مشاور عالی سازمان سنجش کشور معتقد است که داوطلب بهتر است انتخاب رشته را براساس علایق شخصی و توانمندی های ذاتی خو انجام دهد و نه تمایلات خانوادگی زیرا این امر می تواند ناهنجاری بسیاری را برای فرد و جامعه به همراه داشته باشد.
به گزارش گروه جامعه کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرگزاری میزان، انتخاب رشته آزمون سراسری حاوی نکات زیادی است که توکلی با اشاره به این نکات در برنامه تیترامشب گفت: امسال ۸۷۲ هزار نفر درسر آزمون سراسر حضور داشتند که البته تمامی این داوطلبین برای انتخاب رشته مجاز شناخته شده اند، ما از ساعت ۵ بعد ازظهر قسمت انتخاب رشته بر روی سایت را فعال کردیم ، تنها در یک ساعت نخست ۵۰۰۰ نفر انتخاب رشته کردند و حدودا ۱۰۰۰ نفر نیز در رشته های بدون آزمون ثبت نام نمودند.

وی در ادامه افزود: توصیه ما به کسانی که هنوز انتخاب رشته نکرده اند این است که حتما به مفاد، تبصره ها، پذیرش بومی ها و سایر اطلاعات توجه ویژه داشته باشند و با مطالعه این آیین نامه ها نسبت به انتخاب رشته، اقدام کنند، انتخاب رشته مجازی را هم امسال برای داوطلبین فعال کرده ایم تا بتواند به دانشگاه راه یابند.

مشاور عالی سازمان سنجش کشور اظهار کرد: با بررسی های صورت گرفته درصد بالایی از داوطلبین می توانند به آسانی در کنکور قبول شوند اگرچه داوطلبین باید در درجه نخست رشته هایی را انتخاب کنند که به آن علاقه بیشتری دارند، ما راهنمای رشته تحصیلی را هم منتشر کرده ایم تا داوطلبین بتوانند از رشته مورد نظر اطلاعات کاملی بدست آورند، توصیه می کنم که داوطلبین پیش از انتخاب رشته با دانشجویان آن رشته صحبت کنند و درباره کم و کیف آن و البته آینده شغلی آن اطلاعات کاملی بدست آورند.

توکلی بیان داشت: تعداد داوطلبین ما در رشته علوم تجربی امسالمان ۴۶۵ هزار۱۶۲نفر بودند که در آزمون شرکت کردند که حدودا برای ۵۰ هزار داوطلب علوم تجربی کرسی دانشگاهی وجود دارد این در حالیست که در سایر رشته ها شانس قبولی به مراتب بالاتر است که البته این امر باید آسیب شناسی شود.

سید محسن فاطمی دیگر مهمان برنامه گفت: آفت های انتخاب رشته این است که فضای آرامش موجود در فضای خانه به فضای پرتشنج تبدیل شود، حال خانواده ها بهتر است که تنها روی نتیجه متمرکز نشوند بلکه استعداد فرد را در رشته انتخابی لحاظ کنند زیرا استعداد و توانایی نقش مهمی در موفقیت فرد در آینده شغلی و حرفه ای فرد دارند.

این روانشناس در ادامه افزود: به هر میزان که شناخت درستی درباره علایق فرد وجود داشته باشد موفقیت های افراد نیز در آینده تضمین شده تر خواهد بود.

فاطمی تصریح کرد: حال با کاهش استرس ها خانواده ها، به نتایج مطلوب تری سوق می یابند، در بسیاری از مطالعات مشخص شده است که بسیاری از فرزندان به خواست والدین خود در رشته تحصیلی ای مطالعه می کنند که هرگز به آن علاقه ای نداشته اند که این امر یک اشتباه بزرگ است و می تواند چالش های زیادی را برای فرد و جامعه به همراه داشته باشد.