رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران از بازنگری آیین‌نامه ارتقاء و ارزشیابی اعضای هیات علمی این دانشگاه خبر داد و گفت: بر اساس این آیین‌نامه اعضای هیات علمی که در حوزه‌های مختلف آموزش، پژوهش و خدمات توانمند باشند، ارتقاء خواهند یافت؛ اینطور نیست که تعداد مقالات تولید شده ملاک ارزیابی اعضای هیات علمی قرار گیرد.

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایسنا، دکتر علی جعفریان در نشست خبری روز یکشنبه، ۳۱ مرداد ماه که به مناسبت روز پزشک برگزار شد، در تشریح آخرین دستاوردهای آموزشی، پژوهشی و درمان این دانشگاه افزود: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه مادر در حوزه پژوهش و آموزش دستاوردهای قابل قبولی داشته است. به طوری که بسیاری از فعالیت‌های پژوهشی محققان این دانشگاه به سفارش شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی بیرون از دانشگاه صورت می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی تهران از تمامی معاونت‌ها درخواست شده است اولویت‌های پژوهشی خود را اعلام کنند تا بر اساس این اولویت‌ها کارهای پژوهشی خود را سامان دهیم.

دکتر جعفریان از صادرات برخی محصولات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خارج خبر داد و گفت: دستگاه الکتروریسی که برای تولید الیاف نانو به کار می‌رود، به کشور کره‌جنوبی که یک کشور کاملا صنعتی و پیشرفته است، صادر می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درخصوص نحوه ارتقای اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران بازنگری شده است؛ در واقع در این آیین‌نامه مواردی وجود دارد که اگر اعضای هیات علمی یکی از این موارد را نداشته باشند، نمی‌توانند ارتقاء پیدا کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: هر یک از اعضای هیات علمی که بخواهد ارتقاء پیدا کند، باید در همه عرصه‌های آموزش، پژوهش و درمان عملکرد خوبی داشته باشد. در واقع در آیین‌نامه ارتقاء ارزشیابی اساتید تنها بر اساس یکی از شاخص‌ها یعنی پژوهش یا آموزش بازنگری نمی‌شود.

به گفته وی، متاسفانه این ابهام در بین اعضای هیات عملی دانشگاه وجود دارد که روند ارزیابی آنها بر اساس چه شاخص‌هایی صورت می‌گیرد. این طور نیست که اعضای هیات علمی تنها بر اساس تعداد مقالات ارتقاء یابند. در واقع هیات ممیزی دانشگاه که کار ارتقاء و ارزیابی اعضای هیات علمی را انجام می‌دهند، خود تمامی شاخصه‌ها را در نظر می‌گیرند به طوری که ما مواردی داشتیم که در زمینه تعداد مقالات و پژوهش بسیار موفق بودند، اما به دلیل اینکه در آموزش کیفیت خوبی نداشتند، نتوانستند ارتقاء بگیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه شغل پزشکی را بسیار مهم و پزشک شدن را راهی بسیار دشوار توصیف کرد و گفت: یک دانشجو برای اینکه پزشک عمومی شود، باید حدود ۷ سال از عمر خود را در دانشگاه بگذراند و در نهایت بعد از گذراندن طرح در یکی از مناطق محروم، اگر بخواهد دوره تخصصی را بگیرد باید در آزمون دستیاری پذیرفته شود. به طور کلی پزشک برای متخصص شدن باید حدود ۴۰ سال از عمر با ارزش خود را داخل کلاس‌های درس سپری کند.

دکتر جعفریان همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر بی‌مهری‌های زیادی نسبت به پزشکان جامعه می‌شود. قضاوت‌های نابجایی که در نهایت می‌تواند رابطه پزشک و بیمار را تضعیف کرده و اعتماد جامعه نسبت به پزشکان را که یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود، خدشه‌دار کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با تاکید بر اینکه باید بین پزشکان خطاکار و خطای پزشکی تفاوت قائل شد، گفت: خطای پزشکی به این معنی است که پزشک در روند عادی خود بدون عمد مرتکب اشتباه شود. اما پزشک خطاکار کسی است که به طور عامدانه دست به خطا می‌زند. به نظر من در جامعه ما پزشک خطاکار وجود ندارد و یا تعداد آنها انگشت‌شمار است.

دکتر جعفریان در پایان تاکید کرد: متاسفانه یک رسانه ملی در یکی از برنامه‌های زنده خود، ۷۰ درصد پزشکان را خطاکار یاد کرد. این در حالی است که این اظهارنظر کاملا غیرعلمی و بی‌اساس است. پزشکان نیز همانند سایر اقشار جامعه نظیر قضات و روحانیون ممکن است در کار خودشان اشتباه کنند؛ اما نباید با خطاکار دانستن آنها وجهه پزشکان در جامعه را زیر سوال برد. اگرچه بر اساس نظرسنجی‌هایی که اخیرا صورت گرفته است، پزشکان همچنان مورد اعتماد مردم هستند.