استاد ایرانی در لبنان تشییع و به خاک سپرده شد

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، در این مراسم جمعی گسترده از مردم لبنان و اهالی فرهنگ و ادب و جامعه دانشگاهی لبنان و هیاتی از سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان شرکت کردند.
« محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان هم صبح پنجشنبه با حضور در بیمارستان رسول اعظم(ص) درضاحیه جنوبی بیروت، با خانواده مرحوم دکتر لواسانی ملاقات کرد و درگذشت این استاد بنام ایرانی را به آنان و جامعه علمی و ادبی ایران و لبنان تسلیت گفت.
همسر، خواهر و فرزندان مرحوم دکتر لواسانی نیز در این ملاقات که « محمد صادق فضلی» کاردار سفارت ایران در لبنان هم حضور داشت، از جمهوری اسلامی ایران و ازجمله سفارت و رایزنی فرهنگی ایران درلبنان برای پیگیری روند درمان ایشان و تنها نگذاشتن آنها وهمچنین از تلاش های مدیریت و کادر درمانی بیمارستان رسول اعظم (ص) قدردانی کردند.
دکتر لواسانی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان رسول اعظم (ص) در جنوب بیروت بستری و تحت درمان بود اما تلاش های مستمر پزشکان به نتیجه نرسید.

** پیام تسلیت سفارت ایران در لبنان
سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان با صدور بیانیه ای درگذشت استاد فرزانه دکتر احمد لواسانی را که عمر پربرکت خود را صرف آموزش و گسترش زبان و ادب فارسی در خارج از ایران به ویژه لبنان کرد، تسلیت گفت.
در این بیانیه آمده است: درگذشت دکتر لواسانی موجب تاثر و اندوه همه ادب دوستان و شیفتگان فرهنگ و ادب ایرانی اسلامی شده است.
در ادامه این بیانیه تاکید شده است: بی تردید نقش وخدمات دکتر لواسانی درگسترش زبان فارسی درلبنان که به دور از هیاهو خدمات شایسته ای به فرهنگ و ادب فارسی ارائه و نقش مهمی در پیوند علمی میان مجامع علمی ایران و لبنان ایفا کرد، هرگز فراموش نخواهد شد.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت با تسلیت این مصیبت بزرگ فرهنگی به خانواده و بستگان آن مرحوم و همه ادب دوستان ایرانی، از پروردگار بزرگ برای آن استاد سفر کرده رحمت وغفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت کرده است.
در بیانیه سفارت ایران در لبنان تصریح شده است: باور داریم چراغی را که دکتر لواسانی در طول عمر گرانمایه خود، افروخته نگاه داشت، با کوشش استادان ، دانشجویان و علاقه مندان زبان فارسی فروزان خواهد ماند.
دکتر لواسانی متولد نجف اشرف حدود 50 سال صاحب کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لبنان بود و خدمات فراوانی را برای شناساندن زبان و ادبیات فارسی به جهان عرب بویژه لبنانی ها ارائه کرد.
وی فرزند آیت الله سید حسن لواسانی است که سال ها در جنوب لبنان امام جماعت و جمعه بوده و در دانشگاه های لبنان در رشته های فلسفه و حقوق و زبان و ادبیات عرب درس خواند.
دکتر لواسانی که دارای تالیفات زیادی مانند مقاله ، کتاب و ترجمه متون به زبان های عربی و فارسی است ، نقشی منحصر به فرد در آموزش به دانشجویان و فارسی آموزان لبنانی در مراکز آموزشی لبنان مانند دانشگاه ها و رایزنی فرهنگی ایران در لبنان داشت و تقریبا همه استادان زبان و ادبیات فارسی در لبنان به طور مستقیم و یا غیرمستقیم ، شاگرد ایشان بوده اند.
وی مدرک دکتری خود را در رشته زبان و ادبیات عرب با پایان نامه ترجمه کتاب سیاست نامه نظام الملک از دانشگاه لبنان اخذ کرد، سالیان متمادی در لبنان اقامت داشت و به تدریس زبان فارسی به دانشجویان لبنانی مشغول بود.
دکتر لواسانی که اهل لواسانات تهران است، بیشتر عمر خود را در راه خدمت به گسترش زبان و ادبیات فارسی در لبنان سپری کرد.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *