مشاور وزارت آموزش عالی مالزی: پیشرفت دانشگاه های مالزی بدون حضور دانشجویان ایرانی ممکن نبود

‘محمد صالح جعفر’ مشاور وزارت آموزش عالی مالزی در تدوین چشم انداز آموزشی و استاد دانشکده مهندسی دانشگاه پوترا روز جمعه به خبرنگار  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، گفت: ما خرسندیم از اینکه شمار قابل توجهی از دانشجویان ایران در دانشگاه های مالزی تحصیل و به توسعه تحقیق محور دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یاری رسانده اند. من معتقدم دانشگاه های تحقیق محور مالزی بدون این دانشجویان راه به جایی نمی بردند و نمی توانستند رتبه خود را ارتقاء دهند.
وی گفت: دانشجویان ایرانی در این مسیر نقش غیرقابل انکاری در دانشگاه های مالزی ایفا کردند و سهم عمده ای در پیشرفت برخی فناوری های این کشور دارند.
به گفته وی، البته این دانشجویان در نظام آموزشی مالزی به این موفقیت ها دست یافته اند و ما انواع تسهیلات را در اختیار آنها قرار دادیم و از آنها حمایت مالی کردیم تا بتوانند استعداد و ظرفیت های خود را به نمایش بگذارند و به موفقیت نائل شوند.
این استاد دانشگاه پوترا مالزی همچنین به وجود ظرفیت های بسیار زیاد برای همکاری بین ایران و مالزی در بخش فناوری اشاره کرد و گفت: من فکر می کنم با توجه به این که حوزه انتقال فناوری تاکنون مورد توجه کافی واقع نشده است می توان از آن به نحو مطلوب استفاده کرد.
وی گفت: بسیاری از فناوری ها در ایران وجود دارند که مناسب نیازهای مالزی است و این موضوع در مورد فناوری های مالزی که مناسب ایران هستند نیز صدق می کند. نوآوری ها و فناوری هایی وجود دارند که با آغاز همکاری ها می توان به تقاضای واقعی آنها در هر یک از دو کشور پی برد.
مشاور وزارت آموزش عالی مالزی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشجویان ایرانی که در مالزی تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده اند با توجه به آشنایی هایی که به بازار هر دو کشور و نیازهای طرفین دارند می توانند در افزایش این قبیل همکاری ها نقش مهمی ایفا کنند.
وی گفت: دو طرف نیاز است به نقاط قوت یکدیگر متمرکز شوند. به عنوان مثال ایران در ریاضیات، علوم، فناوری های نانو و فیزیک از جایگاه قابل قبولی برخوردار است و مالزی نیز در حوزه هایی از قبیل فناوری رایانه ای، زیست محیطی و بانکداری از سیستم های مطلوبی دارد.
‘محمد صالح جعفر’ در پایان گفت: این شرایط در هر دو کشور باعث می شود نه تنها انتقال فناوری برای توسعه همکاری ها فراهم شود بلکه انتقال تجارب ارزشمند به ویژه در بخش تجارت نیز می تواند باعث تامین منافع دو کشور شود.
‘اسما اسماعیل’ دبیر کل آموزش عالی مالزی نیز چندی پیش بر نقش دانشجویان ایرانی در پیشرفت علمی این کشور تاکید کرد و گفت دانشجویان ایرانی به حق بیشترین نقش را در تولید علم و انتشار مقالات عملی پژوهشی (آی.اس.آی) داشته اند و ما در این زمینه بسیار خشنود هستیم.
در حال حاضر حدود پنجهزار دانشجوی ایرانی در مالزی تحصیل می کنند که از این تعداد حدود چهار هزار نفر در دانشگاه های دولتی و بیش از یک یکهزار نفر در دانشگاه های خصوصی مشغول تحصیل هستند.

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *