دانشگاه آزاد اسلامی از سال گذشته طبق یک برنامه‌ریزی هدفمند با تصمیم و اقدام ممیزی برخی کدرشته محل‌ها، دانشجویان را نگران کرده است.
به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با پیشرفته شدن دنیای امروز و مجهز شدن بشر به انواع و اقسام تکنولوژی‌های برتر، دیگر علم دنیای قدیم به کار نمی آید و نمی توان با آن زندگی موفق و روبه رشدی را داشت،‌ در واقع همانطور که هر فرد برای به روزرسانی نرم افزار ساده تلفن همراه، خود را به آب و آتش می‌زند، باید اطلاعاتش را هم به دانش روز بروز کند.

اما در این مسیر به روز شدن، عوامل بسیاری باید زمینه‌ساز شوند مانند درس‌های دوران تحصیل و نحوه مهارت آموزی (چرا که فرد باید فن استفاده از وسایل جدید را یاد بگیرد یا به فرآیند کارهای اداری و تحقیقاتی روز دنیا مسلط شود). به همین دلیل آموزش عالی و به طور جدی تری برخی دانشگاه‌ها همچون دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر دستور بازنگری و ارزیابی رشته‌های تحصیلی خود را دادند و در تلاش هستند تا جوانان را به سمت رشته های موثر و کارآمد برای آینده سوق دهند.

دانشگاه آزاد از سال گذشته ارزیابی را تحت عنوان ممیزی کدرشته محل‌های خود آغاز کرده تا علاوه بر افزایش کیفیت آموزشی با جذب اعضای هیات علمی بتواند کیفی سازی را بیش از قبل در پیش گیرد، این اقدام هر چند دلهره و استرس را به جان دانشجویان انداخته که نکند در این بازنگری‌ها رشته‌شان حذف شود اما مسئولان همچنان با هدف عالی پیگیر این موضوع هستند.

هرکه بامش بیش، برفش بیشتر
مجتبی علوی فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره آغاز اولین مرحله ممیزی رشته محل‌ها گفت: در آبان سال ۹۴، تعیین و شناسایی نیازهای کد رشته محل‌ها و فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه انجام شد، در واقع با این کار واحدهایی که توانایی، پتانسیل و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری بهتر و بیشتری دارند، پذیرش بیشتری داشته و بر عکس آن اگر واحد‌ها شرایط مناسبی برای جذب دانشجو را نداشته باشند، پذیرش دانشجوی آنان را تا حد صفر کاهش می دهیم.

اولویت اصلی ممیزی رشته‌ها مربوط به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری خواهد بود و به گفته این مقام مسئول با اتمام ارزیابی رشته محل‌ها ظرفیت پذیرش برخی از آنها در واحدهایی که توانایی و پتانسیل لازم را ندارند برای مهر ۹۵ صفر خواهد شد.

این درحالی است که فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی دانشگاه آزاد هم یکی از اولویت‌های این دانشگاه را کیفیت دوره‌های آموزشی دانست و گفت: هشت هزار رشته محل که طی دو سال گذشته در این دانشگاه ایجاد شدند مورد ممیزی قرار گرفته و از بین آنها تعداد ۲ هزار رشته محل به دلیل فقدان صلاحیت های آموزشی و پژوهشی به ویژه در دفترچه آزمون سراسری ۹۵ حذف شدند.

رشته‌های تحصیلی اندر خم کوچه ممیزی شدن/ از دلهره دانشجویان تا حذف پذیرش برخی کدرشته محل‌های دانشگاه آزاد

پول هم جلوی ارتقای کیفیت را نمی گیرد
در واقع هرچند که این کار فشار زیادی ( ازجانب اشخاص و واحدهای مختلف ) را به مسئولان دانشگاه و وزارت علوم وارد کرد اما همگان برای ارزیابی رشته ها و ارتقای کیفیت آموزشی با ایستادگی در مقابل این فشارها کیفیت را بر کمیت ترجیح دادند و اعلام کردند هیچگاه کیفیت را فدای کمیت و بحث‌های مالی نمی کنند.

سخنگوی دانشگاه آزاد تاکید کرد: مرحله دوم ممیزی رشته های این دانشگاه از اسفند ۹۴ آغاز شده و امیدواریم به زودی و تا شهریورماه نتایج آن اعلام شود.

به گفته وی، ممیزی رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی همواره ادامه دارد تا جایی که ظرفیت پذیرش در نیمسال اول و دوم ۹۵ ( در کل سال ۹۵) بر مبنای ممیزی صورت گرفته انجام می شود.

حضور اعضای هیات علمی پررنگ‌تر از قبل
با آغاز ممیزی رشته محل های دانشگاه آزاد از پاییز سال گذشته، بسیاری از نقطه ضعف‌های دانشگاهها در زمینه های مختلف بخصوص هیات علمی هر واحد مشخص شد و با افزایش فراخوان دانشگاه، جذب اعضای هیات علمی نیز بیش از پیش رونق پیدا کرد تا جایی که قرار بود طبق گفته حسین زاده لطفی بعد بررسی پرونده ۲ هزار و ۹۰۰ عضو جدید تا پایان سال ۹۴، آنها به مجموعه دانشگاه آزاد اضافه شوند.

حمیدمیرزاده رییس دانشگاه آزاد نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یکی از شاخص های کیفی سازی را جذب اعضای هیات علمی دانست و بیان کرد: علاوه بر جذب ۱۱ هزار نفر تا پایان خرداد ۹۵، بنا داریم تا انتهای سال ۹۶ نیز ۱۰ هزار نفر دیگر به مجموعه اعضای هیات علمی اضافه شوند.

فرآیند جذب، دانشگاه دولتی و غیردولتی نمی شناسد
معاون آموزشی دانشگاه آزاد اظهار کرد: جذب هیات علمی فقط مختص به فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد نیست و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دولتی و خارج از کشور نیز می‌توانند برای جذب اقدام کنند.

در میان این ممیزی رشته‌ها به منظور ارتقای نظارت کیفی در حوزه‌های مختلف بخصوص آموزش و پژوهش ارزیابی های تخصصی نیز مد نظر قرار گرفته تا جایی که معاون آموزشی دانشگاه آزاد ضمن اعلام ارزیابی تخصصی اعلام کرده بود که تعدادی از اعضای هیات علمی برتر انتخاب شدند.

این امر نشان از توجه دانشگاه به ارزیابی و ارتقای کیفیت آموزشی است که البته باید علاوه بر عملکرد و طرح مباحث این چنینی، سرانجام و نتایج موثر ارزیابی‌ها را دید.

به دانشگاه آزاد اعتماد کنید
کمال شکری دانشجوی ترم ششم یکی از واحدهای دانشگاه آزاد گفت: ممیزی رشته‌ها نه تنها بین مسئولان بلکه بین هم کلاسی‌های من نیز به بحثی داغ تبدیل شده چرا که علاوه بر نگرانی حذف پذیرش، دلهره عدم ادامه تحصیل در رشته خود را داریم.

شکری می گوید: برای ما که بحث سربازی را پیش رو داریم، ترک یا عقب ماندن از تحصیل، موضوع خدمت را در زندگی پررنگ‌تر می کند، به همین دلیل منتظر اعلام نتایج نهایی این ممیزی‌ها هستیم.

از آنجا که سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام اسامی برخی رشته‌ها با احتمال حذف پذیرش را به زمان تکمیل نتایج ممیزی کدرشته محل‌ها موکول کرد نتوانستیم دلهره و نگرانی را از دانشجویان دور کنیم اما طبق گفته‌های معاون آموزشی دانشگاه دانشجویانی که در رشته هایی مشغول به تحصیل هستند که در طرح ممیزی حائز استانداردهای لازم نمی شوند، پذیرش‌شان کاملا قانونی است و تا زمان دانش آموختگی می توانند به تحصیل خود ادامه دهند اما پذیرش دانشجوی جدید در این رشته‌ها انجام نخواهد شد.

همچنین علوی فاضل با تاکید به رسمی بودن مدارک فارغ التحصیلان بر اساس قوانین موجود و بدون مجوز نبودن هیچ رشته‌ای در دانشگاه آزاد، افزود: هیچ کس حق خدشه وارد کردن به مدارک تحصیلی دانش آموختگان این دانشگاه را ندارد و دانشجویان و فارغ التحصیلان به دانشگاه اعتماد کامل داشته باشند.

لذا این می‌تواند مرهمی باشد بر زخم دانشجویان و دانش آموختگانی که احتمال حذف رشته تحصیلی خود را می‌دهند.

صرفه جویی در وقت و هزینه کل دانشگاهیان با یک گام اساسی
بنابراین با این اظهارات مسئولان دانشگاه آزاد تا حدی نگرانی دانشجویان در حال تحصیل و فارغ التحصیل کم می شود در واقع این ممیزی ها نه تنها به کیفی سازی آموزش کمک می کند بلکه یکی از گام های موثر در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

با این کار درست است که قدری از وقت و انرژی واحدهای مختلف دانشگاهی گرفته می شود اما در مقابل تا چندین دوره، جوانان با تحصیل در رشته‌های برتر و کارآمد احساس آرامش و رضایتی دوچندان دارند و واحدهای دانشگاهی هم وقت و هزینه بیهوده برای تدریس رشته‌های کم متقاضی نمی‌گذارند.