رئیس دانشگاه آزاد گفت: از ۲۹ هزار رشته محل این دانشگاه حدود ۱۱ هزار رشته محل فاقد متقاضی است.

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرگزاری مهر، حمید میرزاده در دوازدهمین جلسه هیات امنای استان آذربایجان غربی با اشاره به چالش های پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی بر ضرورت گسترش فعالیت های اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد و گفت: کاهش جمعیت کشور و افزایش مراکز آموزشی باعث شده تا دانشگاه با صندلی های خالی مواجه شود.

وی افزود: پیش بینی می شود تا سال ۱۳۹۹ از میزان متقاضیان تحصیلات تکمیلی نیز کاسته شود، به همین سبب واحدها باید بر روی فعالیت های دانش بنیان و آموزش های کاربردی نیروی انسانی تمرکز کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: از آنجایی که بسیاری از واحدهای دانشگاه دارای ظرفیت هایی چون ساختمان های مازاد هستند می توانند از این پتانسیل برای اجرای طرح های گردشگری استفاده کنند.

میرزاده با اشاره به ابلاغ بخشنامه ای در این خصوص گفت: واحدها با توجه به امکانات و پتانسیل های خود می توانند نسبت به راه اندازی تورهای گردشگری برای خانواده دانشگاه آزاد اقدام کنند.

وی افزود: از ۲۹ هزار رشته محل دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۱۱ هزار رشته محل آن فاقد متقاضی است این در حالی است که این تعداد رشته محل همچنان برای دانشگاه ایجاد هزینه می کنند.

رئیس دانشگاه آزاد برای برون رفت مشکل زیان دهی برخی واحدها گفت: توسعه تحصیلات تکمیلی، توسعه فعالیت های دانش بنیان و بالا بردن اثر بخشی دانشگاه از مواردی است که واحدها باید توجه بیشتری به آن داشته باشند.

حدود ۱۰۰ واحد دانشگاه آزاد زیان ده است

میرزاده تاکید کرد: مشکل زیان دهی واحدهای این دانشگاه طی سال های ۸۷ تا ۹۱ خود را نشان داد که حدود ۲۳۵ واحد این دانشگاه زیان ده شدند اما خوشبختانه با اعمال سیاست های جدید طی سه سال اخیر تراز مالی دانشگاه آزاد مثبت شد و تعداد واحدهای زیان ده به کمتر از ۱۰۰ واحد رسید.

وی با اشاره به اتمام طرح های عمرانی طی سه سال اخیر گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال ۹۵ تمامی طرح های نیمه تمام عمرانی در این دانشگاه به اتمام می رسد که این امر با توجه به شرایط اقتصادی کشور کار دشواری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهارداشت: واحدها باید تمهیداتی را بیاندیشند تا میزان شهریه دانشجویان کاهش یابد و متقاضیان ورود به دانشگاه همچنان این دانشگاه را که دارای برندی ملی و بین المللی است، انتخاب کنند.

میرزاده گفت: پس از برجام شرایط خوبی برای همکاری های علمی برای دانشگاه ها بوجود آمد و دانشگاه آزاد نیز از این فرصت بهره برده و اقدام به تاسیس چند دفتر در دانشگاه های کشورهایی چون آلمان، روسیه و ایتالیا کرد که با استقبال دانشجویان ایرانی خارج از کشور و فارسی زبانان مواجه شده است.