معاون آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس طرح آمایش آموزش عالی از سال آینده آزمون پذیرش دانشجوی مقطع دکتری به صورت متمرکز و یکپارچه برگزار خواهد شد.

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا ، مجتبی شریعتی نیاسر روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی افزود: طرح آمایش آموزش عالی مصوب مجلس شورای اسلامی است و یکی از بندهای آن ایجاد نظام جامع سنجش پذیرش دانشجو در کشور است.
وی اظهار کرد: امسال آزمون دکتری در اسفندماه برگزار خواهد شد و مقدمات برگزاری آن از هم اکنون فراهم شده است.

** ۷۰ رشته جدید در دانشگاه ها ایجاد شده است
معاون آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: این وزارتخانه رشته های تکراری ایجاد نمی کند و از سه سال گذشته ۷۰ رشته جدید در دانشگاه های کشور تعریف و ایجاد شده که بسیاری از آنها بین رشته ای بوده است.
شریعتی افزود: به تناسب وضعیت دانشگاه ها و آمار دانشجویان به تدریج نسبت به قطع پذیرش یا حذف عده ای از رشته های تحصیلی دانشگاه ها که آموزش آنها اشباع شده اقدام خواهد شد.
وی اظهار کرد: سطح بندی دانشگاه ها در تمام زیرنظام های آموزشی برای اولین بار در کشور آغاز شده و در نیمسال دوم سال گذشته در بخش های غیردولتی آموزش عالی به صورت طرح آزمایشی اجرا شد.
وی بیان کرد: طرح نهایی سطح بندی دانشگاه ها کامل شده و تا ۱۰ روز آینده برای اجرا ابلاغ خواهد شد و سطح بندی مراکز و موسسات آموزش عالی دولتی نیز در چهار سطح انجام شده است.

** افزایش چهار برابری دانشجویان خارجی در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه
معاون آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر دانشجویان خارجی نیم درصد شمار دانشجویان دانشگاه های کشور را شامل می شوند و پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم توسعه کشور تعداد آنها به چهار برابر میزان فعلی افزایش یابد.
شریعتی افزود: جذب دانشجویان خارجی با هدف نقش آفرینی ایران در کمک به دانشگاه های کشورهای محروم و بهره گیری از تجارب علمی دانشگاه های معتبر دنیا انجام می شود.
وی اظهار کرد: در این راستا در سال گذشته آیین نامه ای تدوین و ابلاغ شد که دانشگاه های شاخص بر اساس آن می توانند به صورت مستقیم نسبت به جذب دانشجوی خارجی اقدام کنند.
وی بیان کرد: در مراحل پذیرش و آموزش دانشجویان خارجی ، حفظ و پاسداشت ارزش ها و آرمان های متعالی نظام و مردم اهمیت زیادی دارد و باید از ناحیه دانشگاه ها جدی گرفته شود.
شریعتی ادامه داد: از بیش از ۸۵ کشور خارجی در دانشگاه های ایران دانشجو وجود دارد و بیشترین دانشجویان خارجی از کشورهای همسایه از جمله عراق ، افغانستان ، سوریه و لبنان هستند.
او گفت: شمار دانشجویان ایرانی در دانشگاه های خارجی نیز زیاد است اما بهتر است دانشجویان ایرانی فقط در صورت نیاز به تحصیل در رشته های ضروری به دانشگاه های خارجی اظهار علاقه کنند.

** حذف کنکور مستلزم فرهنگ سازی است
معاون وزیر علوم گفت: حذف کنکور سراسری اقدامی ایده آل است اما تحقق آن به تعریف شاخص های قانونی و فرهنگ سازی در جامعه نیاز دارد.
شریعتی افزود: حذف کنکور به سادگی و به زودی میسر نخواهد شد و تا زمانی که بین دانشگاه های طراز اول کشور برای جذب دانشجو رقابت وجود دارد برگزاری کنکور سراسری را شاهد خواهیم بود.
وی علت اشباع شدن آموزش برخی از رشته های دانشگاهی و خالی ماندن تعدادی از صندلی های دانشگاه ها را بی توجهی به بازار کار در پذیرش آن رشته ها دانست.
وی اظهار کرد: خالی ماندن برخی از صندلی های دانشگاه ها به دنبال فاصله گرفتن با استانداردهای لازم ایجاد شده است و اگر مولفه های کیفی نظیر مطابقت اشتغال و تحصیل لحاظ شود وضعیت موجود تعدیل خواهد شد.