آخرین وضعیت جذب و ارتقاء اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد

ممانعت از تدریس دانشجویان دکتری در دانشگاه آزاد

رییس دانشگاه آزاد از جذب ۱۱ هزار عضو هیات علمی جدید در این دانشگاه خبر داد و گفت: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تا شهریور سال ۹۵ فرصت دارد تا اگر رشته ای نقصی داشت، آن را برطرف کند، اما این دانشگاه تا بهار سال 95 با جذب این تعداد عضو هیأت علمی دیگر رشته ناقصی نخواهد داشت.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که برای انتخاب ریاست دانشگاه آزاد بعد از فرهاد دانشجو مطرح شد، میزان توجه به جذب هیات علمی و ارتقای رتبه اساتید این دانشگاه بود. فردی باید بر کرسی ریاست دانشگاه آزاد تکیه می‌زد که می‌توانست هم نسبت به جذب هیات علمی بر اساس استانداردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل کند و هم دیگر اهداف دانشگاه مانند توسعه تحصیلات تکمیلی، کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه، افزایش رتبه علمی دانشگاه، توسعه رشته‌های پزشکی و … را محقق کند.

سرانجام،با انتخاب حمید میرزاده به عنوان رییس دانشگاه آزاد، اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مذکور کلید خورد و در همان ماه های ابتدایی فعالیت سومین رییس دانشگاه آزاد اسلامی، طرح جذب هیات علمی در دستور کار قرار گرفت،در این راستا سامانه‌ای برای جذب هیات علمی ایجاد شد و میرزاده از جذب سالانه 5000 عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد خبر داد.

رییس دانشگاه آزاد در گفت‌و‌گویی با اشاره به فعالیت حدود 14 هزار و 765 هیات علمی تمام وقت با درجه دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: با روند جذبی که اجرا شده تا سال 95 اعضای هیات علمی PH.D تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی به بالای 25 هزار نفر خواهند رسید. در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در کشور یک به ۶۹ است درحالی که این نسبت در دانشگاه آزاد اسلامی یک به ۴۷ است. طبق برنامه آمایش دانشگاه آزاد اسلامی هدف این است که در پایان سال ۹۹ نسبت استاد به دانشجو را یک به ۳۷ و در سال ۱۴۰۴ این نسبت را به یک بر ۲۷ برسانیم که معادل با استانداردهای آموزش عالی در سطح بین المللی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید تا دوسال آینده 10 هزار عضو تمام وقت دیگر نیز برای هیات علمی این دانشگاه جذب شوند، افزود: با این شرایط دانشگاه آزاد اسلامی به یک گنجینه بزرگ علمی تبدیل می شود که مأمن و مرجعی برای فارغ التحصیلان کشور است.

دکتر حسین زاده لطفی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد نیز در گفت‌و‌گویی از کوتاه شدن فرایند جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر کوتاه شدن فرآیند جذب اعضای هیات علمی در دانشگلاه آزاد، استانداردها و موارد مورد تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مد نظر قرار دارد و در این شرایط به طور متوسط هر هفته 60 تا 70 عضو هیات علمی پذیرش قطعی می شوند.

وی درمورد روند جذب هیات علمی در دانشگاه آزاد توضیح داد: جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس فراخوانی که سالیانه دوبار توسط معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اعلام می شود، صورت می پذیرد.در این فراخوان، متقاضیان به سامانه جذب اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس jazb.iau.ir مراجعه و با انتخاب یکی از طرح های استخدام، رتبه-بورسیه، طرح سربازی یا نخبگان اقدام به ثبت مشخصات فردی، مستندات علمی و پژوهشی خود می کنند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد افزود: متقاضیان در پایان پرینت فرم ثبت نام را به همراه مدارک و مستندات مورد نیاز مندرج در سایت به واحد دانشگاهی مورد تقاضا تحویل داده تا در فرآیند دعوت به مصاحبه علمی و عمومی در استان مورد تقاضا قرار گیرند.پس از اخذ تاییدیه های لازم و بر اساس امتیازات علمی و پژوهشی کسب شده،متقاضیان با اولویت بالاتر به استان مورد تقاضا با اولویت جذب در واحد دانشگاهی انتخاب شده برای صدور حکم معرفی خواهند شد.

حسین‌زاده لطفی با اشاره به تبدیل وضعیت 2550 مربی دانشگاه آزاد اسلامی به استادیاری به علت طی دوره دکتری گفت: تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت استادیار به بالا در دانشگاه آزاد اسلامی به بیش از 25 هزار نفر می رسد. اغلب اعضای هیات علمی که قرار است در دانشگاه آزاد اسلامی جذب شوند، دارای مدرک دکتری تخصصی هستند و می‌توانند نقش تاثیرگذاری در توسعه تحصیلات تکمیلی داشته باشند.امیدواریم که تا 31 خرداد 95 بتوانیم 3900 نفر را جذب کنیم که در این صورت بالغ بر 11 هزار نفر عضو هیات علمی تمام وقت با درجه دکتری به جمع اعضای عیات علمی تمام وقت دانشگاه اضافه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *