مشاور عالی سازمان سنجش گفت: تاکنون ۴ هزار و ۶۹۷ نفر در رشته های بدون آزمون ثبت نام جدید کرده اند، تمامی غایبان کنکور، دیپلمه ها و پیش دانشگاهی می توانند در این بخش ثبت نام کنند.

دکتر حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار کنکوری ارشد دکترا به نقل از مهر افزود: در حال حاضر تمامی نفرات حاضر در جلسه آزمون سراسری سال ۹۵ مجاز به انتخاب رشته شده اند اما از میان ۷۷۲ هزار و ۹۸۲ داوطلب مجاز به انتخاب رشته تعداد ۵۳۱ هزار و ۹۰۶ نفر در دوره های روزانه و شبانه و سایر داوطلبان برای سایر دوره ها اعم از پیام نور و غیر انتفاعی مجاز شده اند.

وی افزود: داوطلبان کنکور سراسری ۹۵ تا روز پنجشنبه ۲۸ مرداد فرصت دارند رشته های مورد نظر خود انتخاب کرده و فرم انتخاب رشته را تکمیل کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: تاکنون ۲۶ هزار و ۹۲۳ نفر فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کرده اند.

وی افزود: همچنین امکان ثبت نام جدید در رشته های بدون آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی برای همه افراد فراهم است و تاکنون ۴ هزار و ۶۹۷ نفر ثبت نام جدید کرده اند.

توکلی خاطرنشان کرد: تمامی داوطلبان مجاز به انتخاب رشته، تمامی داوطلبان غایب کنکور سراسری ۹۵، تمامی دیپلمه ها و تمامی دارندگان پیش دانشگاهی و دانش آموزانی که تا ۳۱ شهریورماه ۹۵ گواهی پیش دانشگاهی دریافت می کنند، امکان انتخاب رشته های بدون آزمون را دارند.

وی همچنین درباره انتخاب رشته به داوطلبان توصیه کرد: داوطلبان ابتدا رشته های مورد علاقه و رشته هایی که در آنها استعداد و توانایی ادامه تحصیل دارند را بدون محل انتخاب کنند و سپس کدرشته ها را بر اساس محل زندگی خود تنظیم کنند.

مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: داوطلبان ابتدا رشته های مورد علاقه را در شهر خود، بعد در شهر و استان خود و بعد در استان مجاور خود بیابند تا از مشکلات دوری از خانواده و یا شرایط سخت رفت و آمد دور باشند.

وی افزود: ضمن اینکه داوطلبان باید در زمان انتخاب رشته خود شرایط عمومی و اختصاصی هر رشته، میزان تعهدات پذیرفته شدگان، نوع دوره، شهریه ای یا غیر شهریه ای و سایر شرایطی که برای یک رشته وجود دارد را به دقت مطالعه کنند.

توکلی اظهار داشت: افرادی که در کنکور شرکت کرده اند و کارنامه مجاز بودن را دریافت کرده اند نیز می توانند رشته های بدون آزمون را انتخاب کنند اما باید توجه داشته باشند که سیستم انتخاب رشته، تنها معدل آنها را در نظر می گیرد و بر اساس سوابق تحصیلی گزینش می شوند.

وی یادآور شد: داوطلبانی که ثبت نام جدید کرده اند نیز توجه داشته باشند در صورتی که در گروه های آزمایشی بیشتر و غیر از گروه آزمایشی خودشان می خواهند انتخاب رشته کنند باید نسبت به پرداخت مبلغ مورد نظر ثبت نام برای گروه های آزمایشی جدید اقدام کنند.