فراخوان جایزه شهید علیمحمدی برای رساله‌های دکتری ریاضی

رساله‌های دکتری ریاضی

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی وزارت علوم با همکاری بنیاد ملی نخبگان، اولین دوره جایزه شهید علیمحمدی برای رساله‌های دکترای ریاضی را که در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ دفاع شده‌اند، برگزار می‌کند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، رساله‌هایی در این جایزه شرکت داده می‌شوند که با تائید سه عضو هیات علمی استادیار به بالا متشکل از استاد راهنما و دو عضو هیات علمی دیگر به عنوان رساله ممتاز شناخته شوند و کتبا توسط استاد راهنما معرفی و مدارک آن‌ها در سایت پژوهشگاه دانش‌های بنیادی وزارت علوم تا تاریخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۵ بارگذاری شوند.

به گزارش ایسنا، زنده‌یاد دکتر مسعود علیمحمدی، استاد پایه ۲۲ فیزیک دانشگاه تهران ۲۲ دی ماه ۱۳۸۸ هنگام خروج از منزل خود در اثر انفجار بمبی کنترل از دور که در یک موتورسیکلت به فاصله یک متری از در ورودی منزل به یک درخت بسته شده بود، به شهادت رسید.

علیمحمدی که متولد سوم شهریور ماه ۱۳۳۸ بود، پس از اخذ دیپلم از دبیرستان شهریار قلهک در سال ۵۶، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته فیزیک در دانشگاه شیراز آغاز کرد و پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۶۴ در دوره کارشناسی ارشد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد.

وی در سال ۶۷ تحصیلات خود را در نخستین دوره دکتری فیزیک نظری دانشگاه صنعتی شریف پی گرفت و در مهر ماه سال ۷۱ به عنوان نخستین دانش‌آموخته دکتری فیزیک داخل کشور و نخستین دانش‌آموخته دکتری دانشگاه شریف فارغ‌التحصیل شد.

موضوع رساله دکتری علیمحمدی، مدل‌های WZNW (از انواع جالب نظریه‌های همدیس) بر روی سطوح ریسمانی با جینس بالا بود.

دکتر علیمحمدی که سالها به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران فعالیت داشت، چندین سال عضو هیات ممیزه دانشگاه تهران، عضو شورای پردیس علوم و معاون پژوهشی پردیس تا سال ۸۷ بود.

شهید دکتر علیمحمدی در طول سال‌ها فعالیت علمی و تحقیقاتی خود بیش از ۸۰ مقاله در معتبرترین مجلات علمی جهان به چاپ رسانده و در سال ۸۶ در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی حائز رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی شده بود.

زمینه اصلی تحصیلات و تحقیقات دکتر علیمحمدی، ذرات بنیادی خصوصا نظریه ریسمان و به طور دقیق‌تر نظریه میدان‌های همدیس بود.

وی مدت چهار سال به عنوان پژوهشگر غیرمقیم در پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی فعالیت داشت.

دکتر علیمحمدی، خرداد ماه ۸۷ به عنوان یکی از دو نماینده ایران در پروژه سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) منصوب شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *