توصیه های رهبر معظم انقلاب سرلوحه فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها قرار گیرد

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، محمد فرهادی در نشست وی‍ژه معاونان فرهنگی دانشگاه ها که با محوریت راهکارهای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشجویان در دیدار ماه مبارک رمضان، برگزار شد، افزود: راهبرد فرهنگی دانشگاه ها تدوین شده و مسیر حرکت فرهنگی دانشگاه ها روشن است و معاونان فرهنگی علاوه بر اینکه نقش اصلی را در اجرای این برنامه ها بر عهده دارند، باید نسبت به تبیین این برنامه ها برای عموم دانشگاهیان اقدام کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه های کشور به سمت دانشگاه های کار آفرین و نسل سوم در حال تحول هستند، ادامه داد: ویژگی دانشگاه های نسل سوم پیوند عمیق با نیازها و شرایط جامعه پیرامون است و فرهنگ و مباحث فرهنگی نقش مهمی در این پیوند دارند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: در سال جاری و سال آینده باید فعالیت ها با قوت بیشتری ادامه یابد و تلاش ها و فعالیت های سال های گذشته به نتیجه برسد و فضای با نشاط و پویایی نیز برای برگزاری باشکوه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی در دانشگاهها فراهم شود.
وی با اشاره به نامگذاری سال 95 با نام «اقتصاد مقاومتی و اقدام عمل» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: در پیام ایشان، اتکاء به توان و ظرفیت های داخلی به صورت واضح مورد تاکید قرار گرفته و نظام آموزش عالی وظیفه دارد با تکیه بر سرمایه های مادی و انسانی درونی کشور به توسعه علمی و تقویت اقتصاد ملی کمک کند و رضایت و رفاه بیشتری برای جامعه رقم بزند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده اند «فرهنگ مانند اکسیژنی است که در فضا منتشر می شود و امکان زیست جمعی را فراهم می کند»، با توجه به فرموده ایشان در می یابیم که تحقیق، پژوهش و آموزش بدون فرهنگ امکان ندارد و رشد و توسعه علمی را به همراه نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: ترسیم مرز بین فعالیت های فرهنگی و سایر فعالیت های آموزشی و پژوهی در دانشگاهها ممکن نیست و همه فعالیت های دانشگاهی در گفتمان فرهنگ انجام می شود، بنابراین تقلیل ماموریت و رسالت دانشگاه ها به آموزش و پژوهش نه تنها با وجوه فرهنگی انقلاب اسلامی نمی خواند؛ بلکه به معنی فروکاستن دانشگاه در حد یک آموزشگاه است.
وزیر علوم تاکید کرد: کار آمدی دانشگاه منوط به ایجاد فضای گفت وگو و تضارب آرا در آن است، زیر ا دانشگاه مهمترین نهاد تولید علم و معرفت در جوامع کنونی است و دانش ماهیتی گفت وگویی دارد و در تعامل و تضارب اندیشه ها، علوم تولید می شوند و گسترش پیدا می کنند.
وی افزود: در راستای تضارب آرا، توسعه علمی و تحقق جنبش نرم افزاری، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی که به صورت هوشمندانه و مدبرانه از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته، راهبرد کلان وزارت علوم است و آن را یک فرصت برای گفت وگوی علمی می داند.
فرهادی با بیان اینکه ذات علم و دانشگاه چیزی جز پرسش و نقّادی و گفت وگو نیست و دانشگاه باید نماد عقلانیّت مبتنی بر گفت وگو و استدلال باشد، گفت: بسط فضای گفت وگو، خود یک فعالیت فرهنگی و پیش شرط توسعه علمی است.
وزیر علوم به اهمیت امید و نشاط در دانشگاه ها پرداخت و گفت: دانشگاه نه تنها باید خود سرشار از امید و نشاط باشد بلکه باید این نشاط و پویایی را به جامعه تزریق کند .
وی تاکید کرد: دانشگاه وظیفه دارد دانش را با جامعه پیوند بزند و با بررسی علمی مسائل جامعه، راهکارهای علمی و اجرایی برای آنها ارائه کند که در همین راستا اتاق های فکر استانی با محوریت دانشگاههای بزرگ شکل گرفت و ضرورت دارد علاوه بر این اقدام، دانشگاهها درگیر مسائل کلان و خرد کشور بشوند و در مناطق محلی به مسائل و آسیب های فرهنگی ورود پیدا کنند.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، فرهادی تاکید کرد: زمینه سازی برای ایجاد فضای تعامل، گفت وگو، نقد و مناظره ماموریت اصلی معاونان فرهنگی دانشگاه ها در راستای عمل به توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی و رسالت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها است که امیدوارم با برگزاری این نشست در این خصوص راهکارهای مناسب تدوین شود.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *