.
آی.پی.تی.وی (IPTV) سامانه ای است که در آن با استفاده از پروتکل اینترنت (IP) بر روی یک زیر ساخت شبکه با پهنای باند وسیع، برنامه های تلویزیونی به صورت دیجیتال ارائه می شود.

* عدم اقبال به رشته های فنی، مهندسی و علوم پایه
وزیر علوم گفت: امسال در حالی که دانشگاههای کشور در رشته های فنی و مهندسی ۳۰۰ هزار نفر ظرفیت داشتند فقط ۱۴۲ هزار نفر متقاضی این رشته ها شدند.
فرهادی افزود: رشته های علوم پایه کشور نیز در معرض خطر قرار دارند و این وضعیت منجر به راه اندازی هدایت تحصیلی در آموزش و پرورش شده است.

* تعیین تکلیف پردیسهای دانشگاهی خودگردان و ریاست دانشگاه فرهنگیان
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تکلیف پردیسهای دانشگاهی خودگردان روشن نیست لذا باید تعیین تکلیف شوند.
فرهادی افزود: باید تکلیف دانشجویان نوبت دوم، روزانه و پردیسها مشخص شود در حالی که هم اکنون دانشجو به اسم دانشجوی پردیس دانشگاه خودگردان وارد دانشگاه شده و در کنار دانشجویان روزانه می نشیند که این امر نقض غرض است.
وی اظهار کرد: تا یک هفته آینده مدیریت دانشگاه فرهنگیان تعیین تکلیف می شود و اگر کمیته مربوط نتواند در این باره تصمیم گیری کند در شورای عالی انقلاب فرهنگی تکلیف این امر تعیین می گردد.

* دانشگاهها با تخلفات پژوهشی برخورد کنند
وزیر علوم گفت: در زمینه تخلفات پژوهشی تاکنون قانونی وجود نداشت و وقتی بحث فروش پایان نامه و رساله به میان می آمد، نیروی انتظامی اعلام می کرد که هیچ قانونی نداریم تا با متخلفان برخورد کنیم.
فرهادی افزود: به همین منظور وزارت علوم لایحه ای قانونی تنظیم کرد که در مجلس قبل نوبت رسیدگی به آن فرا نرسید و در مجلس کنونی در دستور کار کمیسیون آموزش عالی مجلس قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: ثبت پایان نامه در سامانه ای که معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی کرده است راهکار دیگری برای کاهش تخلفات در این عرصه است.