نشست باکو نقطه عطفی در روابط ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه است

به گزارش روز شنبه کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، در این بیانیه دیدار حسن روحانی، الهام علی اف و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران، آذربایجان و روسیه حرکت به سوی چشم اندازهای مثبت منطقه ای عنوان شد .
در این بیانیه آمده است: برگزاری این نشست سه جانبه، علاوه بر تقویت و توسعه روابط سه کشور همسایه در ابعاد اقتصادی، زمینه ساز همکاریهای سازنده در مقابله با خطر تروریسم، بهبود روابط سیاسی و توسعه ارتباطات و تبادل انرژی بود.
در این دیدار سه جانبه، روسای سه کشور همسایه به گفت وگو درباره مسایل اساسی منطقه و جهان پرداختند.
بی شک آرامش، رفاه، عزت و پیشرفت کشورهای منطقه اهداف عالی هستند که این دیدار نوید بخش آن است.
دستیابی به این اهداف بدون همکاری های منطقه ای و تمرکز بر منافع مشترک و مواضع راهبردی هماهنگ میسر نیست.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان با ثبات ترین کشور منطقه، هوشمندانه و به موقع با حضور عالیترین مقام اجرایی کشور اقدام موثری را در این راستا به عمل آورد.
در بخسی از بیانیه انجمن دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در جمهوری آذربایجان اضافه شده است، چنین همکاریهای چند جانبه استحکام بخش روابط اقتصادی اجتماعی و سیاسی است و با افزایش توان ملی کشورها و دولتهای منطقه ، مانع مداخله سودجویانه قدرتهای فرا منطقه در امور این منطقه است.
جمهوری آذربایجان به دلیل همجواری جغرافیایی و پیوندهای تاریخی و فرهنگی کهن با ایران از استعداد بالایی در تبادلات اقتصادی و فرهنگی برخوردار است.
دیدار رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس جمهور آذربایجان و تاکید بر مواضع مشترک و زمینه های توسعه همکاریها نشانه توجه هر دو طرف به اهمیت چنین همکاریهای راهبردی است .
بدون شک با در نظر گرفتن اوضاع نابسامان منطقه خاورمیانه اهمیت چنین روابطی مضاعف است.
اعضا انجمن علمی، فرهنگی و ورزشی دانشجویان ایرانی مقیم جمهوری آذربایجان ضمن خیر مقدم به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و تبریک به دولت محترم به دلیل موفقیت روز افزون در زمینه توسعه همکاریهای منطقه ای و تبعیت از رهنمود عالی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی ) در ارتباطات خارجی بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، از حضور ایشان در این رخداد مهم و البته فرصتی که برای دیدار با ایشان در اختیار دانشجویان قرار گرفت تشکر و قدردانی می کند.
ما دانشجویان ایرانی مقیم جمهوری آذربایجان ضمن آرزوی ارتقاء سطح روابط و مستحکم تر شدن دوستی ها و برادری طرفین و افزایش همکاریهای منطقه ای میان دو کشور همسایه ، آمادگی خود را جهت بکارگیری توان علمی – فرهنگی خود در راستای اهداف ذکر شده اعلام میداریم.
اعضای انجمن یاد شده همچنین از دولت جمهوری آذربایجان برای همراهی و فراهم آوردن شرایط لازم برای ارتقای همکاری ها تشکر و قدردانی به عمل آورده است.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *